
Още в края на миналия сезон се състоя първата среща на постановъчния екип със солистите. През есента в ателиетата на Националната опера пристигнаха авторите на костюмите и на декора, за да започне подготовката за тази мащабна продукция, която обогатява репертоара на Софийската опера и балет с едно от най-трудните оперни заглавия.
История на Медея
Историята на митичната магьосница Медея, претворена в музика от Луиджи Керубини, е по либретото на Франсоа-Беноа Хофман, създадено по трагедията на Еврипид за Медея, както и по едноименната пиеса от Пиер Корней.Действието се развива в древния град Коринт, години след като Медея е помогнала на Язон да вземе Златното руно. Трагичната развръзка на тяхната история ще се случи точно в тази сценична творба. След като Язон отказва да се върне при Медея, дори и след заплаха да убие децата им, тя изпраща отровни дарове на новата му съпруга Глауче, пронизва с нож двамата им сина, проклина Язон, подпалва храма и отлита сред пламъците.
Първото представяне на „Медея“ е на 13 март 1797 г. в Париж и не получава благосклонен прием. Интересът към творбата се възражда през ХХ век, най-вече след интерпретациите на Мария Калас. Луиджи Керубини е създал изумително красиви арии и дуети за главните герои, както и въздействащи хорови сцени, които допълват оперната интрига.
Въпреки че едва тази година операта ще има своята премиера у нас, много българи са участвали в различни нейни постановки по света през годините. На първо място това са нашите прочути баси – Борис Христов, Николай Гяуров, Никола Гюзелев и Димитър Петков, чиито интерпретации на образа на Креон са сред всепризнатите оперни образци. Великолепна изпълнителка на Нерис е мецосопранът Маргарита Лилова, а в последните години Соня Йончева добави към богатата си творческа биография и ролята на Медея. За своите изпълнения тя получи най-ласкави отзиви.
Постановъчен екип
Маестро Франческо Роза отдавна работи със състава на националната опера като дирижира едни от най-пленителните заглавия в репертоара ни – „Лакме“ от Делиб, „Жената от езерото“ и „Севилският бръснар“ от Росини. Режисьорът Марко Гандини е от новото поколение даровити италиански режисьори. Бил е асистент на Франко Дзефирели и Греъм Вик, а последните му постановки са за едни от най-престижните сцени – Миланската Скала, Хамбург, Каракас, фестивала в Сполето и др.Последната работа на сценографа Андреа Токио може да се види в постановката „Кайзерът на Атлантида“ на Улман, както и в „Сватбата на Фигаро“ на Моцарт за Естонската опера.
Модният дизайнер Марио Диче подготвя костюмите за това впечатляващо представление. В работилниците на Софийската опера изработват дрехите за хора, а солистите ще получат своите одежди направо от ателиетата на дизайнера в Италия.
Певците
Ролята на Медея е мечта за всеки сопран, което споделиха и трите солистки на операта, които подготвят партията – Габриела Георгиева, Лилия Кехайова и Диана Ламар. Неверният любим на магьосницата Язон ще бъде пресъздаден от Даниел Острецов и Даниел Дамянов, а като царя на Коринт – Креон – ще се превъплътят Петър Найденов и Стефан Димитров. Един от важните образи в оперната интрига е Нерис, вярната придружителка на Медея, която ще представят Виолета Радомирска и Цвета Сарамбелиева. Ролята на нежната Глауче, която трябва да се омъжи за Язон, но става жертва на отмъщението на Медея, е поверена на Станислава Момекова и Диана Василева.Оркестър, хор и балет на Софийската опера.