Наукадоц. д-р Васил Умленски / 08 ноември 2019

Разходка по слънчевия диск

Астрономическите явления от 8 ноември до 7 декември

Разходка по слънчевия диск
Този месец ще има събития и за нощните птици, и за любителите на деня. Меркурий ще тръгне на следобедна разходка пред слънчевия диск. Тази променада е специална, защото се случва рядко, а за да я видим трябва да се наредят много небесни събития - планетата е нужно да се намира в най-близката от своята орбита точка до Земята, но и да преминава през равнината на нашата орбита. Така по права линия застават Слънцето, Земята и Меркурий, а ние само се радваме на гледката. Дневните спектакли обаче ще са кратки, тъй като и светлите часове са едва 9. Но ако слънцето си ляга рано, то пък Пълнолунието ще изрее още преди да е паднала нощта. С нейното настъпване обаче идва ред и на романтиката - Тауриди, Леониди, Ноемврийски Ориониди и близнашки настроените Джеминиди ще валят в чест на космическата прегръдка на Венера и Юпитер, които са в съединение на 24 ноември... Ето какво всъщност ни разказа доц. Умленски за ноемврийския космически афиш:

НА ХОД Е МЕРКУРИЙ

Преминаването на най-малката планета по слънчевия диск е твърде рядко явление – следващото ще бъде чак през ноември 2032 г. Тази година пасажът (транзит) на Меркурий ще бъде на 11 ноември. Началото на пасажа е в 14,35 ч, а първият вътрешен контакт в 14,37 ч. Минималното ъглово разстояние на планетата от центъра на слънчевия диск (76”) е в 17,20 ч като за София това е десетина минути след залеза на Слънцето.
Видимият диаметър на Меркурий е само 10”. Затова планетата не може да бъде забелязана на фона на слънчевия диск с невъоръжено око. Нужни са оптични прибори с увеличение поне 15 пъти. Разбира се, обективите на приборите трябва да бъдат защитени със специални филтри, които намаляват интензитета на слънчевата светлина до безопасни стойности. В противен случай зрението ви ще бъде увредено!

СВЕТЛИТЕ ДЕВЕТ

В началото на периода изгревът е десетина минути след 7 ч, а залезът – 10 минути след 17 ч. В края изгревът е в 7,43 ч, а залезът в 16,52 ч. Денят намалява от 10,01 часа до 9,09 часа. На 22 ноември в 16,59 ч Слънцето излиза от знака Скорпион и преминава в знака Стрелец. Два дни по-късно, на 24 ноември нашето дневно светило преминава от съзвездието Везни в Скорпион.

ПЪЛНОЛУНИЕ ПО ЧАЕНО ВРЕМЕ

Най-близо до Земята (в перигей) Луната е на 23 ноември (366720 км), а най-далече (в апогей) – на 5 декември (404445 км).
  •     пълнолуние                   12 ноември        17,25 ч – 6,45 ч
  •     последна четвърт     19 ноември        23,36 ч – 13,22 ч
  •     новолуние                     26 ноември         6,58 ч – 17,05 ч
  •     първа четвърт            4 декември        13,24 ч – ххх*
*Лунното „денонощие“ е по-дълго от средното слънчево, по което се водим в гражданския живот. Затова на 4 декември няма залез, той е в 0,28 ч на 5 декември.

КОСМИЧЕСКИ ПРЕГРЪДКИ

На 24 ноември близо до Луната е Марс, на 25-и – Меркурий. На 28 ноември е съвпадът с двете най-ярки планети – Венера и Юпитер като Гигантът се скрива зад Месечината. Ден по-късно е и съединението със Сатурн.

ЛУНАТА В ПОМОЩ НА БИОДИНАМИЧНИТЕ ЗЕМЕДЕЛЦИ

В началото на периода Луната е низходяща. Още на 9 ноември обаче тя достига „най-ниската точка“ под еклиптиката. След това до 22 ноември е възходяща и после низходяща. На 6 декември Месечината за втори път през периода е „най-ниско“ под еклиптиката.

На 8 ноември нашият естествен спътник е в съзвездието Риби. Ето и датите на неговото навлизане в следващите зодиакални съзвездия:

•     10   ноември – Овен
  •     30   ноември – Козирог
  •      3   декември – Водолей
  •      5   декември – Риби

КРАСАВИЦАТА И ГИГАНТЪТ

След залез-слънце към североизток е ярката Капела от съзвездието Колар. Над нея е Касиопея с нейната характерна форма на М или W. Андромеда е високо към изток, а Пегас – към югоизток. Високо към запад е Денеб – най-ярката звезда от голямото и красиво съзвездие съзвездие Лебед. Наблизо, малко по-ниско, е съзвездието Лира с блестящата Вега. Към северозапад е главата на Дракона, към югозапад е Алтаир, най-ярката звезда от съзвездието Орел. Величественото съзвездие Орион изгрява към 21 ч, а около три часа по-късно се появява и най-ярката звезда – Сириус. Преди изгрев-слънце ниско към изток е най-ярката звезда на северното небе – Арктур от съзвездието Воловар, а Капела вече е към северозапад.

При добра видимост Меркурий може да бъде забелязан за около час преди изгрев-слънце около 28 ноември (ниско към югоизток). На 11 ноември преминава пред Слънцето. Венера е Вечерница и залязва все по-късно, а на 24 ноември е в съединение с Юпитер. Марс е видим за около два часа преди изгрев-слънце (към изток – югоизток). На първи декември преминава от съзвездието Девица във Везни. Юпитер е видим ниско към югозапад (в началото на периода за около два часа след мръкване, но залязва все по-рано и в края е над хоризонта само за около час). На 16 ноември преминава от съзвездието Змиеносец в Стрелец. Сатурн е видим вечер към югозапад като в началото на периода залязва около 21 ч, а в края – скоро след 19 ч. Остава в съзвездието Стрелец.

ЗВЕЗДЕН ПРАХ

През целия период ще валят звезди. Първият спектакъл ще дойде с максимума на Северните Тауриди, който е на 12 ноември – около 5 метеора в час. Съзвездието Бик се вижда добре след полунощ, а потокът може да ни дари с гледка от ярки Тауриди, включително болиди, каквито са наблюдавани преди.  До края на ноември продължават срещите с Леонидите, породени от кометата Темпъл-Тътъл. Максимумът (около 15 бързи синкави метеора в час) е на 17/18 ноември, а радиантът е в съзвездието Лъв. То изгрява към изток около полунощ, а преди разсъмване е високо към юг. След 13 ноември може да наблюдаваме „падащи звезди“ и от потока Ноемврийски Ориониди. Максимумът – 3 метеора в час – е на 28 ноември. Към края на периода започват срещите с Джеминидите с радиант в съзвездието Близнаци.

Хюстън, нямаме проблем! Наука

Хюстън, нямаме проблем!

Всичко за историческия полет на ракетата Crew Dragon

Сами ли сме в нашата Галактика? Наука

Сами ли сме в нашата Галактика?

Вероятността да има други цивилизации е огромна. Шансовете ни за контакт с тях обаче са минимални.

Илон Мъск планира да изпрати хора на Марс през 2024 г. Наука

Илон Мъск планира да изпрати хора на Марс през 2024 г.

Амбициозният предприемач започва колонизирането на Червената планета

Броени часове до първата пилотирана мисия на SpaceX Наука

Броени часове до първата пилотирана мисия на SpaceX

За пръв път компанията на Илон Мъск ще изстреля двама астронавти в космоса

Учени от Русия и Катар предлагат дронове за 5G мрежата Наука

Учени от Русия и Катар предлагат дронове за 5G мрежата

По-евтини са и по-ефективни от наземните базови станции

Зелени водорасли оцветиха Антарктида Наука

Зелени водорасли оцветиха Антарктида

Учените заговориха за „началото на нова екосистема“

За кого пее славеят до пълна изнемога? Наука

За кого пее славеят до пълна изнемога?

Почти половината от гласовитите мъжкари не успяват да привлекат своя любима

Първите следи на Хомо сапиенс в Европа са открити в пещерата „Бачо Киро” Наука

Първите следи на Хомо сапиенс в Европа са открити в пещерата „Бачо Киро"

Откритието доказва, че прачовеците са навлезли в Европа доста по-рано от известното досега

Ще остане ли в България лекарството срещу CОVID-19? Наука

Ще остане ли в България лекарството срещу CОVID-19?

Американци искат да купят патента, държавата – мълчи... Може да съберем парите с фондация

Тройна атака срещу COVID-19 Наука

Тройна атака срещу COVID-19

Българската компания „Микар Иновейшън“ предлага начин да преборим с коронавируса, държавата не отделя финансиране!

Провалът не беше опция Наука

Провалът не беше опция

Мисията Аполо 13 в снимки 50 години след „успешния провал"

Зооноза – терминът на бъдещето! Наука

Зооноза – терминът на бъдещето!

Генетикът Виолета Желязкова: „Около 60% от новите инфекциозни заболявания в човешката популация са с животински произход"

Намисли си нещо и погледни към небето Наука

Намисли си нещо и погледни към небето

Астрономическите явления от 8 април до 7 май

Астрономи: Дните на кометата Борисов са преброени Наука

Астрономи: Дните на кометата Борисов са преброени

Междузвездният обект се топи и рони, може да не оцелее

Въздухът на Европа се прочиства, но дали ще е за дълго? Наука

Въздухът на Европа се прочиства, но дали ще е за дълго?

Учени: Не бива да се налага да чакаме опасна пандемия, за да дишаме по-чист въздух