Храна за щастие14 ноември 2019

Безценното зеле

Къдравият зеленчук е естествен лек за много болести

Безценното зеле
Всички сортове зеле са полезни за вашето здраве. То принадлежи към семейство Brassica, което включва броколи, къдраво зеле, репички, брюкселско зеле и карфиол – все зеленчуци, които имат отбрано място хранителния ни режим през цялата година. 

Според експерти по здравословно хранене зелето е най-добре да се приготвя така, че да е възможно най-близо до суровото си състояние – леко и хрупкаво, за да запази хранителните си стойности. Много народи го предпочитат освен във вид на салата и като топла вкусна супа. Киселото зеле е също на почит в различни краища на света, но се подправя и сервира по различни рецепти. 

Подобно на други кръстоцветни зеленчуци, зелето може да предложи мощни антиоксиданти, като например: 
  • Холин - това хранително вещество може да помогне за подобряване на паметта и облекчаване на възпалителни процеси.
  • Бета-каротин - едно проучване показва, че бета-каротинът може да помогне за намаляване на щетите в лимфоцитната ДНК, причинени от пушенето на цигари.
  • Лутеин - Лутеинът може да намали риска от макулна дегенерация.
  • Кверцетин - този флавоноид може да помогне в борбата с бактериите, по-специално щамовете, резистентни на антибиотици.
Богато на витамин К, зелето осигурява 85 процента от дневната потребност на организма.
Една порция зеле осигурява 54 процента от дневната доза витамин С, необходима на организма ни. Това е повече отколкото получаваме от портокалите. 
Зелето също е отличен източник на фибри, които са изключително важни за добре работеща храносмилателна система. 
Зелето е богато на други хранителни вещества като витамин В6, фолат и манган, както и здравословни количества от тиамин (витамин В1), пиридоксин (витамин В6) и пантотенова киселина (витамин В5). Зелето съдържа още желязо, магнезий, фосфор, калций за силни кости и калий за регулиране на сърдечната честота и кръвното налягане. 
Зелето може да бъде ефективен лек за язва на стомаха поради високото си съдържание на фитонутриенти. Доказано е, че редовната консумация на зеле помага да се намали рискът от рак на стомаха.
Някои изследвания сочат 66 процента намален риск от рак на дебелото черво при мъже, които ядат зеле веднъж седмично. В друго проучване участниците, страдащи от язва на стомаха, показали пълно изцеление в рамките на 10 дни, след като започнали да пият по една една чаша зелев сок на ден.
Месоядството – какво представлява тази екстремна диета Храна за щастие

Месоядството – какво представлява тази екстремна диета

Пълната противоположност на веганството има много привърженици

Става ли по-здраво сърцето от грах и боб? Храна за щастие

Става ли по-здраво сърцето от грах и боб?

Бобовите храни са полезни, защото са богати на фибри, протеини и микроелементи

Кето диета при болестта на Хашимото и хипотиреоидизъм Храна за щастие

Кето диета при болестта на Хашимото и хипотиреоидизъм

Трябва да се избягват храни, в които има глутен, а в някои случаи дори яйца, ядки и тъмнолистни зеленчуци

Някои хора са генетично обременени да мразят вкуса на зеленчуците Храна за щастие

Някои хора са генетично обременени да мразят вкуса на зеленчуците

За тях броколите, зелето, карфиолът са доста по-горчиви

„Заредете се” с подходящия вид магнезий за здраве Храна за щастие

„Заредете се" с подходящия вид магнезий за здраве

Този полезен минерал липсва в организма на повечето хора

Интересуваш ли се от здравословно хранене? Храна за щастие

Интересуваш ли се от здравословно хранене?

Кратка анкета за храненето и грижата за здравето от Ancestral Superfoods

8 ползи от ябълковия оцет за здравето Храна за щастие

8 ползи от ябълковия оцет за здравето

Киселата напитка помага да отслабнете, намалява холестерола, понижава нивата на кръвната захар

Космическо преживяване и необятна вселена от вкусове Храна за щастие

Космическо преживяване и необятна вселена от вкусове

„Космос“ е не просто ресторант, а място с кауза

Грижа за здравето с ферментирали храни Храна за щастие

Грижа за здравето с ферментирали храни

Те са богати на полезни пробиотици и осигуряват по-добро храносмилане и по-силен имунитет

Внимавайте как подслаждате диетите си! Храна за щастие

Внимавайте как подслаждате диетите си!

Прекомерната употреба на фруктоза уврежда черния дроб

По-малко храна и повече движение не е начин за отслабване Храна за щастие

По-малко храна и повече движение не е начин за отслабване

По-добре е да контролираме инсулина, вместо да следим калориите

Цветомира Ванчева: Кулинарството е творческа професия Храна за щастие

Цветомира Ванчева: Кулинарството е творческа професия

Главният готвач на Red Coral издава тайни от кухнята

Как да се храним при синдром на раздразненото черво (IBS) Храна за щастие

Как да се храним при синдром на раздразненото черво (IBS)

Най-честата причина за появата на това заболяване е стресът

На кулинарен трекинг в Непал Храна за щастие

На кулинарен трекинг в Непал

В ресторант „Гуркха“ шеф Гунджа ни води из кулинарната и историческа традиция на своята страна

„Clean Еating“ или 10 лесни начина да се храним „чисто“ Храна за щастие

„Clean Еating“ или 10 лесни начина да се храним „чисто“

Непреработените храни са най-полезни за здравето и фигурата

Щастието зависи от храната Храна за щастие

Щастието зависи от храната

Най-много серотонин се произвежда в червата