favorites basket
user
История31 октомври 2024

„Петте защо“ на Сакичи Тойода

Защо е нужно да си задаваме въпроси за мотивите ни

Снимка: Wikimedia Commons
Снимка: Wikimedia Commons
Сакичи Тойода (19 март 1867 – 30 октомври 1930) е японски изобретател и индустриалец. Той е роден в Косай, Шизуока. Роден в бедно селско семейство, той основа фирмите на семейство Тойода. Неговият син, Киичиро Тойода, по-късно ще създаде най-големия производител на автомобили в Япония - Toyota. Тойода е наричан „Кралят на японските изобретатели“. 

Силата на Тойода са тъкачните станове. Той изобретява множество устройства в текстилната промишленост, включително и оригинални системи за зареждане на машините с гориво. Най-известното му изобретение е автоматичният механичен стан. В него е заложен принципът на Jidoka (автономна автоматизация). Машината спира сама при възникване на проблем. След години това става част от производствената система на Toyota.

Тънкият му усет за научни постижения, трудова дисциплина и бизнес размах остават за поколенията като пример за красив и изобретателен ум. Но и психологическите трикове и мъдрите правила не са му били чужди. Ето една от най-често разпространяваните за Сакичи Тойода истории. Той твърдял, че прибягва до тази практика много много често: 

Правилото на  „Петте защо“

Например, иска ти се да имаш кожено палто. 
Задаваш си въпроса: Защо искам кожено палто? Това е първото „защо“. 
Отговаряш си: защото искам да шашна всички.
Идва второто „защо“: Защо искаш да блеснеш пред тях? 
Отговорът е: Защото искам да ми обърнат внимание. 
Трето „защо“: Защо ти е необходимо да ти обърнат внимание? 
Отговор: Защото се чувствам неуверен. 
Четвърто „защо“: Защо се чувстваш неуверен? 
Отговор: Защото не се реализирам, не се развивам и тъпча на едно място. 
Пето „защо“: Защо не можеш да се реализираш? 
Отговор: Защото се занимавам с нещо, което не ми харесва. 
И сега ми кажи - какво общо има коженото палто с това?
Сакичи Тойода знаел, че в отговора на петото „защо“ се крие първопричината, която на пръв поглед не се вижда. Петото „защо“ изкарва на бял свят това, което крием в себе си като мотив за действието си. 

Когато в бизнеса възникне проблем, мениджърът си задава пет пъти въпроса „защо“.Това ще му помогне да открие източника на проблема. Така ще му е много по-лесно да предприеме мерки за предотвратяване на повторната поява на проблема.
ПОДКРЕПИ НИ

Още по темата:

Абонирай се за нашия бюлетин

Не забравяй да се абонираш за нашия бюлетин, който ще те уведомява за активни промоции, нови продукти и случващото се при нас.