Твоят космос

Духовен байпас (част I)

Как замитаме нерешените си емоционални проблеми под килима на „духовността“

Духовен байпас (част I)

„Духовен байпас“ е термин, предложен от Джон Уелууд в началото на 80-те години на 20-ти век. Изразява какво всъщност не е духовност, но прилича, претендира или е представяно за такава. Представяме ви фрагменти от статията на Орлин Баев – психолог и психотерапевт, разкриваща начините на съзнанието и егото да се наместят в така наречените наши „духовни“ напъни и да променят вътрешната ни картина тотално. Заменяйки истинното с лъжливото. Или както се изразява Баев с неподражаемия му стил - закачане за хубавичкото и избягване на лошичкото…

  •  Духовно заобикаляне на емоционални нерешености чрез психични защитни механизми, изолиращи нежелани собствени проблематики през интелектуализации, рационализации, формиране на реакция, отреагиращи емоционални изстъпления и други. Това е всъщност духовен байпас. Докато при представяното за духовна практика и живот действат автоматично несъзнателно, тези психични механизми, накичени с думичката духовност, потискат, изтласкват, замитат под килима на съзнателността и така хронифицират и карат нерешеното да гние и да се множи количествено разнообразно и качествено деградиращо. 

  • Здравата духовност е себепознание, приложено в делника, в най-малките ежедневности. То е познаване на сянката толкова, колкото и на светлината, на свръхсъзнателността, едновременно с подсъзнателността. Зрялата духовност по никакъв начин не е напудрено-розова. Нормално е дадена духовна дисциплина да изпитва естествената бинарна емоционалност, присъща на човешкото битие: радост и тъга, гняв и мир, болка и удоволствие, страх и смелост, любов и омраза, избухване и умиротворение, харесване и нехаресване, привличане и отблъскване, симпатия и антипатия. Емоционалната его природа си остава същата, дори при най-висшето просветление. Разликата е в гледната точка, в панорамата на диалектичен синтез, от която липсва закачане за „хубавичкото“ и отбягване на „лошичкото“.  

  • Първият признак на псевдодуховността е интелектуализацията - опит чрез мислене и говорене за дадена проблематика, тя да бъде контролирана и поставена на дистанция с помощта на сигурността на хващането за думите, за интелект. Мислене за мисленето, натрапливо предъвкване, чрез което се изразява невротичният свръхконтрол, потискащ нежелано „недуховния“страх, страст, болка... 

  • Рационализацията често се бърка с интелектуализацията, но е различен механизъм. Тя е извиняване на собствено непоемане на отговорност за решаване на нежелани вътрепсихични съдържания и процеси чрез уж рационални обяснения, изнасящи отговорността във външни фактори. Извинение за липса на активно включен социален живот, за „аз съм над нещата и това не е важно“ поведение, за непоемане на отговорност, за грубост, наричана искреност и духовна дисциплина, за равнодушно безлюбие. Извинения за липса на сърдечна емпатия и помагане в нужда, оправдавани с карма.

  • При формиране на реакция често „духовният“ изразява отношение, противоположно на актуално наличното дълбоко в него. Изтласканите сенки на лошото момче/момиче, глупака, бохема, насилника, безскрупулния, хищника, властния и т.н., биват „замазвани“ чрез проявявано външно отношение на осъждането им при тръбене за доброта, чистота, интелигентност, аскеза, дружелюбна взаимопомощ, умереност, състрадание, алтруизъм. Не че в последните има нещо лошо - напротив, когато са част от реална, оцялостена духовност, са най-прекрасните нравствени достижения на Човека, основа за събуждането за Същността му. Разликата обаче между цялостната и байпасната духовност е голяма.

(Очаквайте втората част на материала)


Как да започнем отначало (I част) Твоят космос

Как да започнем отначало (I част)

Не знаете накъде да тръгнете? Ще ви подхожда всяка област, за която сте готови да прочетете 500 книги

14 000 дезодоранта раздадени във виенското метро Твоят космос

14 000 дезодоранта раздадени във виенското метро

Така общинското предприятие компенсира дискомфорта, докато тестват нови климатици

Моят живот изобилства от успехи Твоят космос

Моят живот изобилства от успехи

Какво да очакваме до края на седмицата според нумерологията

Петър Дънов за убиването на животни Твоят космос

Петър Дънов за убиването на животни

Не може животинската кръв, пролята насилствено, да не донесе лоши последствия за човека

Велики мисли на Антон Павлович Чехов Твоят космос

Велики мисли на Антон Павлович Чехов

Ако жена ти е изменила, то радвай се, че е изменила на тебе, а не на отечеството

Нумерология: Нашите слънчеви числа Твоят космос

Нумерология: Нашите слънчеви числа

Юли е благоприятен, активен и успешен

Романтичната любов... Хм, колко да е романтична? Твоят космос

Романтичната любов... Хм, колко да е романтична?

Хистеричният типаж обича повече еуфорията на връзката отколкото партньора си

Тайната на бистрия ум Твоят космос

Тайната на бистрия ум

Повече движение, повече креативност

Спасителните оазиси на Париж Твоят космос

Спасителните оазиси на Париж

Може ли и у нас да има елегантни градски тоалетни?

11 причини да спрете да гледате телевизия веднага Твоят космос

11 причини да спрете да гледате телевизия веднага

Качеството ви на живот ще се подобри значително

Любовта идва! Твоят космос

Любовта идва!

154 години от рождението на Учителя

Дефектите в характера разболяват Твоят космос

Дефектите в характера разболяват

Отричане на свободата и индивидуалността на всяка душа

Духовните байпаси (II част) Твоят космос

Духовните байпаси (II част)

Как замитаме нерешените си емоционални проблеми под килима на „духовността“

Боже, може ли да те питам нещо? Твоят космос

Боже, може ли да те питам нещо?

Довери се на Неговия план, той винаги е по-добър от нашия

Парадоксът на прошката Твоят космос

Парадоксът на прошката

Каква е разликата между криминалното и междучовешкото правосъдие?