ЗдравеДжани Ролистенова / 19 ноември 2019

Биохакинг за начинаещи

Как лесно да се „хакнем", за да удължим живота си и да сме по-здрави

илюстрация: iStock
илюстрация: iStock
Какво означава да хакнете биологията на тялото си? Концепцията се нарича биохакинг и въпреки че може да звучи като нещо нередно, всъщност става въпрос за самоусъвършенстване. И макар че може да варира от домашни опити тип „направи си сам“ до експерименти във високотехнологични лаборатории, има няколко прости начина, по които всеки от вас може да започнете да включва методите на биохакерство в ежедневието си с цел удължаване на живота и подобрение на здравето.

Какво може да подлежи на биохакерство:
Списъкът може да е направо безкраен, тъй като може да бъде допълван ежедневно при наличието на нови технологии, много биохакъри, нови открития и т.н. Ще споделя една малка част от това, което аз лично съм успяла да „хакна“ в себе си:
  • Тревожност и нервност
  • Фокус / умствено представяне и продуктивност
  • Депресия
  • IBS (синдром на раздразнено черво)
  • Моят метаболизъм (от гликоген до кетони)
  • Хронични болки и възпаления
  • Безсъние
  • ПМС
Какво е биохакинг?
Да започнем с основата. Биохакирането е по същество практиката да променяме химията и физиологията си чрез наука и самостоятелно експериментиране, за да енергизираме и подобрим тялото. Това е широко определение, но е така, защото идеята за „биохакинг“ непрекъснато се развива.

Биохакването може да бъде толкова просто, колкото смяна на начина на живот и храненето, които подобряват функционирането на тялото ви. Биохакването може да бъде и екстремно, като например използването на имплантна технология и генно инженерство.
Възможностите са безкрайни, но всички те са вкоренени в идеята, че можем да променим телата и мозъка си и че по този начин в крайна сметка можем да станем по-умни, по-бързи и по-добри като човешки същества.

И така, как се започва? Има ли ръководство по биохакинг за начинаещи?
Можете лесно да започнете биохакванетоо, като използвате гривни като FitBit или Apple Watch, за да проследите начина, по който тялото ви работи. Можете също така да започнете с устойчива здравословна диета. Но ако сте готови за нещо ново и нещо различно, помислете за един от тези методи от моето ръководство за биохакинг за начинаещи и вижте какви ползи ще получите:

1. Периодично гладуване
Когато говорим за гладуване, не винаги имаме предвид дълги 2-3 – дневни гладувания. За да подпомогнем „рециклирането“ на стари клетки, е достатъчно да гладуваме по 16-18 часа на ден.
Когато гладувате, увеличавате нивата на хормоните на растежа си до пет пъти повече от нормалната си скорост, което повишава скоростта на метаболизма ви. Периодичното гладуване също може да намали инсулиновата ви резистентност, което понижава кръвната ви захар и прави съхраняваните телесни мазнини по-достъпни за изгаряне. Някои изследвания показват, че периодичното гладуване може също да намали LDL холестерола („лошия“ холестерол), който е известен рисков фактор, когато става въпрос за сърдечни заболявания.

Периодичното гладуване може също да осигури редица други значителни ползи, включително подобрена когнитивна функция, превенция на рака, повишена клетъчна автофагия (отстраняване на клетъчни отпадъци) и по-ниски рискове за възпаление.

Въпреки че има много версии на периодично гладуване, най-удобен за потребителите е методът 16/8 (известен също като протокол Leangains). Този метод се върти около проста структура, в която ограничавате дневния си период на хранене до 8 часа. Например, всеки ден ядете от 13:00 до 21:00 часа, а не се храните в останалите 16 часа.

2. Хранене
Има много диети, които гарантират отслабване, но много рядко това се оказва истина, особено в дългосрочен план. Ето няколко „хака“, които да приложите без да спазвате диета и които ще ви помогнат да „хакнете“ общия резултат от диета, спорт, начин на живот:
  • Елиминация на токсините. Зърнени храни, зеленчуци и дори кафе са източници на токсини, те отнемат и ефективността на мозъчната функция.
  • Хранене с храни, които са нисковъглехидратни и са с полезни мазнини
  • Влизане в кетоза - кетоните помагат в отслабването, а и са по-ефективен източник на енергия за вашия мозък
  • Прием на МСТ масло (средноверижни триглицериди) за засилване произвеждането на кетони, има ефект на кофеин, което го прави и мощен старт на физическа тренировка
  • Елиминация на глутен – глутенът е причина за възпаления и произвежда протеини, които са свързани и се откриват при пациенти с Алцхаймер, Паркинсон, множествена склероза, аутизъм и всички неврологични заболявания.
  • Ограничаване на храни с хистамин – хистаминът е невротрансмитер, което означава, че изпраща съобщения между тялото и мозъка. Високите нива на хистамин причиняват главоболие, проблеми със съня и тревожност.
3. Терапия с червена светлина
Телата и мозъците ни се нуждаят от светлина, за да функционират добре. Слънцето не само ни дава важна доза витамин D, но ни помага и по редица други физиологични и емоционални начини. Нека да разгледаме малко по-отблизо дължините на светлинните вълни между 600 и 900 нанометра (nm). Как този диапазон от светлинни вълни влияе на телата ни?

Проучванията показват, че човешкото тяло реагира особено добре на червени и близки до инфрачервени дължини вълни, които варират от 600 до 900 nm. Този специфичен диапазон от светлинни вълни се абсорбира от кожата на дълбочина от около 8 до 10 милиметра, в който момент нашите митохондриални хромофори абсорбират фотоните. Това от своя страна активира редица метаболитни процеси и процеси на нервната система.

Казано по-просто, терапията с червена светлина става все по-популярна форма на биохакинг, използвана за лечение на редица състояния. Доказано е, че облекчава болката и намалява възпаления. И тъй като това е неинвазивно и нехимично лечение, не е толкова плашещо, колкото другите форми на биологично хакване.

4. Биохакване на мозъка с функционална музика
Музиката има невероятни ефекти върху мозъка, в който над 100 милиарда неврони постоянно използват електричество, за да комуникират един с друг. Ако всички си бъбрят едновременно силно, може да е трудно да се концентрирате и да се съсредоточите върху това, което трябва да свършите. Точно там идва на помощ биохакерството с музика. Мозъчната активност може да се измерва по вълнообразен модел и определя дали се чувствате нащрек, сънлив, спокоен или стресиран. Има много неща, които могат да повлияят на вашите мозъчни вълни, като активността, която извършвате в момента, колко възстановителна почивка сте имали и какво сте яли или пили.

Въпреки това, един от най-надеждните начини да промените вашите мозъчни вълни е чрез последователна звукова вълна. Аудио увлечението, форма на музикален биохак, използва бинаурални удари и тонове, за да се синхронизира с вашите мозъчни вълни и да предизвика медитативно, отпуснато състояние. Можете да получите достъп до програми, разработени специално за вашия мозък и дейностите, които искате да изпълнявате в сайта www.brain.fm. Можете да промените настроението и начина си на мислене, дори като просто пуснете любим плейлист и слушате, докато тренирате, готвите или пътувате до работа.

5. Биохакване на мисленето - Благодарност
Животът има огромен ефект върху настроенията ни, как се отнасяме към другите и общите ни нива на удовлетвореност също. Промяната на мисленето в определена посока всъщност не е нищо повече от практика. Необходимо е постоянно да префокусирате мозъка си, за да видите положителното във всяка ситуация, докато то не стане просто естество.
Тези инструменти за биохакерство могат да ви помогнат:
  • Списък с благодарности, в който да опишете три до пет неща, за които сте благодарни. Това ще ви помага да се съсредоточите върху положителното и да разгледате всички хубави неща, които са се случили през деня.
  • Направете благодарна разходка, където благодарите и изпращате положителна енергия на всяко живо същество, което видите. Ако вървите до работа или правите сутрешен джогинг, лесно можете да го включите в обичайната си рутина.
  • Пишете текст с благодарност ежеседмично на някой, който ви е помогнал или който означава много за вас. Това може да бъде член на семейството, приятел или колега.
Биохакингът е начин да промените тялото, здравето и мозъка си, така че да можете да постигнете целите си и да постигнете върховно състояние на ума. Независимо дали използвате добавки, технология, както терапия с червена светлина или просто правите промени, биохакването е предназначено да ви помогне да направите трайни положителни промени.

Джани Ролистенова е бивш професионален спортист и треньор в шведския национален отбор по синхронно плуване. Понастоящем е мениджър на верига за доставки на хотели и по този начин претворява в работата си страстта си към здравословното хранене.
Практикува периодично гладуване, опитен активист на осъзнатото хранене и приготвянето на храна в домашни условия. Последовател на метода OMAD (One meal a day) и кетогенното хранене.
Автор е в сайта www.glad-bg.com
Инстаграм: @jannyniwayan

Повече за биохареството може да прочетете и в брой 9/2018 г. на Списание 8

Още по темата:

Природен детокс с бентонит преди празниците Здраве

Природен детокс с бентонит преди празниците

Терапевтичната глина Bento Health предпазва от преяждане и препиване

Билка № 1 за имунитет Здраве

Билка № 1 за имунитет

Ехинацея спасява дори от ухапване от змия, „Хербалкан“ я култивира и в Берковица

Дланите говорят за здравето ни Здраве

Дланите говорят за здравето ни

Гергана Метева от център „Здравословен и щастлив живот“: „Лекуваме първоизточника на проблема, а не симптомите"

Пиете много антибиотици? Внимавайте за Паркинсон! Здраве

Пиете много антибиотици? Внимавайте за Паркинсон!

Съсипва се микробиалната екосистема на червата

Лиз Бурбо: Болестите са травми от отхвърляне и изоставяне Здраве

Лиз Бурбо: Болестите са травми от отхвърляне и изоставяне

Скритите послания, които организмът ни изпраща чрез заболяванията

Как да не вдишаме всички микроби на света Здраве

Как да не вдишаме всички микроби на света

5 съвета как да избегнем заразата в нездравословна среда

Умори умората! Здраве

Умори умората!

Синдром на надбъбречната умора е болестта на ХХI в. Според специалиста Милена Коцева има как да я преодолеем

Тибетската медицина възстановява първоначалната хармония в тялото Здраве

Тибетската медицина възстановява първоначалната хармония в тялото

Александра Алексиева от тибетски център Monchara разкрива лечебната сила на Ку Ние масажа

Глад по часовник - що е то фастинг? Здраве

Глад по часовник - що е то фастинг?

Въздържането от храна през две трети от денонощието (фастинг) сваля килограми и лекува болести

Неизмитите ръце са по-опасни от яденето на сурово месо Здраве

Неизмитите ръце са по-опасни от яденето на сурово месо

Търкайте със сапун 30 секунди, а не 6 както е обичайното времетраене на процеса

Почиствайте в дома си само с оцет, сода и вода! Здраве

Почиствайте в дома си само с оцет, сода и вода!

Ако ползвате веднъж седмично химически препарати все едно пушите цигари

Какво не знаем за зъбите Здраве

Какво не знаем за зъбите

Д-р Атанасиос Куцюрубас обяснява как се мият зъбите, защо са опасни фасетите и дъвките, и каква е ползата от избелването

250 млн. ще са затлъстелите деца през 2030 г., днес са 150 млн. Здраве

250 млн. ще са затлъстелите деца през 2030 г., днес са 150 млн.

Наднормено тегло при малчуганите се бори не с диети, а с истинска храна и твърда любов

Alka® Minerals зарежда организма с жизнено важни съставки Здраве

Alka® Minerals зарежда организма с жизнено важни съставки

Добавката влияе добре на кожата, хрущялната тъкан, мускулите и подпомага имунната система

Пералнята е като тоалетната чиния Здраве

Пералнята е като тоалетната чиния

Влажните кърпи са рай за ешерихия коли

Англия влезе в най-голямата кампания за антигрипни ваксини Здраве

Англия влезе в най-голямата кампания за антигрипни ваксини

На поданиците на кралицата ще бъдат предложени 25 милиона безплатни ваксини