Подкрепете ни!




Здраве16 март 2021

Защо и как да спим и живеем по-добре?

Практическа помощ с етерични масла за Световния ден на съня

Защо и как да спим и живеем по-добре?

От началото на хилядолетието в средата на месец март отбелязваме Световния ден на съня. Последният петък преди пролетното равноденствие е отреден да ни напомни за тази неизменна дуалност от нашето съществуване - без добра почивка не можем да разчитаме на качествена активност. Циркадните ритми, т.е. циклите на физическо, психическо и поведенческо ниво в рамките на денонощието, са основна част от живота ни и оказват влияние на безброй реакции на тялото, ума и душата.


Несъмнено голяма част от човечеството е променила част от навиците си през последните десетилетия. По всяка вероятност това е резултат не толкова от естествени тенденции, колкото от по-предизвикателен начин на живот. Забързаното ни ежедневие, изискванията за все по-добри и по-бързи резултати, глобалните и социални медии, липсата на хармония в околната ни среда дават своето отражение. Според статистиката, хората спят с един час по-малко, отколкото преди 20 години и цели два часа по-малко, отколкото преди век.


Нарушенията в съня и инсомнията са голям проблем в модерното ни стресирано общество и засягат милиони хора по света. Същевременно фармацевтичната индустрия печели милиарди от медикаменти с неприятни и дори опасни странични ефекти, които само притъпяват причините за този колективен проблем и дори ни правят зависими.


Добре е да помним, че сънят е не просто състояние, той е процес, при това заема една трета от човешкия живот. Защо обаче се нуждаем от толкова голямо количество от него и каква е връзката му с нашето здраве? Как можем да подобрим качеството му по естествен път? Може ли ароматерапията чрез мъдростта и силата на природата да помогне и тук? С нашите нови партньори от Oshadhi отговаряме на тези въпроси.


Сънят е жизненоважен и ключов за оцеляването и цялостното ни здраве, не по-малко от храната и водата. Той влияе на всяка клетка и система в тялото, като е свързан с растежа и възстановяването на тъканите, на енергията, отнася се към имунитета и устойчивостта ни на вредни влияния, вируси, бактерии, също към състоянието на мозъка, сърцето, дробовете, метаболизма, настроението. В краткосрочен план недостигът на сън води до умора, нарушена памет и понижена способност за учене, раздразнителност, намалена имунна функция. В по-дългосрочен план малкото сън води до по-тежки здравословни състояния - проблеми с нервната система, затлъстяване, диабет, депресия, сърдечно-съдови заболявания, хормонални дисбаланси, ракови заболявания.


Статистиката е всеобхватна и фрапираща, с което ни насочва към необходимостта да изградим добър режим и да търсим начин да осигурим на тялото си достатъчно часове здравословен сън. В моменти на безсъние не бива да посягаме към стимуланти като кофеин, никотин, бързи въглехидрати, които само карат организма ни да се изтощи още повече. Един от най-естествените начини, по които можем да си помогнем, е чрез лечебната сила на билките и растенията, в това число етеричните масла и хидролатите.


Многобройни етерични масла, особено такива, произхождащи от дървета, смоли и корени, имат биохимична структура, която оказва успокояващо и дори седативно влияние върху кръвопотока. Сандаловото дърво (Santalum austrocaledonicum Vieill), например, е богато откъм съдържание на сесквитерпени, които стимулират епифизната жлеза в мозъка. Именно тя има отношение към производството на мелатонин - мощния антиоксидант, „хормон на младостта“ и основен отговорник за добрия сън.


Ето и още от най-ефективните, разнообразни и лесно достъпни етерични масла за подобрение на съня, както и съвет за лесна и приятна рутина за по-ползотворно ежедневие в 3 стъпки:




Лавандула (Lavandula angustifolia)

Започваме с едно от най-универсалните масла в ароматерапията.  Лавандулата има свойството да хармонизира, регулира и успокоява. Тя носи деликатна и ефективна грижа. Множество научни изследвания сочат, че линалолът и линалил ацетатът, основни компоненти на лавандулата, имат възстановяващо влияние върху цялата ни система - тяло, сърце и ум. На пазара дори се намират билкови продукти, съдържащи единствено лавандула, които показват отлични резултати, без нито един от тежките странични ефекти на приспивателните медикаменти.

Римска лайка (Anthemis nobilis)

Едно от най-разпространените етерични масла за отпускане както на физическо, така и на психическо ниво. Римската лайка успокоява, утешава и умиротворява. Особено нежно етерично масло, което го прави чудесно и за най-малките деца, както и за чувствителни души, помага в подготовката за спокойна нощ.

Иланг иланг, екстра (Cananga odorata)

Познат като „жасмина на Индийския океан“, маслото от иланг иланг помага да се отвари сърцето, предоставя подкрепа при психически и емоционален дисбаланс, причинени от внезапен стрес или шок. Маслото е известно със свойствата си да релаксира и опиянява, както и да успокои ума, сърцето и тялото. Екзотичният аромат допринася да възвърнем желанието за живот.

Сладък портокал (Citrus sinensis)

Извлечено от корите на сладкия портокал, това етерично масло действа едновременно успокояващо и разведряващо, подобрява настроението, насърчава добрия, спокоен сън. Ароматът е любим на много деца, което прави маслото особено подходящо за употреба в дифузер. Вдъхва оптимизъм и увереност.

Тамян (Boswellia carterii)

Една от най-важните сфери на действие на етеричното масло от тамян е нервната система, то е отлично при нервно напрежение и изтощение. Ще успокои ума, ще помогне при медитация, молитва и духовни практики. Тамянът е ефективен имуностимулант, който също така ревитализира, особено полезен в случаи, когато имунната система е отслабена поради стрес и депресия.

Още масла, на които може да се обърне специално внимание, са: Равинтсара (Cinnamomum camphora cineoliferum), Нероли (Citrus aurantium var. Amara), Ветивер (Vetiveria zizanoides), за жените особено (включително в периода на менопаузата) Мускатова салвия (Salvia sclarea).

А ето и предложението ни за рутина за добър сън в 3 стъпки:



I. Дифузия: дифузирайте подбрани етерични масла в края на деня, за да подпомогнете успокояването на потока от мисли и да отпускнете тялото. Включете дифузера преди лягане и подгответе спалнята за сън, а ако дифузерът ви е с автоматичен таймер, просто го оставете да работи до два часа.

  • Особено подходящи за подкрепа на съня са синергиите Затвори очи и Аз съм сънчо от колекцията на Oshadhi, но ако предпочитате, може да приготвите ваша лична комбинация, като съчетаете няколко от гореизброените масла.
  •   Освободи стреса, друга синергия от листата на Oshadhi, е подходяща за дифузия и в по-ранния следобед. Тя въздейства отпускащо върху нервната система, без да приспива.

II. Вана за крака вечер: в максимално топла вода добавете 2 шепи английска сол и 3-4 капки от една от трите синергии: Аз съм сънчо, Затвори очи или Освободи стреса. Потопете краката за 10-15 мин. или докато водата се охлади. Английската сол е прекрасно средство, което способства за извеждане на токсините от организма.
III. Масаж на краката, коремната област, кръста и бедрата след вечерната вана за крака:
Масло за тяло: сън, релакс, стрес (2%): 15 капки от синергията Освободи стреса (съдържа етерични масла от лавандула, горчив портокал, сандалово дърво, равинтсара) се добавят към 30 мл. базово масло (например студено песован бадем, по възможност био).
Начин на приложение: Затоплете 2-3 помпи от маслото в дланите и масажирайте стъпалата, глезените  и краката до коленете (посока отдолу нагоре). Най-добре обуйте пантофи или чорапи след масажа.  Може да втриете в коремната област, бедрата и кръста. Накрая нанесете няколко капки на слънчевия сплит, китките или по протежението на гръбнака. Практикувайте тези 3 стъпки всяка вечер. Ако можете, позволявайте си ароматерапевтичен масаж на цяло тяло редовно.

И още 2 практики за най-големите ентусиасти:

Вана: Ако имате вана, това е чудесна идея за терапевтиране с етерични масла. Можете да смесите 5-10 капки етерично масло от равинтсара в чаша пълномаслена сметана или в предпочитаното от вас базово масло, като добавите сместа към водата.
Ароматна възглавница: Напръскайте възглавницата с хидролат (ароматна вода) от лавандула или римска лайка, или пък да добавите капка етерично масло от тези растения на памучен тампон, който да вкарате под калъфката на възглавницата.

Ако сте стигнали до края на статията, като бонус препоръчваме горещо книгата на Матю Уокър с простичкото заглавие „Защо спим“ (2017) - „библията“ за съня, пълна с история, антропология, научни факти и практически последствия и препоръки на тема СЪН. Книгата е поднесена на лесно достъпен език, от един от най-известните невролози, специализирали по темата сън, преподавател по неврология и психология в Калифорнийския университет в Бъркли.

В блога на Oshadhi можете да намерите и още практични съвети за по-добър сън.

Ако все още не разполагате с дифузер, разгледайте специалната оферта на Oshadhi:

Специална оферта: Добър сън (дифузер, 2 синергии + 1 подарък)

Дифузер Cool Breeze







Тази статия е подготвена с екпертното съдействие на Милена Иванова (MIFPA, MBA, IDP-C), Клиничен ароматерапевт, член на Борда на Международната федерация на професионалните ароматерапевти (Лондон, Великобритания, www.ifparoma.org ).

Как да подобрим съня, имунитета и здравето си с лечебните свойства на етеричните масла? Вижте практичните съвети на професионалистите от Oshadhi Bulgaria.

Отровни ли са дрехите ни? Здраве

Отровни ли са дрехите ни?

Шест опасни химикала, които могат да навредят сериозно на здравето ни

Илон Мъск: Имам синдром на Аспергер Здраве

Илон Мъск: Имам синдром на Аспергер

Американски лекари обясняват какво означава това

Учени: Кефирът може да спре цитокиновата буря Здраве

Учени: Кефирът може да спре цитокиновата буря

Пробиотични молекули помагат на клетките „воини" да разпознаят лесно „врага"

Пролетна детоксикация с ароматерапия Здраве

Пролетна детоксикация с ароматерапия

Практични съвети за пречистване на организма с етерични масла

Новите Pro Climate продукти с грижа за хората и околната среда Здраве

Новите Pro Climate продукти с грижа за хората и околната среда

Да се грижиш за природата не е само да изхвърляш отпадъците на правилното място

Защо грижата за кожата е важна? Здраве

Защо грижата за кожата е важна?

Превенцията на несъвършенства като фини линии и бръчки е по-лесна, отколкото борбата с тях

5-минутни микронавици за по-добро здраве Здраве

5-минутни микронавици за по-добро здраве

Изберете различно начало на деня си

Тази събота, 17 април, е Световният Ден на Хемофилията Здраве

Тази събота, 17 април, е Световният Ден на Хемофилията

Облечете се в червено и изпратете снимката си. Така ще изразите подкрепата си към хората с хемофилия.

Предлагат пауза за ваксината срещу Covid-19 на Johnson&Johnson Здраве

Предлагат пауза за ваксината срещу Covid-19 на Johnson&Johnson

Препоръчаха на американците да ползват ваксините на Moderna и на Pfizer

Всеки трети след тежка форма на Covid-19 е с влошено психично здраве Здраве

Всеки трети след тежка форма на Covid-19 е с влошено психично здраве

34% са развили психиатрични или неврологични диагнози след шест месеца

Плазмите на Кеше будят кръвните клетки! Здраве

Плазмите на Кеше будят кръвните клетки!

Водата, заредена с GANS anti-virus, стартира в организма процеси на самоконтрол, саморегулация и самоизцеление

Българската Асоциация по Хемофилия представя: „Движим се заедно с промяната!“ Здраве

Българската Асоциация по Хемофилия представя: „Движим се заедно с промяната!“

Национална информационна кампания по повод Световния Ден на Хемофилията - 17 април

Неваксинирани в Израел апелират за спазване на правата на човека Здраве

Неваксинирани в Израел апелират за спазване на правата на човека

Привилегиите на „зеления паспорт" са медицински апартейд, казват недоволните

Moderna ще тества ваксината си върху деца под 12 г. и бебета Здраве

Moderna ще тества ваксината си върху деца под 12 г. и бебета

Лекари и учени ще наблюдават малчуганите една година за странични реакции

Пробиотици за дома Здраве

Пробиотици за дома

Флакони с добри бактерии пречистват въздуха и повърхностите, ароматизират и пазят от алергии