Подкрепете ни!




Храна за щастиеДжани Ролистенова / 09 октомври 2019

По-малко храна и повече движение не е начин за отслабване

По-добре е да контролираме инсулина, вместо да следим калориите

По-малко храна и повече движение не е начин за отслабване
Твърдението, че когато приетите калории са по-малко от изразходваните тялото ни преминава в калориен дефицит и започва да губи тегло, е широко разпространено, но далеч не толкова вярно.

Интернет е пълен с електронни калкулатори, които изчисляват калорийния баланс и съветват да консумирате определен брой калории според целта ви. Калорийният баланс от своя страна представлява разликата между калориите, приети чрез храната и тези, изразходвани чрез физическата активност. На пръв поглед звучи доста логично - по-малко калории от храна + повече физическа активност = загуба на телесна мазнина.

Човешкото тяло обаче е изключително сложно и индивидуално и за тези от нас, които се опитват да се отърват от излишните килограми, може да се окаже истинска мъка да постигнат целта следвайки този метод. Причината калорийният баланс да не е ключ към отслабванете се крие и в това, че тялото не обработва всички калории по един и същи начин.

Според метода на калорийния баланс, тялото съхранява всички калории по един и същи начин в едно „отделение“, след което ги изразходва и при дефицит достига до съхранените като телесна мазнина калории и това води до отслабване.

Съхранителните отделения за приети калории обаче са две и има два различни начина, по които приетата енергия (калории) се депозира от организма на човека: като гликоген в черния дроб и като телесна мазнина.

Когато се храним, получаваме енергия от три главни източника: глюкоза (въглехидрати), протеини (белтъчини) и мазнини. Само два от тези източника остават в телата ни под формата на запас за по-късна употреба – глюкозата и мазнините. Тялото не може да запази протеин, затова излишният такъв, който не може да бъде изразходван веднага, се превръща в глюкоза. Тя се съхранява от черния дроб под формата на гликоген, но черният дроб има ограничен капацитет за това.

В момента, в който депото за гликоген се запълни, останалата част от калориите се запазва под формата на мазнини. Това е и причината, поради която храните с малко мазнини са препоръчвани (погрешно) за отслабване, но непосредствената дестинация на приетите калории не е основният фактор за наддаване на тегло.

Както мазнините в тялото, така и гликогенът се използват за енергия при липса на храна, но това не става еднакво или едновременно. Тялото предпочита да използва гликоген за енергия, а не телесни мазнини. Това е логично, защото е по-лесно да се изгори гликоген - по отношение на нашата аналогия е много по-лесно да вземете храна от хладилника в кухнята, отколкото да извървите целия път надолу към мазето. С други думи, ако имате нужда от 200 калории енергия, за да отидете на разходка, тялото ще вземе тази енергия от гликогена. Ако той е на разположение няма да си създава грижата да търси телесни мазнини.

Това, което ще накара тялото всъщност да „бръкне“ и извади телесните мазнини от запаса си, е хормонът инсулин. Той е главният определящ фактор за това кой ресурс на енергия ще се използва от тялото.

Когато не се храним, нивата на инсулин са ниски и това позволява пълен достъп до съхранените мазнини. С нисък инсулин дори не е нужно първо да се изразходи гликогена, за да се достигне до складираните мазнини, защото те просто са много по-достъпни.Затова вие бихте имали много по-голям и задържащ се ефект от отслабване чрез контрол на инсулина, вместо чрез контрол на калориите.

Контрол на инсулина се постига чрез периодично гладуване и подбор от храни, които не предизвикват покачването му. Пример за такива храни са непреработени меса, естествени мазнини, яйца, тъмнолистни зеленчуци, горски плодове, пълнозърнести храни, сьомга, авокадо, ядки, сусам и слънчоглед, лен. Добавяйте киселини като лимони и лайм, ябълков оцет, използвайте канела и куркума.

Избягвайте преработени брашна, захар, фруктоза, транс-мазнини, млечни продукти с ниска масленост, продукти с етикет „ниско калорично“, „протеиново“, „диетично“. Такава информация всъщност предполага, че естествените мазнини са заменени с въглехидрати.

Джани Ролистенова
е бивш професионален спортист и треньор в шведския национален отбор по синхронно плуване. Понастоящем е мениджър на верига за доставки на хотели и по този начин претворява в работата си страстта си към здравословното хранене.
Практикува периодично гладуване, опитен активист на осъзнатото хранене и приготвянето на храна в домашни условия. Последовател на метода OMAD (One meal a day) и кетогенното хранене.
Автор е в сайта www.glad-bg.com
Инстаграм: @jannyniwayan

Още по темата:

От пчелите за хората – медът „Тръвна“ Храна за щастие

От пчелите за хората – медът „Тръвна“

Създадохме наши собствени пчелини, за да разберем по-добре пчелите и пчеларите

Още една причина да сложите мед в чая или кафето Храна за щастие

Още една причина да сложите мед в чая или кафето

Естествената захар в меда може да премахне мастната плака на артериите

Време е да реабилитираме картофите Храна за щастие

Време е да реабилитираме картофите

6 причини, поради които трябва да ги върнем на трапезата ни

6 добавки за повишаване на функцията на епифизата Храна за щастие

6 добавки за повишаване на функцията на епифизата

Отровите в околната среда и химията в храната водят до калциране на тази малка жлеза и затваряне на третото око

5 храни-лекарства, които биха могли да спасят живота ви Храна за щастие

5 храни-лекарства, които биха могли да спасят живота ви

Куркумата е физическото въплъщение на състраданието

Най-богат и вкусен източник на пробиотици! Храна за щастие

Най-богат и вкусен източник на пробиотици!

Българска компания създава Delishu - естествено ферментирал растителен деликатес от кашу, който е здравословна алтернатива на млечните храни

Пътят на качеството Храна за щастие

Пътят на качеството

Как Kaufland България се грижи за отличното качество на плодовете и зеленчуците

„Засега по-здравословна храна от житото няма” Храна за щастие

„Засега по-здравословна храна от житото няма"

Време е за диетата, завещана ни от Учителя Петър Дънов!

Едно авокадо на ден поддържа вашия чревен комфорт Храна за щастие

Едно авокадо на ден поддържа вашия чревен комфорт

Мононенаситените мазнини са здравословни за сърцето

Закуската на модерния човек - пълноценна и без лишения Храна за щастие

Закуската на модерния човек - пълноценна и без лишения

Важно е храната да е здравословна и да не е сложна за приготвяне

Flaška – интелигентната бутилка за жива вода! Храна за щастие

Flaška – интелигентната бутилка за жива вода!

Тя възвръща натуралната структура на водата - като на тази от извора в природата

Смущаващи факти за прясното краве мляко Храна за щастие

Смущаващи факти за прясното краве мляко

В страни, в които се консумират повече млечни продукти, се отчитат по-високи нива на определени заболявания

Четири ползи от смокините за здравето Храна за щастие

Четири ползи от смокините за здравето

Този плод е по-вкусен от която и да е тестена сладост, а е полезен и сушен

Учени: Толерантността към лактоза е генна мутация Храна за щастие

Учени: Толерантността към лактоза е генна мутация

През 1200 г.пр.н.е едва всеки осми възрастен е можел да усвои млякото, днес - 90% от човечеството

Дете да избере броколи пред шоколад? Мисията възможна Храна за щастие

Дете да избере броколи пред шоколад? Мисията възможна

Ако вие се храните здравословно и отрочето ви ще се научи