ЗдравеАлбина Фабиани / 03 юли 2018

Вторият мозък

Всяко хранене има пряк ефект върху производството на химични сигнали в мозъка

Вторият мозък

Храносмилателната система произвежда невротрансмитери, които влияят на настроението, съня, паметта, дишането и концентрацията.


Невротрансмитерите са химикали, излъчвани от невроните, чиято цел е стимулирането на съседните неврони, за да може импулсите да преминават от една нервна клетка до друга през цялата нервна система. Милиарди невротрансмитерни молекули работят непрекъснато за поддържане функцията на мозъка и имат пряк ефект както върху физическите, така и върху психологическите функции на тялото, между които апетит, настроение, сън, сърдечна дейност, дишане, концентрация и др.

Съставът на всяко едно хранене има пряк ефект върху производството на химични сигнали в мозъка. Храносмилателната система се нарича „втори мозък“. Той е контролиран от микрофлората на стомаха, която е сбор от милиарди микроорганизми. Те образуват колонии, наречени микробиом. Понеже тъканта на стомашночревния тракт е в по-голямата си част нервна тъкан, е логично да помислим, че микробиомът оказва влияние и на производството на невротрансмитери, и на нервната система като цяло.

Някои бактерии от биома ни имат специфичен ефект върху т.нар. състояние чувствам се добре. Въпросните бактерии, в правилно съотношение спрямо други имат директен ефект върху GABA рецепторите в мозъка. Именно понижаването на нивата на тези рецептори води до психични заболявания като например хроничната депресия.

Всички знаят, че серотонинът е мозъчен невротрансмитер, но малцина са наясно, че 90% от него се произвеждат в храносмилателната система. Само 10% се синтезират в централната нервна система. Компрометираните нива на серотонин могат да доведат до диария или констипация. Правилно функциониращият стомашночревен тракт помага на мозъка сам да произвежда химичните вещества, от които има нужда, чрез мозъчни невротрансмитери! Ще дам няколко примера за това, което става в тялото като химия.


НОРЕПИНЕФРИН


Изчерпването на невротрансмитера, наречен норепинефрин, води до лоша памет, хронична умора, клинична депресия и други състояния, които са неправилно класифицирани под един общ знаменател, наречен старост, остаряване или дегенерация. Веригата химични реакции, резултат от въпросната субстанция, е много сложна и слабо разбрана от академичните умове. Нека погледнем тези химични реакции:


L-фенилаланин > L-тирозин (направени в черния дроб) > допа > допамин > норепинефрин > епинефрин.

 

Този процес изглежда сложен, но е естествен за организма, ако не страда от недостиг на витамин С. (Широко разпространеният мит за пиене на лимонова вода сутрин не компенсира нуждите от витамин С.) Първата субстанция в горепосочената връзка (L-фенилаланин) е изобилна в диетата на съвременния човек, което изключва адекватни нива на витамин С, налице е ограничено производство на норепинефрин. Това означава, че стигаме до задънена улица.  


АЦЕТИЛХОЛИН


Ацетилхолинът е крайна връзка невротрансмитер на парасимпатиковата нервна система. Това означава, че наред с други неща улеснява телесни функции като добро храносмилане, дълбоко дишане, по-бавен пулс. Много от вас биха го нарекли релаксация. Аз обаче ще му дам правилното многословно име: тялото прави своя собствен ацетилхолин от холин.

Истинският и правилен холин обаче се набавя чрез храненето само като фосфатидил холин, намерен в лецитина. Но това абсолютно не означава, че ако хукнете да си купувате лецитин, ще поправите липсата му (нищо, че мозъкът ви в сухо тегло е почти една трета лецитин). Тялото ви само когато му позволите и го улесните, си произвежда необходимия му ацетилхолин.


СЕРОТОНИН


Всички знаете от рекламите, че изобилието на серотонин означава добро нощно наспиване, липса на тревожност през деня и т.н. Истината обаче е, че серотонинът е безопасен само когато мозъкът си го произвежда сам през стомаха, вместо да се използват фермацевтични молекули, които дават едно, но вземат други необходими вещества.


ГРИЖА ЗА СТОМАХА


За правилно фунционираща централна нервна система, за мозък, който не е заспал, и за изключително здраве, трябва да се погрижим за стомаха си:


1. Включете добри пробиотици.

2. Яжте ферментирала храна като например кисело зеле.

3. Включете сурови зеленчуци и плодове в менюто си, но никога не приемайте сурова храна след готвената.

4. Пийте много вода.

5. Ако ви е възможно, не се хранете след 20 ч.

6. От време на време давайте почивка на храносмилателната си система, като не я товарите. Това означава някои дни да сте 18 часа без храна, като тук влизат и часовете за нощен сън.



Още за „Нова клетка“:

www.programa-nova-kletka-bg.com


Биохакинг за начинаещи Здраве

Биохакинг за начинаещи

Как лесно да се „хакнем", за да удължим живота си и да сме по-здрави

Как да не вдишаме всички микроби на света Здраве

Как да не вдишаме всички микроби на света

5 съвета как да избегнем заразата в нездравословна среда

Умори умората! Здраве

Умори умората!

Синдром на надбъбречната умора е болестта на ХХI в. Според специалиста Милена Коцева има как да я преодолеем

Тибетската медицина възстановява първоначалната хармония в тялото Здраве

Тибетската медицина възстановява първоначалната хармония в тялото

Александра Алексиева от тибетски център Monchara разкрива лечебната сила на Ку Ние масажа

Глад по часовник - що е то фастинг? Здраве

Глад по часовник - що е то фастинг?

Въздържането от храна през две трети от денонощието (фастинг) сваля килограми и лекува болести

Неизмитите ръце са по-опасни от яденето на сурово месо Здраве

Неизмитите ръце са по-опасни от яденето на сурово месо

Търкайте със сапун 30 секунди, а не 6 както е обичайното времетраене на процеса

Почиствайте в дома си само с оцет, сода и вода! Здраве

Почиствайте в дома си само с оцет, сода и вода!

Ако ползвате веднъж седмично химически препарати все едно пушите цигари

Какво не знаем за зъбите Здраве

Какво не знаем за зъбите

Д-р Атанасиос Куцюрубас обяснява как се мият зъбите, защо са опасни фасетите и дъвките, и каква е ползата от избелването

250 млн. ще са затлъстелите деца през 2030 г., днес са 150 млн. Здраве

250 млн. ще са затлъстелите деца през 2030 г., днес са 150 млн.

Наднормено тегло при малчуганите се бори не с диети, а с истинска храна и твърда любов

Alka® Minerals зарежда организма с жизнено важни съставки Здраве

Alka® Minerals зарежда организма с жизнено важни съставки

Добавката влияе добре на кожата, хрущялната тъкан, мускулите и подпомага имунната система

Пералнята е като тоалетната чиния Здраве

Пералнята е като тоалетната чиния

Влажните кърпи са рай за ешерихия коли

Англия влезе в най-голямата кампания за антигрипни ваксини Здраве

Англия влезе в най-голямата кампания за антигрипни ваксини

На поданиците на кралицата ще бъдат предложени 25 милиона безплатни ваксини

500 въпроса за здравето и храненето Здраве

500 въпроса за здравето и храненето

Съвети за добро здраве от нутрициониста Патрик Холфорд

Д-р Робърт Мелило: Всяко дете заслужава шанс за велик живот Здраве

Д-р Робърт Мелило: Всяко дете заслужава шанс за велик живот

Д-р Мелило е специалист по неврологични заболявания при деца

Отровната козметика Здраве

Отровната козметика

От 13 000 химикали, използвани в козметиката, само 10% са тествани за безопасност

Д-р Сонам Дордже: Астрологията влияе върху тибетската медицина Здраве

Д-р Сонам Дордже: Астрологията влияе върху тибетската медицина

Всеки трябва да намери своя си начин да поддържа тялото си в баланс, твърди терапевтът в тибетски център Мончара