Подкрепете ни!




ЛюбопитноАлександра Алгафари / 30 март 2019

Как да се справим с менструалните болки?

5 начина да се чувстваме добре в женската седмица

Как да се справим с менструалните болки?
Аз съм една жена на 26. Активна съм, работя много – психотерапевт съм, собственик на единствената българска марка менструални чашки UMAY, работя и в училище. Често ми се е случвало болките по време на женската седмица да пречат на дейностите ми. Това забелязвам и сред колежките си и ученичките, на които понякога дори им се налага да си тръгнат от училище.Опознавайки цикъла си обаче, можем да разберем защо изпитваме болка и какво да направим, за да я облекчим.

Защо усещаме болка през този период?

Като всеки наш мускул, матката се свива и отпуска през целия месец. Когато дойде време за изчистване на удебелената й лигавица (ендометриум), тези контракции се засилват, за да придвижат отделения слой надолу през шийката на матката и вагината под формата на менструацията ни. По време на тези контракции кръвоносните съдове около матката се притискат, което временно прекъсва кръвооросяването и достъпа на кислород, докато мускулите не се отпуснат отново. Липсата на кислород е това, което води до освобождаването на биохимични вещества, които предизвикват усещането за болка, точно както когато претоварим друг мускул.

Няма научно обосновани показания защо някой от нас изпитват повече болка от други по време на женската седмица. Едно предположение е, че при някои се отделят по-големи количества хормоноподобни вещества, наречени простагландини, които предизвикват по-силни контракции. Други причини може да бъдат медицинските състояния като ендометриоза, аденомиоза, поликистозни яйчници, маточни фиброиди или инфекция. Много често основният виновник за по-болезнената менструация е стресът в ежедневието ни. А според някои психолози, силната менструална болка би могла да има и психосоматичен произход.

Другото име на менструалната болка е дисменорея – първична и вторична. Първичната е тази, която повечето от нас познават – от лека до много силна, предизвикана от маточните контракции. Обикновено симптомите й се появяват до 2 години, след като жената достигне своето менархе (първата менструация) и намалява с възрастта. Вторичната дисменорея се среща много по-рядко, по-дълга и по-силна е от първичната и обикновено е свързана със здравословен проблем, отнасящ се до репродуктивните органи. Ако имате съмнение за вторична дисменорея, е добре да се консултирате с вашия лекар.

Как да се справим с менструалните болки?

Да се нагълтаме с хапчета, невинаги е най-здравословният или дори ефективен начин за справяне с този проблем. Ето 5 метода, които не натоварват черния дроб и могат да ни помогнат да се почувстваме по-добре дори и в онези дни, когато ни се плаче от усещането, че някой забива остриета в утробата ни.

1.Храна
Независимо от времето на месеца, важно е как се храним, за да се чувстваме добре. Но когато сме в менструация, един от най-добрите ни приятели е витамин D, който спомага за намаляването на възпалителния процес при изчистването на лигавицата и така намалява усещането за болка. Можем да си го набавим от храни, които са богати на мастни киселини. Такива са риба тон, сьомга, сирене, жълтъци и бадеми. Други вещества, които помагат в справянето с болката, са калций, магнезий, желязо, витамини В и омега-3 мастни киселини. Можем да ги приемаме от храни като овесени ядки, орехи, банани, кашу, фурми и какао.

2.Топлина
Болката е вследствие на притиснати кръвоносни съдове. Съответно имаме нужда от стимулация на кръвооросяването, а най-лесно това се случва, като стоплим мястото. Топлината помага на мускулите да се отпуснат и кръвоносните съдове да се разширят. Решението? Горещ душ, ектрическа възглавничка или бутилка, пълна с гореща вода. На мен ми помага възглавничка с черешови костилки, която се загрява и остава топла много дълго време. А и мирише невероятно!

3.Физическа активност
Знам, че звучи малко нелепо и почти невъзможно да се захванем със спорт точно в тези дни, но раздвижването подобрява кръвообръщението. Спортът може да е йога или фитнес – каквато и да е активност ще помогне за намаляване на болката.

4.Етерични масла
Масаж или просто вдишване на успокояващи масла,може да свърши чудеса. Някой от най-ефективните са лавандула, роза, карамфил, иланг-иланг, лайка и мента.

*Не нанасяйте етеричните масла директно върху кожата, защото това може да предизвика изгаряне. Добавете няколко капки в зехтин, бадемово или кокосово масло и с него масажирайте кожата.

5.Използвайте менструална чашка
Много жени споделят, че използването на менструална чашка намалява болките по време на цикъл. Специфичната позиция, която чашката заема, би могла да намали контракциите на матката. С чашка можете спокойно да се движите, тъй като няма риск от протичане. А най-хубавото? Можете да плувате, или да останете в горещата вана цял час. Разберете какви са другите предимства при използване на менструална чашка на www.umaycup.com

UMAY е по-здравословният, природосъобразен, икономичен и удобен избор за месечния ви цикъл. Като единствената българска марка менструални чашки, 1 лв. от продажбата на всяка чашка отива за подкрепа на българска благотворителна кауза. Научете повече на www.umaycup.com и във фейсбук на страницата им.

Читателите на Списание 8 могат да се възползват от отстъпка в размер на 10% с промо код spisanie8UMAY.

Ау, ужасно задръстване! Някои мрънкат, други събират боклуци Любопитно

Ау, ужасно задръстване! Някои мрънкат, други събират боклуци

Четири момичета показаха с пример как един проблем може да бъде използван за добро дело

Освежаващ летен бонус за вашите спестявания! Любопитно

Освежаващ летен бонус за вашите спестявания!

Наред с планирането на сезонната почивка, периодът е подходящ и да подредим приоритетите по отношение на спестяванията си

Почти една четвърт от населението на Судан гладува драматично Любопитно

Почти една четвърт от населението на Судан гладува драматично

Повишаването на цените на хранителните продукти и пандемията от коронавирус са основните причини

Бруно измина над 640 км в търсене на самка Любопитно

Бруно измина над 640 км в търсене на самка

Пътешествието на мечока из САЩ следиха стотици фенове

Винаги можете да научите за себе си още нещо Любопитно

Винаги можете да научите за себе си още нещо

Забавен тест с един единствен въпрос

Близнакът на Шрек или Френският ангел Любопитно

Близнакът на Шрек или Френският ангел

Легендата в кеча от 40-те години на 20 век е бил болен от акромегалия

За безусловната братска любов Любопитно

За безусловната братска любов

Звездата Аштън Къчър замисля самоубийство, за да спаси своя брат близнак

Психологически особености на презапасяващия се с тоалетна хартия Любопитно

Психологически особености на презапасяващия се с тоалетна хартия

Ръстът в продажбите на места скочи до 700 процента

След 80 г. няма да има полярни мечки Любопитно

След 80 г. няма да има полярни мечки

Причините са глад, отслабване и невъзможност за оцеляване

НАСА пак се заигра с тринайсетата зодия Любопитно

НАСА пак се заигра с тринайсетата зодия

Не сме променяли зодиака, вавилонците са го направили преди 3000 г., казват от космическата агенция

Постоянно разсеяни? Любопитно

Постоянно разсеяни?

Ето как да се справим със „синдрома на 21 век“

2030 г.: 75 милиона тона е-отпадъци на Земята Любопитно

2030 г.: 75 милиона тона е-отпадъци на Земята

Само 17,4% от старите уреди се рециклират

Не, не можете да различите здрава от болна кашлица Любопитно

Не, не можете да различите здрава от болна кашлица

Звукът като средство да преценим състоянието на ближния е сравнително неизследван

Стотици слонове умират мистериозно в Ботсвана Любопитно

Стотици слонове умират мистериозно в Ботсвана

Очевидци твърдят, че някои се разхождали в кръг, което е индикация за неврологично увреждане

Как да си върнем продуктивността от преди пандемията Любопитно

Как да си върнем продуктивността от преди пандемията

При режим „от вкъщи“ трябва да се преразгледат приоритетите и да се търси баланс между лично и служебно