
снимки Владимир Мачоков и „Булфото“
Цялата статия е публикувана в брой 12/2018 г. на Списание 8
Проф. Диана Гергова, археолог:
Траките са познавали безсмъртието на душата
Заедно с Рождество в Списание 8 се ражда новата ни рубрика „Предците наши“. Тя ще разплита нишките, които водят към героичното ни минало. Ще се опита да намери липсващите парчета от пъзела на историята ни и да очертае, доколкото е възможно, образите на нашите предци.
Историята на България винаги е била фокус в търсенията на Списание 8. Първи публикувахме резултатите от наши експедиции в Афганистан и Иран. Първи съобщихме какво разказва ДНК на българите. Организирахме експертиза на костите, за които имаше основателни предположения, че може да са на Хаджи Димитър. Оспорихме смъртната присъда на Васил Левски... Дадохме трибуна за десетки смели исторически хипотези, за търсенията на млади изследователи и историци...
- Проф. Гергова, откъде знаем, че траките са вярвали в безсмъртието?
- Има много източници. От тях е известно, че Орфей формулира учението за безсмъртието. А за практиките на обезсмъртяване, за специфичните ритуали, които извършват траките, има доста писмени извори. Най-много те са за гетите, тъй като това е племето, което според античния автор Йорданес е духовно най-извисено измежду всичките им съвременни народи. Херодот пък пише, че те обезсмъртяват, разказва за тях и техния жрец, бог и цар Залмоксис, който ги събира на трапеза, за да ги учи на безсмъртие. А александрийските автори говорят за това, че келтските друиди приемат идеята за безсмъртието от Залмоксис, когото античните автори смятали за пророк и един от първите философи сред варварите.
Бих искала да подчертая, че ако реформата на Орфей от изследователите на религията се датира в последните векове на II хил. пр.Хр., то активните траколожки археологически проучвания през изминалите почти 50 години потвърждават, че именно в това време в тракийската култура настъпват дълбоки промени, част от които безспорно са свързани с една нова доктрина. Появяват се много светилища, които функционират над хилядолетие, надгробните могили са всеобща форма на погребение, в земята се заравят в чест на боговете дарове от злато и сребро, наричани най-достъпно съкровища, появяват се мегалитните паметници и т. н. Тракия наистина е земята на Орфей. Неслучайно Херодот казва, че тъй като тракиецът Орфей пръв въвел мистериите, те били наречени заради него „трескея“.
- А това оригинална идея на Орфей ли е, или той я заимства отнякъде?
- Орфей я формулира и превръща в учение въз основа на по-стари вярвания. Известно е, че той е ходил в Египет. Оттам я заимства. Това е всъщност идеята за Озирис, който се възражда отново и отново и е близка до идеята за Дионис, който е разкъсан, но също се възражда. Тази идея е разпространена в Тракия от втората половина на второто хилядолетие пр.Хр., силно демонстрирана като доминираща през I хил. пр. Хр., когато тракийската култура и държавност достигат своя апогей, но запазена в християнските погребални практики в някои части на България и до наши дни. Тази доктрина има своите по-ранни прототипи и на север в Европа. Вижда се материализирана в много интересните мегалитни паметници – например прочутите мегалитни гробници от Ирландия и други паметници от Северна Европа, т.е. тя е позната и в земите на митичните хипербореи - навсякъде жреци на Аполон. Интересното е, че и Тракия е земята на хипербореите, а и самият Орфей е наричан хиперборей. Орфей формулира според изследователите на античната религия идеята за безсмъртието по нов начин и превръща тези по-ранни представи в едно учение, което се разпространява на много места – орфизмът е характерен не само за Тракия и Македония, има го и в Северното Причерноморие, както и в Южна Италия, където е Питагор. Това учение се е отразило върху материалната и духовната култура и в погребалните практики в цялото Източно Средиземноморие през отделни периоди.
- Траките имат ли понятие за душа и кое се обезсмъртява – само тя или цялостният индивид с физическото му тяло?
- Да, имат понятие за душа. И тя е вечна. Според орфическото учение тялото е затвор за душата и за да се слее тя с Космоса, с вечността, трябва да бъде освободена от затвора на материята.
- Как става това?
- Затова ли в тракийски погребения се откриват разчленени тела?
- Дълги години се задаваше въпросът защо в Тракия намираме празни гробници, почти нямаме цели скелети. Или пък златото и скъпоценните предмети са запазени, а костите ги няма. Този въпрос си е задавал още Богдан Филов. Той предполага, че вероятно става дума не за ограбване на гробниците, а за специфичен погребален обрeд.
Смея да кажа, че това негово предположение се постарах да докажа с неоспорими факти при проучванията ми на елитарните некрополи на гетската духовна и политическа столица в Сборяново. Бяха приложени за пръв път нови методи на разкопаване на могилите с гробници. От тези разкопки стана безспорно видимо, че ситуацията, която намираме в една гробница – само част от скелетите, по-късни жертво-приношения, „умъртвени“ дарове, е оригиналната – оставена е такава от траките, а не е възникнала вследствие на по-късни ограбвания. Т.е. гробниците в Тракия имат функцията на гробници храмове. Това са местата, където се извършват част от мистериите на обезсмъртяването, свързани с препогребване или разпръскване на костите в духа на орфическата идея за унищожаването на материята и обезсмъртяване на душата.

В Свещарската гробница част от костите на владетеля и неговата съпруга бяха намерени извадени в преддверието. В една малка гробница до нея намерихме част от скелетите на три индивида – млад мъж, мъж на средна възраст и жена. Друга част от техните кости открихме пред гробницата до една ритуална яма, а трета не намерихме. При препогребването им е извършено жертвоприношение на петел и на огромно куче от порода, която вече не съществува. Но животинските кости бяха разделени само на две половини – едната в гробницата, а другата пред ритуалната яма пред гробницата. Знае се, че кучето, вълкът е не само тотем на гетите, но и посредник между двата свята и водач на душата към отвъдното. А за петела се е смятало, че осигурява чистотата на душата. На праговете на тази и на съседната гробница имаше по едно човешко ребро, което подсказва, че тази идея за „реброто на Адам“ съществува от по-рано. Т.е. препогребването на костите става паралелно с извършване на нови жертвоприношения. Насипването на могила над гробницата ставало на три етапа, като в първия и втория е можело да се влиза в гробницата и да се извършват обреди. Това, което успях да докажа с факти, а не е само предположение, е, че тези странни ситуации, включващи и процеса на насипването на могилите, са част от обреда на обезсмъртяване, което гетите, както казва Херодот, практикуват. Още примери: в Голямата свещарска могила, където в насипа є открих дъбовото сандъче със златни дарове (още в бр.12/ 2012 г.), намерихме много малко кости, сред които по-добре запазена една бедрена кост, а в няколко от съседните могили имаше отделни части от скелет. Само че те са в такова състояние, че не можем да направим ДНК анализ,
за да видим дали са принадлежали на един и същи индивид и дали
всъщност групата могили е свързана и с разпиляване и препогребване на
част от останките на Котела - обезсмъртения гетски владетел от
втората половина на IV в. пр. Хр. В Тракия празни или само с част от
скелети са предимно гробниците или гробовете с много богат инвентар.
Което означава, че това обезсмъртяване засяга най-вече елита на
траките.

Прочети още:
Змия пази златното съкровище от Свещари
Археологът Диана Гергова разкрива още тайни за ми(с)тичната змия
- При самото погребение какви ритуали за обезсмъртяване са извършвани?
- Херодот описва много интересни ритуали – пиршества, надбягвания и т.н. Безсмъртието е свързано и с жертвопринасянето на най-достойната съпруга. Трябва да се подчертае, че това жертвоприношение го има само при няколко народа – траките, индусите, скандинавците и прабългарите. Т.е. в нашите земи имаме предаване на една традиция, която вероятно е свързана с едно и също аристократично учение за безсмъртието. Мъжът трябва да бъде последван от най-достойната си съпруга, иначе той няма да стане безсмъртен. Идеята е, че жената е символ на Богинята майка. А тя е тази, която в тракийското изкуство – например в сцената от Свещари - поднася венеца на безсмъртието на владетеля, а в централната сцена в Казанлъшката гробница тя, а не владетелят седи на трона. - Къде пребивава безсмъртната душа?
Орфей е шаманът, певецът, музикантът, магьосникът, който омайва всичко живо с музиката си. Според Херодот той въвежда мистериите в Гърция и понеже е тракиец, мистериите се наричат траскея. Така че той въвежда цяла система от ритуали, свързани с неговото учение...
Цялата статия е публикувана в брой 12/2018 г. на Списание 8
Купи броя от тук