
снимка: iStock
Да се въведе пълна забрана за използване на телефони и електронни устройства в училище, включително и в междучасията. Това предложи преди дни министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на заседание на парламентарната комисия по образование. Промените щели да бъдат внесени до 30 април в Закона за предучилищното и училищното образование, уточнил министърът, цитиран от в. „24 часа“.
Целта на промяната е да се намали времето, което подрастващите прекарват пред екраните, да се повиши концентрацията им в учебния процес и да се отдели повече време за игри и спорт през междучасията и в свободните часове. Разбира се, при промените в закона ще бъдат установени и изключения от правилото – за строго образователни цели, при медицински нужди или при извънредни обстоятелства, съобщава БНТ, цитирайки експерти на МОН.
Статистика
Проучвания сочат, че децата прекарват най-малко 3 часа на ден пред дигиталните си устройства. А 17% от тях проявяват признаци на пристрастяване към социалните мрежи, което е над средното за Европа. Последствията са намаляване на концентрацията на вниманието, повишена тревожност, социална изолация, психози и други невротични състояния.
Най-често използваното е-устройство от децата от 0 до 18 г. е смартфонът. 92% от децата и учениците използват мобилните устройства за гледане на видеа, 61% – за филми и сериали, а 34% – за чатове и писане с приятели. Най-често използваните социални мрежи са YouTube, Facebook, TikTok и Instagram, като с увеличаване на възрастта на децата родителите стават все по-малко запознати със съдържанието, което потребяват те. Това показва социологическо проучване на Съвета за електронни медии за потреблението на медийното съдържание от деца. То е подготвено от агенция „Сова Харис“ и обхваща 1305 деца между 3 –18 г., 1305 родители на деца на възраст 3 –18 години и 230 родители на деца между 0 и 2 г.
Източник
Ентусиасти
БНТ уточнява, че някои училища вече правят стъпки към голямата промяна. „Ако някой злоупотребява, телефонът отива при заместник-директорите и след това викаме родител и му връщаме телефона. Бих предложила наистина да се забранят някакви платформи. Не може едно дете на 9 години да има фейсбук или ТикТок профил“, каза Венелина Николова, директор на 125 СУ „Боян Пенев“, София.
Как е по света
Докладът на ЮНЕСКО за мониторинг на глобалното образование за 2023 г. твърди, че технологията трябва да се използва в клас само когато поддържа резултатите от обучението.
До края на 2023 г. 60 образователни системи в света(или 30%) са имали забрани за използване на смартфони в училищата в своите закони или политики. До края на 2024 г. актуализация, която GEM Report е подготвил за Международния ден на образованието, установява, че още 19 образователни системи забраняват използването на смартфони в училище, което води до общо 79 (или 40%). Тези разпоредби са описани в сайта на Profiles Enhancing Education Reviews (PEER) на GEM Report, който следи законите и политиките относно технологиите в образованието по целия свят.
В началните и средните училища на китайския град Джънджоу, за да влезе детето в час със смартфон е необходимо родителите да предоставят писмено съгласие, че телефонът наистина е необходим по педагогически причини. Във Франция беше предложено „дигитално прекъсване“ и в прогимназиалните училища (забрана вече има в другите образователни нива). Но ето пример и за отслабване на мерките - Саудитска Арабия отмени забраната си поради съпротивата на родителите на деца с увреждания, които настояват смартфоните да могат да се употребяват за медицински цели.
В Австралия само два от деветте административни района са въвели забрани, докато в Испания само 3 от 17-те автономни общности – не са въвели забрани. В САЩ 20 от 50-те щата вече имат действащи разпоредби – от Закона за училище без телефони в Калифорния до забраната на телефоните в класните стаи K-12 във Флорида, забраната за използване на преносими безжични устройства от ученици в Индиана и Охайо.
Виждаме деца на възраст от девет години да искат смартфони и е очевидно, че те не са емоционално готови да се ориентират в сложността на тези устройства и дигиталния свят.
Рейчъл Харпър, директор на началното училище St. Patrick's Primary School, Greystones, County Wicklow, Ирландия, която забрани използването на смартфони в повереното й училище