
Започваме с грандиозен въпрос. Защо е важно да оцелее изкуството?
Все задаваме въпроса за задачата на театъра днес. Тя променяла ли се изобщо, откакто той съществува?
Театърът, слава богу, има много и различни задачи. Да запълва липси, да задава въпроси, да предлага нови гледни точки, да бъде пиршество, да осмисля или предлага смисъл… Той е бил, и понякога е, и нравоучителен, дидактичен, политкоректен… Това, което е той сега, не е по-различно, мисля. Средствата, с които работи, се променят с развитието на технологиите и човека. Но има нещо, което все повече го отличава. Той продължава да настоява на живия контакт, на срещата на хора с хора, на човешкото. Точно заради това, според мен, той ще е все по-нужен.
Човекът, особено в тази странна година, все повече усеща липсата на човешкото около себе си. Театърът е особен вид общуване, такова, което е все по-луксозно, рядко срещано и все по-нужно. Това, което той дава, няма заместител. А нещата без заместители са истински ценните.
В какъв жанр се развива действието на света през последната една година?
А вие колко често ходите на театър като зрител от карантината насам?

Икаква е обстановката с театъра в другите държави в момента?
Коя е любимата ви част от процеса по създаването на едно театрално представление?
И най-досадната част?

Напоследък се правят все повече гротески. На какво се дължи това?
Вие сте преподавател в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“. Какво ви дава работата със студентите, което театърът не може?
Усеща ли се спад на ентусиазма при вашите възпитаници?
Преподавате сценична реч. Кое е най-голямото ви притеснение относно нейното развитие?
Понякога употребявате израза „стегнато, просто, пластично“. Бихте ли пояснили значението му?

Ако бяхте министър на културата, какви щяха да са реформите, които бихте въвели?
Слава богу, че не съм. Това е една от сферите, които имат нужда от най-сериозни и смислени промени. Заедно с това е и една от най-неглижираните в България, особено по време на криза. Историята учи, че в тежки моменти се инвестира в култура, образование и здравеопазване. Няма да продължавам тази мисъл, посоката й е ясна.
Това, в което съм убедена, е, че е нужна реформа, която да възвърне уважението към човека-артист, към театъра като храм, към културата - като нещо жизненоважно, което съхранява човека. Сега всички артисти са принудени да правят бизнес, а това често води до обезценяване на изкуството.А то, особено сценичното, не може, не трябва да е задължено да е на печалба. Неговата стойност е друга, ползите от него не са икономически, съответно и остойностяването му само и единствено като „продукт” е вредно. И пак - историята учи, че когато изкуството е важно, то да си меценат е привилегия. Сега като че ли липсата на меценати, на хора с възможности, осъзнаващи нуждата от изкуство, се усеща твърде много. Донякъде, струва ми се, това е заради девалвиралото отношение към културата у нас.
Последен въпрос. Кой е най-важният урок, който искате да научат студентите от вас?
Без мисъл няма смисъл. А двете са невъзможни без любопитство и въображение.