
Снимка: Wikimedia.org
Генетично модифицираните организми (ГМО) са спорна тема от десетилетия. Докато едни държави работят върху регулирането на ГМО хранителните продукти, други се отнасят към мутациите все по-благосклонно. В ново проучване, публикувано в GM Crops & Food, представено от американския Институт за изследвания на растенията "Бойс Томпсън", се говори за определено положителните нагласи на обществото към ГМО.
В дебата около ГМО се включват хора от различни среди и сектори - от фермери до биотехнологични компании и правителствени регулатори. Докато научната общност убедено уверява обществеността, че ГМО храните са безопасни, населението все още има опасения относно процеса. Най-силни са притесненията, свързани с огромните количества пестициди, използвани при отглеждането на тези култури. Земеделските производители се страхуват, че може да бъдат принудени да купуват ГМО семена, защото техните съседи използват отрови върху своите устойчиви на пестициди ГМО култури.
Други се тревожат за развиващата се устойчивост на плевелите към тези пестициди и как ГМО семената трябва непрекъснато да се актуализират, за да спечелят еволюционната надпревара. Въпреки че страхове все още съществуват за голяма част от американската общественост, изследователите са открили лека промяна в нагласите и начина, по който тези продукти се възприемат от масовия потребител.
„Можем да кажем предпазливо, че това е добра новина за науката - обяснява авторът на проучването Марк Линас от „Алианс за наука“ (AfS) - Като се има предвид световният научен консенсус относно безопасността и полезността на генетичната модификация, това предполага, че дезинформацията за ГМО губи способността си да убеждава дори в социалните медии.“
За да открият тази промяна, изследователите проучили настроенията и нагласите в над 10 000 онлайн и печатни статии в най-високо класираните англоезични медии между 2018 и 2020 г. Те анализирали и над 1,7 милиона постове и коментари в социалните медии. Станало ясно, че средно 73% от публикациите са положителни или неутрални спрямо темата ГМО. Изказванията в социалните медии били доста по-негативни, но въпреки това и в онлайн пространството имало положителна промяна. Благосклонно настроените в началото на проучването били 62%, а към края стигнали 78%.
„Към днешна дата това проучване представлява една от най-изчерпателните база данни за възприемането на ГМО както в социалните медийни платформи, така и в общите новинарски медии“, пояснява съавторът Джордан Адамс, обработващ данните в Cision. Анализите сочат положителна промяна на нагласите в световен мащаб по силно чувствителната тема.
В доклада се посочва: „Положителна благосклонност се наблюдава и в Африка, където страните тепърва започват да приемат технологията. Темата ГМО като цяло е благоприятно приета в САЩ, Африка и Южна Азия.“
И докато общите нагласи към ГМО са оценени като по-скоро положителни, хората остават нетърпими към някои брандове, компрометирали се през годините в тази посока като Monsanto/Bayer например, сочи изследването.