Храна за щастиеДжани Ролистенова / 21 септември 2019

Как да се храним при синдром на раздразненото черво (IBS)

Най-честата причина за появата на това заболяване е стресът

снимка: IStock
снимка: IStock
Според Асоциацията на гастроентеролозите в България 15% от българите страдат от синдром на раздразненото черво (IBS - Irritable Bowel Syndrome). Дали и вие имате такъв проблем и как трябва да се храните, за да облекчите симптомите, ще разберете в следващите редове.
Тази статия не може да замени личната консултация с диетолог и гастроентеролог!

Синдромът на раздразненото черво няма видими признаци, но влошава драстично качеството на живот. Той е най-разпространеното функционално гастроинтестинално заболяване. IBS-ът може да не бъде открит веднага, тъй като изследванията не показват сериозни патологии и така пациентите могат дълго да се измъчват докато стигнат до откриването на проблема.

Симптоматиката се състои в подуване на корема, газове, оригвания, болка, обща неразположеност, запек или диария, промяна в структурата на изпражненията, нервност, промяна в теглото и др. Това е функционално състояние, тъй като за него няма органична причина.

Най-честата причина за появата на това заболяване е стрес. Под въздействието на стреса и емоционалното напрежение се нарушава синтеза на веществата, отговорни за дейността на червата, както и прагът на чувствителност, което причинява силни болки в коремната област.

Друга причина, която често предизвиква IBS, е непоносимост към въглехидрати. Ограничаването им обикновено води до силно облекчение и подобряване качеството на живот.

Лекарите най-често предписват пробиотици, спазмолитици, антидепресанти, които в някои от случаите облекчават симптомите. По-важно и ефективно обаче е да се отстрани първопричината и да се поддържа правилно хранене без намесата на лекарства.

Лечението на IBS чрез храна се осъществява с преминаване към хранене с определена група храни, наречени FODMAP (англ.) Повечето храни в тази група са въглехидрати и след приема им симптомите се появяват или засилват.

Какви са храните в групата FODMAP?
  • F означава храни, които водят до ферментация.
  • О са олигозахариди – въглехидрати с къса верига.
  • D – дизахариди, каквато е например лактозата (млечната захар).
  • М – монозахариди, каквито са глюкозата и особено фруктозата (плодовата захар).
  • Р - полиоли, като например сорбитола (захарни алкохоли).
Проучвания сочат, че изключване на FODMAP-храните води до подобрение на състоянието при по-голямата част на заболелите от синдрома на раздразненото черво.

Обикновено диетолозите имат подробни списъци с храни, подходящи за този вид заболяване, както и такъв с храни, които следва да бъдат изключени от менюто. С времето изключените се добавят обратно в диетата постепенно, за да се открият тези, които причиняват дразнене.

Храните обаче имат твърде много съставки и е нужно доста време докато се установи коя точно предизвиква дразненето. Тъй като не всеки познава състава на храните, най-лесно би било да се запомни, че този вид хранене елиминира консумацията на лактоза (в млякото) и фруктоза (в плодовете).

Сбор от FODMAP-храни, който може да ви даде ориентир към това какви продукти следва да бъдат елиминирани:
Храни, които причиняват ферментация, включват:
  • пикантни ястия и храна с много подправки (пипер, кимион, розмарин)
  • колбаси, кренвирши
  • сладкиши и продукти, съдържащи захар
  • боб, леща, грах
  • зеле
  • сурови зеленчуци
Към списъка влизат напитки, които увеличават образуването на газове - бира, квас и всички други, които съдържат мая.

Олигозахариди се съдържат в пшеница, бобови храни, някои зеленчуци (особено лук и чесън).
Дизахариди под формата на лактоза се съдържат в прясното мляко(краве и козе). Някои хора може да имат нарушено усвояване на лактозата.
Монозахариди - това е фруктозата. Тази захар силно присъства в много плодове (ябълки, круши, фурми), както и в меда.
Полиолите са многовалентни алкохоли (сорбитол, ксилитол), които се използват като подсладители в различни продукти, например в подсладени напитки. Срещат се и в естествен вид в различни плодове и зеленчуци (праскови, сливи, карфиол, гъби).
При започването на FODMAP-диета се води дневник и симптомите след всяко хранене се записват ежедневно, за да се проследи състоянието и да се помогне с откриване на точната непоносимост.

Ето и кратък списък с точни храни, които следва да бъдат изключвани и тези, които могат да бъдат консумирани по време на FODMAP хранене.
Консултирайте се с вашия лекар преди за започнете строга диета!

Храни с високи нива на FODMAP – препоръчва се тяхното избягване
  • Зеленчуци и бобови растения – чесън и лук (избягвайте напълно), артишок, аспержи, зрял фасул, цвекло, грах, карфиол, целина, праз лук, гъби, соя.
  • Плодове – ябълки, кайсии, авокадо, къпини, череши, стафиди, фурми, грейпфрут, нектарини, праскови, круши, сливи, сушени сливи, диня
  • Житни и зърнени храни, ядки – продукти съдържащи пшеница (проверявайте етикетите!) като бисквити, галета, торти, юфка, сладкиши, макаронени изделия, пшеничен хляб, ечемик, ръж, трици, шам фъстък, грис
  • Подправки, подсладители, добавки – мед, кетчуп, царевичен сироп, агаве, млечен шоколад, всички подсладители завършващи на -ол - малтитол, манитол, сорбитол, ксилитол, инулин (проверявайте етикетите!), протеинови добавки на прах.
  • Пребиотици (може да бъдат добавени към кисели млека и др.) – фруктоолигозахариди, олигофруктоза
  • Напитки – бира, вино, ром, чай от глухарче, плодови и билкови чайове, натурален сок, енергийни напитки
  • Млечни продукти – мляко(краве, козе и овче), суроватка, сирене крема, сметана, сладолед, маргарин, кисело мляко
Храни бедни на FODMAP – препоръчват се за консумация
  • Зеленчуци и бобови растения – моркови, царевица/сладка царевица (в малки количества), тиквички, зелени чушки, краставици, патладжани, копър, джинджифил, леща (в малко количество), марули, маслини, пащърнак, магданоз, репички, картофи, тиква, спанак, домати (но избягвайте чери домати), ряпа
  • Плодове – боровинки и червени боровинки, грозде, киви, банан, лимон, лайм, мандарини, портокали, ананас, папая, малини, ягоди
  • Месо – пилешко, свинско, телешко, агнешко, пуешко, кайма, месни деликатеси (проверете етикета)
  • Риба и морски храни – прясна риба- пъстърва, сьомга, треска, писия, консервирана риба тон, раци, омари, миди, скариди, стриди
  • Житни и зърнени храни, ядки – хляб без пшеница и глутен, хляб направен от царевица, ечемик, ориз, картофено брашно, паста без пшеница и глутен, бял и кафяв ориз, оризови трици, кокос, фъстъци, бадеми (макс. 15), лешници (макс. 15), орехи (макс. 10), макадамия (макс. 10), елда, просо, полента, пуканки, тиквени семки (макс. 1-2 супени лъжици), сусамови семки (макс. 1-2 супени лъжици), слънчогледови семки (макс. 1-2 супени лъжици)
  • Подправки, подсладители, добавки – лютеница, тъмен шоколад, глюкоза, кленов сироп, горчица, зехтин, фъстъчено масло, соев сос, сладко-кисел сос, захар, оцет (винен, оризов)
  • Напитки – алкохол (дразни червата и се препоръчва нисък прием)- бира (до 1 бутилка), водка, джин, уиски, вино (до 1 чаша), кафе, еспресо, плодови и билкови чайове (без ябълка), лимонада, соево мляко, диетична кола в малки количества, вода
  • Млечни продукти и яйца – масло, сирена (бри, камембер, чедър, фета, моцарела, рикота, пармезан, швейцарско сирене), яйца, мляко и кисело мляко без лактоза, овесено мляко, оризово мляко, соев протеин в малки количества (но избягвайте соеви зърна), тофу
Подробен списък и повече информация за IBS може да намерите тук

Джани Ролистенова е бивш професионален спортист и треньор в шведския национален отбор по синхронно плуване. Понастоящем е мениджър на верига за доставки на хотели и по този начин претворява в работата си страстта си към здравословното хранене.
Практикува периодично гладуване, опитен активист на осъзнатото хранене и приготвянето на храна в домашни условия. Последовател на метода OMAD (One meal a day) и кетогенното хранене.
Автор е в сайта www.glad-bg.com
Инстаграм: @jannyniwayan

Още по темата:

Месоядството – какво представлява тази екстремна диета Храна за щастие

Месоядството – какво представлява тази екстремна диета

Пълната противоположност на веганството има много привърженици

Става ли по-здраво сърцето от грах и боб? Храна за щастие

Става ли по-здраво сърцето от грах и боб?

Бобовите храни са полезни, защото са богати на фибри, протеини и микроелементи

Кето диета при болестта на Хашимото и хипотиреоидизъм Храна за щастие

Кето диета при болестта на Хашимото и хипотиреоидизъм

Трябва да се избягват храни, в които има глутен, а в някои случаи дори яйца, ядки и тъмнолистни зеленчуци

Някои хора са генетично обременени да мразят вкуса на зеленчуците Храна за щастие

Някои хора са генетично обременени да мразят вкуса на зеленчуците

За тях броколите, зелето, карфиолът са доста по-горчиви

„Заредете се” с подходящия вид магнезий за здраве Храна за щастие

„Заредете се" с подходящия вид магнезий за здраве

Този полезен минерал липсва в организма на повечето хора

Безценното зеле Храна за щастие

Безценното зеле

Къдравият зеленчук е естествен лек за много болести

Интересуваш ли се от здравословно хранене? Храна за щастие

Интересуваш ли се от здравословно хранене?

Кратка анкета за храненето и грижата за здравето от Ancestral Superfoods

8 ползи от ябълковия оцет за здравето Храна за щастие

8 ползи от ябълковия оцет за здравето

Киселата напитка помага да отслабнете, намалява холестерола, понижава нивата на кръвната захар

Космическо преживяване и необятна вселена от вкусове Храна за щастие

Космическо преживяване и необятна вселена от вкусове

„Космос“ е не просто ресторант, а място с кауза

Грижа за здравето с ферментирали храни Храна за щастие

Грижа за здравето с ферментирали храни

Те са богати на полезни пробиотици и осигуряват по-добро храносмилане и по-силен имунитет

Внимавайте как подслаждате диетите си! Храна за щастие

Внимавайте как подслаждате диетите си!

Прекомерната употреба на фруктоза уврежда черния дроб

По-малко храна и повече движение не е начин за отслабване Храна за щастие

По-малко храна и повече движение не е начин за отслабване

По-добре е да контролираме инсулина, вместо да следим калориите

Цветомира Ванчева: Кулинарството е творческа професия Храна за щастие

Цветомира Ванчева: Кулинарството е творческа професия

Главният готвач на Red Coral издава тайни от кухнята

На кулинарен трекинг в Непал Храна за щастие

На кулинарен трекинг в Непал

В ресторант „Гуркха“ шеф Гунджа ни води из кулинарната и историческа традиция на своята страна

„Clean Еating“ или 10 лесни начина да се храним „чисто“ Храна за щастие

„Clean Еating“ или 10 лесни начина да се храним „чисто“

Непреработените храни са най-полезни за здравето и фигурата

Щастието зависи от храната Храна за щастие

Щастието зависи от храната

Най-много серотонин се произвежда в червата