
Доц. д-р Екатерина Тодорова е преподавател в НБУ, магистър по логопедия и доктор по психология. Тя е един от най-големите специалисти по дислексия в България. Провежда консултации в „Център за терапия на комуникативни и емоционално-поведенчески нарушения в детска възраст“ на НБУ.
Доц. Тодорова, какво представлява дислексията?

Изпитват ли проблем и при овладяване на различни графични системи, на чужд език?
Това е според вида на дислексията. За някои това е изключително трудно. Големият проблем на дислексика е да прекодира визуалния графичен код във фонологичен при четене. И обратното – на фонологичното във визуално, когато пише. Той се научава да го прави, но автоматизирането на този процес е забавено и трудно, понякога невъзможно. Не можейки да го автоматизират, дислексиците започват да четат целите думи.
Те забелязват, че някои се срещат по-често в текста и ги наизустяват. Тогава си изработват стратегия да запомнят всички думи. И така се научават да четат.Част от тези, за които това е лесен процес, ще се научат да четат и пишат по-лесно примерно на английски език, отколкото на български. Защото там е заложено глобалното възприемане на думите, тип наизустяване. Така че има дислексици, които се справят по-добре на чужд, отколкото на роден език. Аз например имам колега възрастен професор дислексик – той владее говоримо и писмено четири езика. Да, чете по-бавно, продължава да допуска грешки, но се справя без проблем и работи в сложна научна област.
Повишеният интелект при дислексиците не се ли развива заради усилията, които полагат те, за да компенсират?
Не. Те така се раждат – с висок потенциал. Но хубаво споменахте думата „усилия“, защото често забравяме, че това, което те постигат, става с големи усилия. Те остават невидими и често такива деца се нарочват, че са с нисък потенциал и израстват с подобна идея за себе си.
Но дори и когато останалите виждат техния потенциал, им лепват етикета „мързелив“. Много умен, но мързелив. А в същото време дислексиците знаят, че са положили в пъти повече труд, отколкото останалите.Когато детето тръгне на училище, то излиза от защитената семейна среда, трябва да започне да свиква с нови правила и изисквания. Изведнъж учителката става най-значимият образ. Самооценката на детето е строго зависима от одобрението на учителката, тоест от училищния успех. И то вижда, че непрекъснато не отговаря на изискванията. Дори тя да се държи много добре с него, да го хвали, то много добре знае кога е несправедливо похвалено. Това не го ласкае, а започва да мисли, че нещо не е в ред. Проблем с ученето има, когато аз ви разкажа история, а вие не можете да я научите. Докато при дислексика проблемът е друг губи много време, докато чете и пише. Но ако някой му прочете урока, няма никакъв проблем да запамети и възпроизведе информацията. И когато това не се случи през първите четири години в училището, детето се развива с ниска самооценка, което води до сериозни проблеми в емоционалното и поведенческото функциониране.
Как един родител да разбере, че детето му има дислексия?
Сега ще кажа нещо революционно, особено спрямо това, което пише в интернет. Така, вие виждате, че детето има някакъв проблем или някой ви казва. И започвате да търсите в мрежата. Там попадате на диагнозата „дислексия“, защото хората, които говорим за „състояние“, сме малко. И започвате да четете, че това са деца, които са проходили и проговорили по-късно. Че чуват неизречени неща, че страдат от ушни инфекции, не могат да рисуват, да си връзват обувките и т.н. Това, разбира се, са маркери за атипично детско развитие, но нямат нищо общо с дислексията.
Дислексиците се раждат без проблем, прохождат и проговарят навреме и не демонстрират никакви проблеми до встъпването си в предучилищните групи. Първото нещо, което родителят може да забележи, е, ако детето започне да изпитва затруднения с упражнения, които изискват от него да разделя една дума на звукове, да определя кой е първият или последният звук в думата, трудно му е да различи сходни думи, примерно коса – коза и т.н.Ако родителят забележи, че на детето му е трудно да запомня буквите – тогава това е повод да се обърне към специалист.
А ако детето има проблеми с ориентацията в пространството?
Да, ляво-дясно ориентацията и въобще тази в пространството също е чест, макар и незадължителен, симптом. Това е повод за консултация със специалист, не е диагноза. Специалистът ще направи оценка на детето и ще започне работа по превенция за дислексията. Това също е много важно – етикетът „дислексия на развитието“ може да се сложи най-рано на осемгодишна възраст.
Тогава не е ли малко късно?
Не, не е късно, защото има едно задължително условие: детето да е ограмотявано по подходящ начин, да му е дадено достатъчно време за автоматизиране на тези процеси. Но при откриване на най-ранните симптоми ние ще започнем работа по превенция на дислексията. Може да се окаже, че детето има просто някакво временно затруднение. Или пък попада в съвсем различна категория атипично развитие.

Как родителите трябва да работят с такова дете?
На вас колко време ви е необходимо да разберете, че ваш студент е дислексик?
Как в НБУ подпомагате студентите дислексици?
Много дислексици твърдят, че виждат текста триизмерно, буквите „скачат“ и се разместват. Има ли изследвания, които онагледяват това тяхно възприемане?
Да, търси се отговор на този въпрос. Има много неврологични изследвания със съвременни невроизобразителни техники, които търсят различие във функционирането на мозъка на един дислексик. Има известни доказателства в тази посока, но аз не мога да им се доверя напълно. Никой специалист няма съмнения, че дислексията е неврологична по своя произход. Как обаче мозъкът функционира по различен начин, не можем точно да кажем.
Дали през последните години обществото приема дислексиците по-добре?
Дислексията предава ли се генетично?