
Над 14 000 гласа са дали запалените планинари за любимите си хижи и заслони досега в конкурса „Хижа на годината“. Нито един от над 100-те номинирани обекта за настаняване не е останал без глас, разкриват организаторите от списание 360mag.bg и Български туристически съюз. Своите предпочитания и предложените за подкрепа с финансиране са изразили туристи от цялата страна. За разлика от начина за гласуване миналата година, през 2024 г. планинарите обосновават своя избор с отговор на въпросите: кога последно са посетили избраната хижа и защо смятат, че тя заслужава техния глас.

Гласуването в направленията „Хижи и заслони“ и „Подкрепа за хижите“ ще продължи до 30 септември на huts.360mag.bg, след което резултатите ще бъдат оповестени на церемония по награждаване. Тя ще се състои на 9 октомври в залата за катерене „Уолтопия“ в София, а водещ ще е любимият телевизионен и радиоводещ Димитър Павлов. От БТС ще подсигурят безплатни нощувки на хижарите, дошли за церемонията от други краища на България.

Тази година „Хижа на годината“ разшири своя обхват, като включи една конкурсна категория повече и те вече са девет. Целта е да бъдат отличени най-добрите примери в планината по зададени в категориите измерители:
- Най-добра хижа, обслужвана без МПС;
- Най-добра хижа, обслужвана с високопроходим автомобил или лифт;
- Най-добра хижа, обслужвана с лек автомобил;
- Най-добър заслон, стопанисван на място;
- Най-добър заслон, нестопанисван на място;
- Хижа с най-добра кухня;
- Хижа с най-устойчиви екопрактики;
- Хижа/заслон с най-успешен рестарт;
- Най-чиста хижа.
- „Хижа за пример“ – грант за технологични въведения със SiteGround;
- Грант за облагородяване на района и пътеките около хижа/заслон от БТС;
- Грант за строителни материали и специализиран труд с GP Group;
- „Грижа навреме“ – аптечки за първа помощ около хижи и заслони с Credissimo;
- „Без емисии в планината“ – зарядна станция за електрически автомобили с Photomate;
- Аварийна соларна система за заслони с „Пиринско“ пиво;
- Грант за подобряване на легловата база с матраци „Тед“.
След като станат ясни хижите и заслоните, спечелили подкрепа, ще бъдат обявени подробности във връзка с изпълнението на съответната финансова програма. Над 60 души вече се записаха за доброволци, които ще дадат своя принос в подобряването на материалната база и инфраструктурата. Между тях впечатление прави немалката група на ИТ специалистите, които безвъзмездно ще добавят още стойност към проектите, заложени по план.

Миналогодишните носители на грантовете хижа „Грънчар“ и хижа „Черни връх“ вече могат да се похвалят с добри резултати в изпълнението на своите проекти, благодарение на финансовата помощ от SiteGround, Matrax и GP Group. Хижа „Грънчар“ вече разполага с 50 матрака на стойност над 20 000 лв., а фотоволтаиците ще бъдат поставени след ремонт на покрива, предвиден за втората половина на септември. Заслон „Черни връх“ имат готов проект на стойност 35 000 лв., в който GP Group ще покрие 18 000 лв. Това означава, че и двата победителя ще получат три пъти повече от първоначално обявените размери на помощта.
Номинациите както за конкурса, така и за финансиращите програми бяха излъчени от няколко институции с експертиза в планинския туризъм и от широката общественост. Организациите са: „Планини и хора“ – асоциация на планинските водачи в България, Асоциация на парковете в България, Сдружение за дива природа „Балкани“, Български планинарски съюз, Българска асоциация по ски свободен и екстремен стил, Портал за планинско колоездене Mtb-bg.com, Екологично сдружение „За Земята”, ТВ/ видео поредица „Разказите на хижаря”, Българска асоциация за алтернативен туризъм, Планинска спасителна служба.