Подкрепете ни!




ЗдравеVita Rama / 15 март 2021

Великият пост като „летящ старт“ към подобряване на живота

Практически указания на Vita Rama за здраве и разцъфтяване на човешките добродетели

Великият пост като „летящ старт“ към подобряване на живота
Какво е пост?
Постът е специално време за строго гладуване или чисти растителни храни, молитва, покаяние, жертва и добри дела в подготовка за Великден, когато всеки от нас трябва смирено да възславя Исус и да му благодари за знанието и наставленията, които е оставил на човечеството. Всеки от нас трябва да следва неговия пример, ако иска да развие духовно съзнание и да разбере истинската си същност.

В повечето духовни среди (поне в миналото), принципите на истинските духовни хора са били несъвместими с консумацията на месни храни (включително много от ранните християни, което и досега се е запазило в някои манастири). Месото се счита за нечиста храна, която може само да замъгли съзнанието, както и да застраши здравето. За всички останали хора, които не могат да живеят без животински храни, са били предвидени много често дни на пости (в православната традиция – около 200 в годината!). В нашата традиция имаме и доста строги пости, като например тримирене (без храна и вода), който продължава три дена. За съжаление много хора подценяват значимостта на поста, което води населението до деградация (морална и духовна) и болести.

Въпреки че науката отрича Божието творение, забележително е, че и самата тя се застъпва все по-категорично за нуждата от дни и седмици на разтоварване. През последните години е установено, че те възстановяват нивата на стволовите клетки, както и регенерират отслабените имунни клетки, като по този начин се запазват здравите тъкани и тялото се самолекува. Така се увеличава качеството и продължителността на живота.

Особеното значение на Великденските (Великите) пости

Постене/разтоварване
Природният закон е отредил на човешкия вид да се храни основно с растителна храна. Така той може да живее дълго, без болести и да използва правилно тази изключително ценна човешка форма. За съжаление модерният начин на живот ни отвежда в обратната посока и хората страдат заради липсата на култура и знание.

Постите са отредени, за да ни връщат в правилната посока. Затова и Великденският пост започва от края на зимата до средата на пролетта. През зимата повечето хора натоварват своите системи с вредни и токсични храни. Неправилните комбинации допълнително влошават здравето, а като добавим замърсения въздух, вода и други отрови, организмът буквално се обезформя и заболява. Затова и през пролетта човек изпитва така наречената „пролетна умора“.

Според християнската традиция Великите пости започват с опрощение, изповед и причастие. Счита се, че те нямат пълната сила, ако не са чисти мислите ни, добри делата ни и праведни думите ни. Затова през цялото му времетраене се препоръчват повече молитви и добротворчество и по-малко материални развлечения.

През седмицата преди да започне постът следва да бъде изключено месото като най-тежко от животинските продукти. Поне през първите 5 дни от първата седмица на Великия пост, както и в понеделник, вторник и сряда на Страстната седмица, се пази строг пост (на растителна храна без олио). На Велики петък не се яде нищо. Хората, за които това е възможно, могат дори да не пият и вода, а болните, немощни и престарели хора могат да приемат само хляб и вода.

Православието не препоръчва фанатично отношение към поста. Болните задължително трябва да се посъветват с лекар (който е вещ и има по-дълбоко разбиране за здравето). На бременните жени, малолетните деца и хората с тежки физически натоварвания се разрешава облекчен режим.

По принцип постът може да бъде общ – задължителен и личен – доброволен. Към последния се числи тримиренето – първите три дни от 40-дневния Великденски пост се прекарват в пълно въздържание от храна, евентуално и от вода. То се спазва от онези, които го желаят и могат да го издържат.

Практични указания за седемте седмици на поста
Специалистите от Vita Rama ви препоръчват оптимално хранене и начин на живот за всяка от седмиците на постите:

Великденски пости, седмица 1
Ако вече се храните здравословно и спазвате някои основни правила в храненето, може да стартирате с по-строг вариант, като преминете направо на сурово разтоварване или с малко добавени задушени зеленчуци и малко зърнени безглутенови или картофи.

Ако сте се хранили с по-обща храна в началото на поста, е достатъчно да спрете животинските продукти и изолираните олиа и масла. Тъй като все още е зима, наблегнете на зърнените и бобовите храни, както и на кореноплодните зеленчуци, които ще ви заситят и ще задоволят физиологичните ви потребности. Кълновете и зелените суперхрани могат до известна степен да компенсират факта, че сезонните зеленолистни все още ги няма или нямат добро качество. Не пренебрегвайте вносните плодове – те са сезонни в страните, от които се внасят. Качествени сушени плодове могат също да се ползват след накисване от предната вечер. Яжте умерени количества цялостни растителни източници на мазнини – семена, ядки, маслини и авокадо.

Опитайте се да намалите натоварването на организма (тежък труд, стрес, недостатъчен сън и др.), тъй като началото на поста предявява най-големи изисквания към него. Спазвайте добра хигиена и приемайте тежки медикаменти само при крайна необходимост. Ако чревният тракт е много задръстен, можете да направите запарка от майчин лист и да добавите една чаена лъжица хуск. Също можете да направите и няколко клизми или шанкпракшалана-лагу.

Великденски пости, седмица 2
Можете да продължите както първата седмица и ако тя се е спазвала стриктно, вече може да усетите първите резултати. Леко намалете концентрираните и готвените храни за сметка на суровите плодове, зеленчуци и кълнове. Също така намалете и целите мазнини, като маслини, семена и ядки. Макар че при повечето хора старите вкусове започват да отшумяват, по-добре е стриктно да избягвате неподходящите храни, тъй като опитването им „по малко“ може да е причина за срив и прекъсване на поста!

За да не се случи това, можете тази седмица да комбинирате по-големи количества зърнени и бобови храни и малко семена и ядки.

Великденски пости, седмица 3
Постепенно увеличавайте пресните зелени (сезонни) храни, опитайте се да намерите по-екологични такива, както и не подценявайте диворастящите (коприва, глухарче, лапад и др.), които тръгват доста рано, особено по топлите места. Можете да ги намерите и в някои пазари. Лягайте си навреме и се наспивайте добре. Началото на пролетта е най-доброто време за стартиране на физически и дихателни практики, а също и на разумно закаляване; а ако вече правите тези неща, можете внимателно да ги задълбочите.

Великденски пости, седмица 4
Усещане за лекота – не само на килограми, но и като настроение и изобилие на енергия. При някои храната започва да им се струва еднообразна, но това лесно се преодолява – не само чрез по-нататъшно увеличаване на зеленолистните, но и чрез малко повече творчество при приготвянето на ястията. Например, вместо да дъвчете ядките, направете си ядково мляко; ако не се справяте лесно със суровите салати, една част от тях преобразувайте в сок или шейк; някои зърнени и бобови семена могат да се покълват и после да се сготвят; запасете се с идеи за здравословни хлебчета без мазнини, за кремове от пресни и сушени плодове, сладки картофи, подправъчни миксове и много други.

Великденски пости, седмица 5
Продължавайте в същия дух! Обикновено вече масово има израснали извън парниците зеленчуци. Природното разнообразие на ядливи треви също е голямо, можете в почивните дни да си правите разходки в планината и да събирате от тях. Температурите са все по-комфортни – не забравяйте, че движението и умерените слънчеви бани са важни почти колкото храненето при преодоляването на пролетната умора!

Великденски пости, седмица 6
Указанията са същите, но подготовката за последната седмица е по-строго разтоварване. Нека суровата храна да бъде 80-90%, а концентрираните храни – 10-20%, ограничете до минимум солта и вместо нея консумирайте повече листа от керевиз или селъри. Това ще осигури постепенен преход към по-дълбокото пречистване. Детоксът със зелени храни – на шейкове, сокове и супи – следва да е в центъра на тази подготовка.

Великденски пости, седмица 7
В зависимост от индивидуалното състояние на организма можете да преминете към плодово-зеленчуков режим или към течен – само на сокове, шейкове (смутита), зеленчукови бульони и билкови чайове. Продължителното плавно пречистване на организма през първите седмици позволява на тялото да понесе детоксикацията по-лесно. Ако пък имате опит и наблюдение от опитен ръководител, можете да опитате и водно или даже сухо гладуване за 1 до 3 дни; опитайте се повече да почивате и да сте на чисто и тихо място по това време.

Правилното и постепенно захранване е от първостепенна важност. Наблегнете и на психологичния метод при прехода към друга храна. Здравословен център Vita Rama ви съветва да продължите с пълноценно растително хранене. Здравословните групи хани са плодовете, зеленчуците, зърнените, бобовите, както и пълноценните мазнини – семена, ядки, маслини и авокадо.

Общи указания и често срещани грешки
  • Подхождайте постепенно и творчески към постите, като имате предвид досегашните си хранителни навици, нивото на вашето здраве, физическо натоварване и други важни обстоятелства; при нужда се консултирайте със специалист;
  • Не пренебрегвайте разнообразието от цели растителни храни за сметка на приготвените през есента консерви, буркани или привидно многообразен набор от силно преработени храни – изолирани и втвърдени масла (често трансмазнини!), бяла захар и изделия от бяло брашно, пържени и препечени храни и т.н. (Ако не спазвате това, може дори да влошите здравето си, въпреки че постите!);
  • Включвайте поетапно сезонните пресни зеленчуци;
  • Зеленолистните от конвенционален или дори биологичен произход могат да трупат много нитрати. Затова винаги купувайте от проверени източници или ги изкисвайте преди употреба;
  • Гответе зелените храни с възможно най-малко топлинна обработка, с леко задушаване или на супи. Те се съчетават добре със зърнени храни и ядки;
  • Преминаването към масовото (неправилно) хранене след края на поста може да разруши голяма част от полезните му ефекти. Продължавайте поне на 80% да се придържате към хранене с цели растителни храни, като от другите избирате по-малко преработените;
  • Пийте повече течности;
  • Движете се повече, особено сред природата;
  • Лягайте и ставайте за сън навреме;
  • Това е и най-подходящото време да се обърнете към „слънцето“ на оптимизма!

Великият пост като „летящ старт“ към подобряване на живота
Големият пост може да се превърне в преустройство за нов живот – точно когато и Природата се пробужда! На физическо ниво – това е пречистване на системата и преход от зимно към пролетно хранене. На умствено и емоционално ниво можем да се пречистим от отживелите си спомени и пристрастия и да се мобилизираме за преодоляване на житейските трудности и постигане на достойни лични и социални цели. На духовно ниво християните се подготвят за посрещане на големия празник – Възкресение Христово; останалите могат да отдадат почит на своята традиция или да се отдадат на изкуство, наука, природозащитни и благотворителни дейности. Като резултат – всеки може да прекара не само този период от годината, но и последващите й месеци в процес на подобряващо се здраве, жизненост, делови успехи и разцъфтяване на човешките добродетели!

Vita Rama ви пожелава успех и ви подкрепя във всяко едно ново начинание, което ще подобри качеството на вашия живот!

Още по темата:

Отровни ли са дрехите ни? Здраве

Отровни ли са дрехите ни?

Шест опасни химикала, които могат да навредят сериозно на здравето ни

Илон Мъск: Имам синдром на Аспергер Здраве

Илон Мъск: Имам синдром на Аспергер

Американски лекари обясняват какво означава това

Учени: Кефирът може да спре цитокиновата буря Здраве

Учени: Кефирът може да спре цитокиновата буря

Пробиотични молекули помагат на клетките „воини" да разпознаят лесно „врага"

Пролетна детоксикация с ароматерапия Здраве

Пролетна детоксикация с ароматерапия

Практични съвети за пречистване на организма с етерични масла

Новите Pro Climate продукти с грижа за хората и околната среда Здраве

Новите Pro Climate продукти с грижа за хората и околната среда

Да се грижиш за природата не е само да изхвърляш отпадъците на правилното място

Защо грижата за кожата е важна? Здраве

Защо грижата за кожата е важна?

Превенцията на несъвършенства като фини линии и бръчки е по-лесна, отколкото борбата с тях

5-минутни микронавици за по-добро здраве Здраве

5-минутни микронавици за по-добро здраве

Изберете различно начало на деня си

Тази събота, 17 април, е Световният Ден на Хемофилията Здраве

Тази събота, 17 април, е Световният Ден на Хемофилията

Облечете се в червено и изпратете снимката си. Така ще изразите подкрепата си към хората с хемофилия.

Предлагат пауза за ваксината срещу Covid-19 на Johnson&Johnson Здраве

Предлагат пауза за ваксината срещу Covid-19 на Johnson&Johnson

Препоръчаха на американците да ползват ваксините на Moderna и на Pfizer

Всеки трети след тежка форма на Covid-19 е с влошено психично здраве Здраве

Всеки трети след тежка форма на Covid-19 е с влошено психично здраве

34% са развили психиатрични или неврологични диагнози след шест месеца

Плазмите на Кеше будят кръвните клетки! Здраве

Плазмите на Кеше будят кръвните клетки!

Водата, заредена с GANS anti-virus, стартира в организма процеси на самоконтрол, саморегулация и самоизцеление

Българската Асоциация по Хемофилия представя: „Движим се заедно с промяната!“ Здраве

Българската Асоциация по Хемофилия представя: „Движим се заедно с промяната!“

Национална информационна кампания по повод Световния Ден на Хемофилията - 17 април

Неваксинирани в Израел апелират за спазване на правата на човека Здраве

Неваксинирани в Израел апелират за спазване на правата на човека

Привилегиите на „зеления паспорт" са медицински апартейд, казват недоволните

Moderna ще тества ваксината си върху деца под 12 г. и бебета Здраве

Moderna ще тества ваксината си върху деца под 12 г. и бебета

Лекари и учени ще наблюдават малчуганите една година за странични реакции

Пробиотици за дома Здраве

Пробиотици за дома

Флакони с добри бактерии пречистват въздуха и повърхностите, ароматизират и пазят от алергии