Здраве

Как да се храним правилно по време на бременност?

Ако ви влече към сладко, може да имате недостиг на цинк, селен или магнезий

Как да се храним правилно по време на бременност?
Храненето през бременността не е тема за една статия, но тук ще се постарая да синтезирам най-важното за бременната жена. Когато вече сме разбрали, че сме на път да изпълним своята свещена мисия и под нашето сърце е затуптяло още едно сърчице, тогава вече започваме да чувстваме отговорността не само за своето здраве, но и за това на живота, който се развива в нас.

Природата така ни е устроила, че с каквото и да се храним, за бебето винаги ще има достатъчно хранителни вещества. Когато липсват в храната обаче, те ще бъдат изтеглени от тялото на бременната майка, което може да причини неприятни симптоми, а в някои случи дори заболявания. А нашето бебе няма нужда от болна майка.

И обратното – това, което ние приемаме през бременността в повечето случаи преминава през плацентата и попада в бебето. Затова е важно и да го предпазваме, като избягваме определи храни и напитки. 

КАКВО ДА ИЗБЯГВАМЕ:

В случайните сайтове и форуми може да се намери най-разнообразна информация по въпроса, като съм срещала най-невероятни храни, които да се избягват като банани и ананаси, например. В крайна сметка забранени храни няма, освен тези, които съдържат отрови: 

Стабилизатори, оцветители, консерванти или като цяло всички преработени храни;
Меки сирена;
Пушени меса;
Колбаси и други преработени месни изделия;
Сурово сушени меса, особено дивечови – източник на паразити;
Сурово сушена риба, включително и суши;
Миди и скариди, особено през юли и август – източник на токсини;
Тарама хайвер;
Яйца от несертифициран източник;
Големи и хищни риби – риба тон, акула и др. – съдържат тежки метали;
Пастети;
Сол, особено бяла „готварска“ сол – достатъчно соли има в зеленчуците и дори в яйцата има сол;
Оцет – може само в малки количества натурален оцет;
Алкохол – твърд, категорично НЕ. Някои източници допускат в малки количества домашно вино и жива бира, но ако можем да ги избегнем, ще е най-добре;
Кафе – освен ако не е натурално, био и то в малки количества – ½ - 1 кафе на ден;
Пържено и храни, съдържащи тежки мазнини ;
Храни, съдържащи бяла захар, включително торти, пасти, бисквити, еклери и др.;
Лечебни чайове и такива, съдържащи кофеин;
Тестени изделия;
Тютюнопушене;
Наркотични вещества;
Повечето лекарства, освен по лекарско предписание;
Вода от чешмата – съдържа тежки метали, хормони и други токсични вещества.

Ако имате някакви непоносимости или алергии, гадене и повръщане или други здравословни проблеми, този списък може да бъде още по-дълъг. Тогава възниква въпросът:

С КАКВО ДА СЕ ХРАНИМ?

Е, този списък е доста по-голям и доста по-пълноценен. Преди всичко, менюто на бременната трябва да бъде разнообразно. Когато предозираме с една храна, колкото и полезна да е тя, може да създаде условия за непоносимости. Много жени използват бременността като оправдание, за да поглъщат неконтролируемо всичко, което им се яде. В голяма част от случите това, което ни се иска да си хапнем, не е полезно, а по-скоро показва някакъв недостиг на определени хранителни вещества. Ако Ви влече към сладко, може да имате недостиг на цинк, селен или магнезий. 

Ето какво е необходимо на жената, за да има здрава бременност:

Аминокиселини – източник са протеините от животински и растителен произход. Аз самата съм вегетарианка, но по време на бременността и кърменето консумирам и риба, както и умерени количества млечни продукти и яйца. За всеки случай приемам и качествена спирулина.

Мастни киселини – за формиране на мозъка на бебето, за издръжливост, енергия и хормонален баланс – всички студено пресовани масла, семена и ядки, риба, но приготвена на пàра, както и рибено масло. 

Витамини и минерали – всички запаси, които имаме от минерали и витамини отиват към плода, затова те са особено важни. Именно техният недостиг може да причини симптоми като контракции, крампи, анемия, дисбаланс на хормоните на щитовидната жлеза, диабет и други усложнения. Те се съдържат най-вече в плодовете и зеленчуците, а можем да ги приемаме и като натурална добавка при наличие на симптоми. Например: при крампи и контракции – магнезий, при анемия – желязо, вит. С и вит. В, при апетит за сладко – цинк, селен и т.н. Фолиева киселина почти всички лекари препоръчват превантивно още при подготовката за бременност, за предотвратяване на спина бифида.

Фибри – меките и щадящи фибри са много подходящи при запек, но с тях трябва да се внимава да не дразнят червата прекалено много (например зелето), тъй като това може да предизвика дразнене на матката и контракции. 

Вода – съвсем не е на последно място, а напротив – на първо. Още от самото начало на бременността ние задържаме по малко вода – между прешлените, в ставите, във влагалището, за да стане еластично и т.н. Околоплодните води се формират през целия период и в края на бременността ще достигнат 1 литър. Кръвообращението изисква вода, тъй като до края на бременността нашата кръв ще бъде с около 50% повече. Водата обезболява, балансира кръвното налягане и дава енергия. Затова нека не си я пестим. Водата, която консумираме трябва да е чиста, леко алкална и да се редува изворна и минерална вода. 

Като цяло менюто ни по време на бременност се състои от свежи и пресни сезонни плодове и зеленчуци, сурови ядки и семена, пълнозърнести храни и бобови, натурални сирена, домашно заквасено кисело мляко, яйца, чиста риба и екологично месо от пасищни животни. 

Движението също е част от здравословния начин на живот на бременната жена. Дали ще изберете йога, пилатес, бели денс, фитнес, аеробика за бременни, плуване или просто ежедневни разходки на чист въздух, важното е заниманията да са редовни и да не се претоварвате, да съобразявате движенията и натоварването с бременността. 

Наслаждавайте се от сърце на най-красивия, най-женствения и най-милия период в своя живот. Период на очакване, на надежда и… любов.

Елена Терзиева, нутриционист 
тел. 0889901660
elena@elenaterzieva.com 
www.elenaterzieva.com
Как да имаме силен имунитет Здраве

Как да имаме силен имунитет

Съвети за профилактика и лечение в грипния сезон

Яжте мазнини и отслабвайте! Здраве

Яжте мазнини и отслабвайте!

7 основни принципа на новите нисковъглехидратни режими

Стомасите ни не са кошчета за боклук! Здраве

Стомасите ни не са кошчета за боклук!

Ако не внасяме токсини в тялото си, грипът почти няма шанс да ни порази

Болките в тялото издават емоциите ни Здраве

Болките в тялото издават емоциите ни

9 вида болка, които са пряко свързани с вашите емоции

Витамини за психично здраве Здраве

Витамини за психично здраве

Ортомолекулярната медицина може да добави 25 и повече години към живота ни

Как най-добре да се подготвим за бременност? Здраве

Как най-добре да се подготвим за бременност?

Няколко лесни стъпки ни гарантират, че сме направили всичко необходимо

Имате суха кожа? Просто влезте в кухнята Здраве

Имате суха кожа? Просто влезте в кухнята

Даваме пари за скъпи продукти, които са не само неефикасни, но може и да са опасни за здравето ни. Често решението се намира на една ръка разстояние

Що е то нутриционист? Здраве

Що е то нутриционист?

Или към какъв специалист и кога да се обърнем? Професията нутриционист е сравнително нова за България – като цяло в световен мащаб се утвърждава едва през последните няколко години.

Forever young! Здраве

Forever young!

Остаряваме, защото бикарбонатите в кръвта ни намаляват

Черното злато на Поморие Здраве

Черното злато на Поморие

Калта лекува от дископатия до псориазис, пречиства организма и подмладява

Защо е важно да направим подготовка за бременността? Здраве

Защо е важно да направим подготовка за бременността?

Майчинството не започва дори с началото на бременността, а преди това

Еднаква вреда при нисък и висок прием на сол Здраве

Еднаква вреда при нисък и висок прием на сол

Според Световната здравна организация възрастните на бива да приемат повече от 6 г дневно

Оазис за полезно хранене Здраве

Оазис за полезно хранене

GREEN BASKET предлага пресни, вкусни и балансирани менюта, приготвени на място и с много любов

Опаковките на храните са опасни за здравето Здраве

Опаковките на храните са опасни за здравето

Свързват се с образуването на рак и болести на щитовидната жлеза

Спортът – гарантирана превенция срещу депресия Здраве

Спортът – гарантирана превенция срещу депресия

Дори час - два джижение седмично са достатъчни, за да поддържат психичното ни равновесие в баланс