
Худ. Арчибалд Арчър
Британският премиер Риши Сунак отмени среща с гръцкия си колега Кириакос Мицотакис, с което дългогодишният дебат между двете страни за собствеността върху древни мраморни статуи се разгоря отново, съобщиха информационните агенции. Гръцкият премиер преди дни даде интервю за BBC, в което той критикува нерешаването на проблема. Британският музей продължава да съхранява „Мраморите на Елгин“ или „статуите на Партенона“, колекция от древногръцки скулптури, изнесени към Острова през 19 век.
Борбата за мраморите от Партенона отново е в центъра на вниманието и Ватиканските музеи се присъединяват към тези, които искат да върнат артефактите в Атина. Британският музей обаче остава непоколебим в противопоставянето си, пише GreekReporter.
Според британските власти разделението на артефактите между Музея на Акропола в Атина и Британския музей в Лондон би имало „положителна обществена полза“. Те твърдят, че разглеждането на тези древногръцки чудеса в контекста както на историята на Атина, така и на световната история обогатява обществените възприятия и усещания за история в световен мащаб.
Британският музей защитава позицията си, като посочва други разделени съкровища, цитирайки примери за средновековни и ренесансови олтари, разпръснати из музеи по света. Но това наистина ли е сравнимо с уникалния случай на мраморните статуи от Партенона, питат реторично гръцките журналисти.
Олтарните панели, като олтарната колона на Рафаело или диптихът на Мелен, наистина са разпръснати през вековете из различни частни и обществени колекции, но при различни обстоятелства, припомня GreekReporter. Съвсем немаловажната разлика е в естеството на разделянето на Партенона – това е фрагментация на културно-историческия паметник, а не просто разделяне на отделни обекти от композицията.
Представете си Сикстинската капела, разцепена наполовина, с емблематичната фреска на Микеланджело „Сътворението на Адам“, разкъсана на фрагменти. Подобно нещо се е случило с Партенона.
Гръцкото издание дава пример – Посейдон от западния фронтон – неговият преден и среден торс са в Атина, докато гърбът и горната му част, включително раменете и ключиците, са в Лондон.
Международните принципи признават целостта на паметниците. Конвенцията на ЮНЕСКО за световното наследство например отбелязва, че оценката на целостта на един паметник е от решаващо значение за вписването му в списъка на световното наследство.
Въпреки че мраморите все още не могат да се върнат в самия Партенон, репатрирането им в Музея на Акропола ще ги събере отново с оцелелите им половинки. Според британския историк и археолог Андрю Уолъс-Хадрил, цитиран от The Times, „няма друг избор“.
Да разделиш означава да унищожиш, пише гръцкият сайт. Остава въпросът – трябва ли мраморите да останат фрагментирани в двата музея или да се съберат отново в музея на Акропола под сянката на Партенона?