Мистерии и загадкиАви Льоб / 20 април 2021

Какво да правим, ако се появят извънземни?

Eксперт разказва с лек хумор за близките срещи от третия вид

Кадър от филма ”Близки срещи от третия вид”, реж. Стивън Спилбърг, 1977
Кадър от филма "Близки срещи от третия вид", реж. Стивън Спилбърг, 1977
Ави Льоб е бивш председател (2011-2020) на катедрата по астрономия в Харвардския университет, експерт по черни дупки, директор на Института за теория и изчисления към Харвард-Смитсоновия център по астрофизика. Председателства Управителния съвет по физика и астрономия на Националните академии и консултативния съвет по проекта Breakthrough Starshot. Член е на Съвета по наука и технологии към президенството на САЩ. Автор е на поредицата от бестселъри „Извънземното: Първият знак за интелигентен живот отвъд Земята“.

Какво да правим, ако се появят извънземни?
Трудно е да се каже в този момент, но най-важната първа стъпка е да се установи дали те съществуват, така че всяко бъдещо пристигане да не е пълна изненада.

Когато сте в неизследвана пустиня, по-добре е да бъдете тихи, защото никога не знаете откъде може да ви дебнат опасни хищници. За съжаление, досега Земята не спазва този предупредителен принцип: ние излъчваме радиовълни в космоса повече от век. Ако има технологични цивилизации на дистанция от около сто светлинни години, които наблюдават своето небе с радиотелескопи, подобни на нашите, те може би вече знаят за нашето съществуване. Можем да се чуем с тях в близко бъдеще. Нашата спасителна благодат е, че на химическите ракети, подобни на тези, използвани в мисиите на Voyager или New Horizons, ще им отнеме милион години, за да преминат тези сто светлинни години.

Ако извънземните в крайна сметка пристигнат на прага ни, въпросът е: как трябва да реагираме? Ясно е, че междузвездните дела не са непосредствена политическа грижа за никоя държава в този момент, така че няма международен протокол, издаден от ООН за това какво да се прави. Трябва да имаме предвид, че в рамките на един милион години хората ще живеят на Луната, Марс или на свободно реещи се из пространството космически платформи и всяка общност може да избере да реагира по различен начин. Преждевременно е да се обмисля глобална политика много преди тя да е необходима.

Колко време ще имаме предварително да се подготвим за контакт след като вече сме получили сигнал за близки срещи от трети вид? Това зависи от размера на "превозното средство", използвано от извънземните. Дори без да генерира изкуствена светлина, всеки извънземен космически кораб би отразил слънчевата светлина. Pan-STARRS (обсерватория в Хавай) може да открие отразена слънчева светлина от предмети над няколкостотин фута (мащаб на футболно игрище), които преминават в орбитата на Земята около Слънцето. Първият междузвезден посетител с такъв размер е открит от този телескоп на 19 октомври 2017 г. и е наречен Oumuamua – ("разузнавач" на хавайски език). Обектът показва много аномални свойства, които го правят различен от всяка естествена комета или астероид, на които сме били свидетели преди в Слънчевата система, хипотетично е възможно той да е продукт на извънземна технология, за което писах в новата ми книга от поредицата за извънземното.

Ако е така, възниква въпросът дали има вероятност това да е сонда, предназначена да ни шпионира. Шансовете са малки, тъй като на Oumuamua са били необходими повече от 10 000 години, за да премине през цялата Слънчева система, а нашата цивилизация очевидно не е предавала сигнали толкова отдавна. Дори ако Oumuamua е продукт на разумна цивилизация, той е древен и вероятно е изваден от експлоатация. Повечето звезди са се образували милиарди години преди Слънцето и технологичните реликви, които техните цивилизации са изстреляли в космоса, вероятно са твърде стари, за да функционират. Бихме могли да извлечем повече информация за технологичните реликви, като правим снимки отблизо или да търсим по повърхността на Луната (или Марс) необичайни обекти, натрупали се там през последните милиарди години.

Ние ли сме най-умното дете в нашия космически блок? За да разберем, трябва да държим очите си отворени и да търсим през нашите телескопи предмети от най-близките си съседи, като вземем подходящи предпазни мерки по отношение на кораб, маскиран като троянски кон. Може да има много малки, бързо движещи се обекти, които непрекъснато пътуват през Слънчевата система и които не успяваме да разпознаем предвид ограничената чувствителност на нашите телескопи. Би било интересно да ги търсим в бъдещи потоци от данни от Голямото изследване на пространството и времето (LSST) в обсерваторията Vera C. Rubin, която ще започне да наблюдава чилийското небе след по-малко от три години.

Лазерната интерферометрова гравитационно-вълнова обсерватория (LIGO)открива гравитационни вълни, само след като Националната научна фондация (NSF) инвестира 1,1 милиарда долара в това начинание. По същия начин, ние трябва да очакваме да намерим извънредни доказателства за извънземни само след като инвестираме големи средства в търсене. Би било най-подходящо да се преразпределят средствата на данъкоплатците за търсене на нашите космически съседи, предвид огромното въздействие, което подобно откритие би имало върху обществото - далеч по-голямо от последиците от откриването на гравитационни вълни.

Откриването и доближаването ни до извънземна технология би променило начина, по който възприемаме мястото си във Вселената, стремежите си към космоса и нашите философски и богословски вярвания. Нашият психологически шок ще наподобява този, с който се сблъскват дъщерите ми, когато в първия им ден в детската градина срещат деца, които са по-умни, отколкото са те.

Или можем да изберем да останем в неведение за нашите съседи, докато те не се появят. Отново ще дам асоциация със ситуация в дома ми - моите дъщери избират да останат вкъщи. Възможното съществуване на извънземни остава като хипотеза дори и ако ги игнорираме, точно както Земята продължава да се движи около Слънцето, въпреки че религиозните власти преди векове отказаха да се вгледат през телескопа на Галилей.

Ето как си представяше първия контакт Стивън Спилбърг през 1977-а.

Колумб може да не е първият, открил Америка Мистерии и загадки

Колумб може да не е първият, открил Америка

Загадъчен текст на монах сочи, че европейците за знаели за новия материк много преди той да отплава

Мистичните тайни на древния град Ангкор Уат Мистерии и загадки

Мистичните тайни на древния град Ангкор Уат

Според легендата на кхмерите той е построен за един ден от боговете Вишну и Шива

Резонансът на Шуман и Гея: Връзка между мозъка ни и планетата Мистерии и загадки

Резонансът на Шуман и Гея: Връзка между мозъка ни и планетата

Може ли Акашовите записи и полето на Шуман да са едно и също?

WhatsApp, Instagram и Facebook се сринаха отведнъж Мистерии и загадки

WhatsApp, Instagram и Facebook се сринаха отведнъж

Причината остава неизвестна, а Марк Зукърбърг се извини на потребителите

Femmina Accabadora: Жената, носеща желана смърт Мистерии и загадки

Femmina Accabadora: Жената, носеща желана смърт

Легендата за евтаназията в Сардиния през XIX век

Сърцето излъчва светлина при медитация към човек в нужда Мистерии и загадки

Сърцето излъчва светлина при медитация към човек в нужда

Бионауката трябва да надмогне страха си и да проникне отвъд законите на материята

Тече ли времето различно за всеки от нас Мистерии и загадки

Тече ли времето различно за всеки от нас

3 начина, по които мозъкът ни си играе с часовете и минутите

Мистериозното изчезване на Полет 370 Мистерии и загадки

Мистериозното изчезване на Полет 370

Най-вероятно истината за случилото се на борда на Боинг 777 никога няма да бъде разкрита

Огънят помете всичко и остави храма напълно непокътнат Мистерии и загадки

Огънят помете всичко и остави храма напълно непокътнат

В стихията пожарът заобикаля гръцкия храм „Света Троица" (видео)

Сивите извънземни – най-честите посетители на Земята Мистерии и загадки

Сивите извънземни – най-честите посетители на Земята

Според някои теории над 70 процента от посещенията на извънземни са именно от расата на Сивите

Кои са нашите невидими духовни водачи Мистерии и загадки

Кои са нашите невидими духовни водачи

Те бдят над нас и се появяват в точния момент, за да ни помогнат в трудна ситуация

Излезе „епохалният” доклад на САЩ за НЛО – 9 страници Мистерии и загадки

Излезе „епохалният" доклад на САЩ за НЛО – 9 страници

Пентагонът говори за евентуални вражески технологии и природни явления, но не и за извънземни

Ставате ли за шаман Мистерии и загадки

Ставате ли за шаман

10 признака, по които да разберете дали сте призовани духовно да помагате на хората

Лунооките хора – мит или реално съществувала раса? Мистерии и загадки

Лунооките хора – мит или реално съществувала раса?

Те виждали кристално нощем, когато изгрявала Луната

Защо Пентагонът изведнъж се отвори за НЛО Мистерии и загадки

Защо Пентагонът изведнъж се отвори за НЛО

Уфолозите се радват на падането на завесата, но наблюдатели виждат в добрата новина пъклен план

Как да поканим ангелите в дома си? Мистерии и загадки

Как да поканим ангелите в дома си?

Помолете за тяхната благословия, безусловна любов и напътствия