Храна за щастиеДжани Ролистенова / 14 октомври 2019

Грижа за здравето с ферментирали храни

Те са богати на полезни пробиотици и осигуряват по-добро храносмилане и по-силен имунитет

снимка: iStock
снимка: iStock
Какво е ферментацията?
Ферментацията е древна техника за консервиране на храната. Процесът и до днес се използва за производство на храни като вино, сирене, кисело зеле, кисело мляко и комбуча.
По време на ферментация въглехидратите и протеините се разграждат с помощта на бактерии. Това е напълно естествен процес, чрез който микроорганизмите превръщат въглехидратите - като нишесте и захар - в алкохол или киселини. Ферментацията увеличава съдържанието на ценни вещества в храната и ги прави по-лесно смилаеми и усвоими. Когато ядем храна, съдържаща живи култури, подпомагаме баланса в стомашно-чревния тракт и доброто храносмилане.

Ферментацията също насърчава растежа на полезни бактерии, известни като пробиотици. Доказано е, че те подобряват имунната система, както и храносмилателното и сърдечното здраве. Следователно, добавянето на ферментирали храни към диетата ви може да е от полза за цялостното ви благополучие.

Какви са ползите от ферментирали храни?
Редица от ползи за здравето са свързани с ферментацията. Всъщност ферментиралите храни често са по-хранителни от неферментиралата им форма.
  • Подобряват храносмилането и усвояването на храните
Пробиотиците, произведени по време на ферментацията, могат да помогнат за възстановяване на баланса на добрите бактерии в червата и могат да облекчат някои храносмилателни проблеми. Доказателствата сочат, че пробиотиците могат да намалят неудобните симптоми на синдром на раздразненото черво (IBS).
  • Подсилват имунната ви система
Бактериите, които живеят в червата ви, оказват значително влияние върху имунната ви система. Благодарение на високото си съдържание на пробиотици, ферментиралите храни могат да дадат тласък на имунната ви система и да намалят риска от инфекции. Консумирането на ферментирали храни може също да забърза оздравителния процес.
  • Правят храната по-лесна за смилане
Ферментацията спомага за разграждането на хранителните вещества в храните, като ги прави по-лесни за храносмилане от техните неферментирали състояния.

Лактозата - естествената захар в млякото - се разгражда по време на ферментацията на по-прости захари - глюкоза и галактоза. В резултат на това хора с непоносимост към лактоза обикновено могат да се хранят с ферментирали млечни продукти като кефир и кисело мляко.

Освен това, ферментацията спомага за разграждането и унищожаването на анти-хранителни вещества - като фитати и лектини - съединения, намиращи се в семената, ядките, зърнените култури и бобовите растения, които пречат на усвояването на хранителните вещества.

Ферментирали храни и здравето на стомаха
Храносмилателната система е дом за повече от 500 различни вида бактерии, които са част от нормалната чревна микрофлора. Те принадлежат условно към три основни групи микроорганизми:
  • Полезни – влияят благоприятно върху организма. От съотношението им се определя работата на хранителния тракт и имунната система.
  • Условно-патогенни – при нормални условия не могат да предизвикат заболяване, но ако тялото е с нарушени защитни сили се превръщат в болестотворни.
  • Патогенни – причиняват вреда.
Чревната флора е силно податлива на външни влияния. Замърсяването на въздуха и природата, от която сме част, стресът, неправилното хранене, антибиотиците, които приемаме, недоспиването, буквално убиват добрите бактерии в организма.
Пробиотиците могат да помогнат на добрите бактерии и да поддържат баланса на чревната флора.

Добре е да знаете:
  • Ферментиралите храни не бива да преминават през допълнителна топлинна обработка (печене, варене, стерилизация).
  • Добре е храните, съдържащи живи култури, да са част от всекидневното меню и да са разнообразни – кисело мляко, кефир, боза.
  • Да не забравяме пребиотиците – добре е да приемаме пребиотици – храната на пробиотиците.
Как да ферментираме храни ?
Ферментирането на храни в домашни условия е изключително лесен процес. Подготовката за ферментацията отнема само няколко минути, а самата ферментация по-малкo от седмица. Според вкуса, вие сами решавате колко още да ферментира хранатa преди да започнете да я консумирате.
Почти всеки зеленчук може да се ферментира, а ферментиращатa  продукция е чудесен начин да си осигурите добро хранене целогодишно! Ферментирайте един зеленчук самостоятелно или създайте микс от много различни видове, заедно с билки и подправки, за голямо разнообразие от култивирани храни.

Примерна рецепта за ферментиране на зеленчуци в домашни условия:
Чеснови морковчета
Нужни продукти:
  • 1 1/2 с. л. сол, която да добавите към водата
  • 2 чаши вода - или достатъчно, за да напълните буркана
  • 2-4 моркова
  • 1 ч.л. кимион и малко кубче нарязан джинджифил - по желание, но наистина се получава вкусно.
Начин на приготвяне:
Нарежете 3 скилидки чесън на едро и поставете на дъното на стъкления си буркан. След това добавете вашите моркови нарязани на дебели ленти, сол и предварително сварена и изстинала вода, след това поставете джинджифила и кимиона на върха и запечатайте буркана.
Важно е зеленчуците да са напълно покрити с вода, за да не се образува мухъл. След 3 до 4 дни ферментацията е готова за консумация. Съхранява се в хладилник.

Джани Ролистенова
е бивш професионален спортист и треньор в шведския национален отбор по синхронно плуване. Понастоящем е мениджър на верига за доставки на хотели и по този начин претворява в работата си страстта си към здравословното хранене.
Практикува периодично гладуване, опитен активист на осъзнатото хранене и приготвянето на храна в домашни условия. Последовател на метода OMAD (One meal a day) и кетогенното хранене.
Автор е в сайта www.glad-bg.com
Инстаграм: @jannyniwayan

Още по темата:

Убийците на здравия сън Храна за щастие

Убийците на здравия сън

Не яжте зеленчуци, джинджифил и захар преди лягане!

Една седмица фаст фуд и губим контрола над преяждането Храна за щастие

Една седмица фаст фуд и губим контрола над преяждането

След 7 дни с мазнини и захар, мозъкът се представя зле на тестове за памет

Перфектната закуска Храна за щастие

Перфектната закуска

Орехи – за изобилие от здравословни бактерии в червата и здраво сърце

„Засега по-здравословна храна от житото няма” Храна за щастие

„Засега по-здравословна храна от житото няма"

Време е за диетата, завещана ни от Учителя Петър Дънов!

Перфекционизъм в чаша Храна за щастие

Перфекционизъм в чаша

Добре дошли в дома на виното„Златен Рожен“ - 14-16 февруари

Пиенето на чай подобрява дейността на мозъка Храна за щастие

Пиенето на чай подобрява дейността на мозъка

Няколко чаши седмично от напитката удължават живота

Кетодиетата е полезна за кратки периоди Храна за щастие

Кетодиетата е полезна за кратки периоди

Опити с мишки сочат, че те почват да ядат повече мазнини, отколкото могат да изгорят и затлъстяват

Да се влюбиш във виното Храна за щастие

Да се влюбиш във виното

Ресторант GRAPHITE - пространство, което вдъхновява

Мляко с 8 пробиотика! Храна за щастие

Мляко с 8 пробиотика!

Киселото мляко на „Опицвет“ носи вкуса на детството, защото кравите им се хранят с органични храни, закваските са 100% български и няма Е-та

Как да удължим живота си Храна за щастие

Как да удължим живота си

През последните години коензимът НАД+ стана популярен като мощна добавка против стареене

Кетодиетата може да развали зъбите Храна за щастие

Кетодиетата може да развали зъбите

Как да регулираме рН нивото в устата ни

Химия на чувствата и емоциите Храна за щастие

Химия на чувствата и емоциите

Нека поемем контрола им в свои ръце

Люта храна = по-дълъг живот Храна за щастие

Люта храна = по-дълъг живот

Хората, които редовно ядат люти чушки, могат да намалят риска от ранна смърт с 23%

Как да излъжем организма си, за да хапнем обилно по празниците Храна за щастие

Как да излъжем организма си, за да хапнем обилно по празниците

Не се лишаваме от нищо, ядем много и не качваме килограми? Възможно е.

Месоядството – какво представлява тази екстремна диета Храна за щастие

Месоядството – какво представлява тази екстремна диета

Пълната противоположност на веганството има много привърженици