favorites basket
user
Любопитно15 декември 2024

Оксфордската фраза на годината е „мозъчно гниене“

Езиковедите са обезпокоени от нискокачественото онлайн съдържание, което младите попиват и вкарват в речта

изображение: iStock
изображение: iStock
След публично гласуване, в което повече от 37 000 души изразиха мнението си, имаме удоволствието да обявим, че думата на годината в Оксфорд за 2024-а е „гниене на мозъка“. Това съобщава сайтът Oxford University Press.

Езиковите експерти създали кратък списък от шест думи, за да отразят настроенията и разговорите, които са помогнали за оформянето на изминалата година. След две седмици публично гласуване и широки дебати „мозъчно гниене“ (brain rot) e обявената дума на 2024 година.
„Мозъчното гниене“ се определя като „предполагаемо влошаване на умственото или интелектуалното състояние на дадено лице, особено разглеждано като резултат от прекомерна консумация на материал (сега особено онлайн съдържание), считан за банален или непредизвикателен. Също така: нещо характеризирано като вероятно да доведе до такова влошаване“.
Оксфордските езиковеди забелязали, че „мозъчното гниене“ придобива нова популярност през изтичащата година като термин, използван за улавяне на опасенията относно въздействието от употребата  на прекомерни количества нискокачествено онлайн съдържание, особено в социалните медии. Честотата на използване на термина се увеличила с 230% между 2023 г. и 2024 г., сочат данните от проучването.
Първата записана употреба на „мозъчно гниене“ е открита през 1854 г. в книгата на Хенри Дейвид Торо Уолдън. В нея той описва опита си от водене на прост начин на живот в естествения свят. Като част от своите заключения Торо критикува тенденцията на обществото да обезценява сложните идеи или тези, които могат да се тълкуват по много начини, в полза на простите и вижда това като показател за общ спад в умствените и интелектуални усилия: „Докато Англия се стреми за да излекува картофеното гниене, няма да се опита да излекува мозъчното гниене – което преобладава много по-широко и фатално?"
Терминът придобива ново значение в дигиталната ера, особено през последните 12 месеца, пише сайтът Oxford University Press. Първоначално набирайки популярност в социалните медийни платформи – особено в TikTok сред поколенията Gen Z и Gen Alpha – „гниенето на мозъка“ сега се използва по-широко, включително в масовата журналистика. Сериозни са обществените опасения относно отрицателното въздействие на прекомерното потребление на онлайн съдържание. 

През 2024 г. „гниенето на мозъка“ се използва, за да опише както причината, така и следствието от това. Става дума за съдържание с ниски качество и стойност в социалните медии и интернет. 

Експертите изброяват примери, допринесли за гниенето на мозъка и даже нищо незначещи думи и изрази, навлезли масово в употреба след серия публикации в мрежата. Сред тях е видео поредицата Skibidi Toilet на Алексей Герасимов, създала тъпи мемета като „скибиди“ и „Охайо“. 

Прекомерното потребление на подобно съдържание оказва пагубно влияние върху психичното здраве, особено при деца и млади хора. Център за психично здраве в САЩ публикува съвети онлайн как да разпознаем и избегнем „мозъчното гниене“.
Ето и мнението на Каспър Гратвол, президент на Oxford Languages: „Поглеждайки назад към Оксфордската дума на годината през последните две десетилетия, можете да видите нарастващата загриженост на обществото за това как се развива виртуалният ни живот, начина, по който интернет културата прониква толкова дълбоко в нас и в темите, за които говорим. Думата победител миналата година -„rizz*“, беше интересен пример за това как езикът все повече се формира, оформя и споделя в онлайн общностите. „Гниенето на мозъка“ говори за една от възприеманите опасности на виртуалния живот и как използваме свободното си време. Усеща се като следваща глава в културния разговор за човечеството и технологиите. Не е изненадващо, че толкова много от гласуващите прегърнаха термина, подкрепяйки го като наш избор тази година.
Намирам за очарователно, че терминът „мозъчна гниене“ е възприет от Gen Z и Gen Alpha поколенията - те до голяма степен са отговорни за използването и създаването на цифровото съдържание, за което терминът се отнася. Тези общности разшириха израза чрез каналите на социалните медии, точното място, за което се казва, че причинява „гниене на мозъка“. Това демонстрира донякъде нахално самосъзнание на по-младите поколения за вредното въздействие на социалните медии, което са наследили.“
*Rizz - жаргонна дума, възникнала в интернет, дефинирана като „стил, чар или привлекателност; способност да привлечеш романтичен или сексуален партньор“, идва от думата харизма. 
ПОДКРЕПИ НИ

Още по темата:

Абонирай се за нашия бюлетин

Не забравяй да се абонираш за нашия бюлетин, който ще те уведомява за активни промоции, нови продукти и случващото се при нас.