COVID-1918 ноември 2021

Какво още не знаем за хапчетата против COVID-19?

Резултати от клиничните изследвания предизвикват интерес, но детайлите около ефективността им все още са неясни

Какво още не знаем за хапчетата против COVID-19?
На 4 ноември Обединеното кралство стана първата държава, одобрила Molnupiravir. Създателите Merck и Ridgeback Biotherapeutics обявиха преди повече от месец, че препаратът намалява риска от постъпване в болница за хора с леки форми на COVID- 19 наполовина. Ден след решението на Англия, Pfizer обявиха, че препаратът им Paxlovid намалява хоспитализациите с близо 90%.

В сравнение с тези нови медикаменти, които могат да бъдат използвани у дома, предишните антивирусни опции за справяне с COVID-19 са скъпи и приложими само в болница.

Ефективни ли са новите антивирусни средства?
Според информацията в медиите, двете лекарства могат значително да намалят броя на постъпили в болница и смъртни случаи с COVID-19, ако се приложат веднага след установяване на инфекцията. Но докато пълните доклади от клиничното тестване не бъдат публикувани, детайлите остават неясни.
Джон Мелърс, специалист по инфекциозни заболявания, твърди, че изследователите ще обърнат специално внимание на възраст, етническа принадлежност и съпътстващи заболявания на участващите в тестовете.

За да работят добре, антивирусните лекарства трябва да бъдат използвани в началните стадии на инфекцията. Мелърс ще търси подробности за точния момент, в който медикаментите са били дадени и как се отразява това на ефективността им. Тази информация ще покаже кога се затваря възможността за лечение. На този етап е трудно да се направят твърди заключения, тъй като нито един от клиничните тестове не разполага с достатъчно участници. Не са регистрирани смъртни случаи по време на проучванията.

Според Джером Ким, директор на Международния институт за ваксини в Сеул, комбинацията от ваксина и антивирусно лекарство би могла да помогне за контролирането на огнищата. Ако в конкретен регион бъде открит нов щам на вируса, хората, които са в риск, могат да подсилят имунитета си след ваксинация като приемат антивирусно лекарство. Това би могло да предотврати разпространението на вируса. „Отварят се нови възможности с голям потенциал“, казва Ким.
Безопасни ли са?

Pfizer и Merck съобщават, че участниците в изследванията реагират добре на лекарствата. Страничните ефекти са леки, но и двата препарата имат особености, които ограничават употребата им.

Molnupiravir въвежда мутации във вирусния геном по време на вирусната репликация. РНК ензим улавя лекарството, включва го във вирусния геном, вмъква грешки в генетичния код на вируса и не му позволява да оцелее.

Тъй като човешките клетки разполагат с ДНК геном, някои лабораторни експерименти показват, че Molnupiravir би могъл да причини мутации в човешкото ДНК. Продължителността на лечение е пет дни, но поради потенциалните рискове лекарите трябва да подходят с допълнително внимание към бременни пациенти, твърди Ким.

Paxlovid обитава ензим, който е необходим за преработването на вирусни протеини в крайната им форма. Препаратът е комбинация от два вида лекарства – антивирусно и Ritonavir, който възпрепятства разграждането на хапчето от ензими в черния дроб, преди да е успяло да достигне коронавируса. Голям брой медикаменти не трябва да се комбинират с него, включително такива за сърдечни заболявания, обезболяващи и имуносупресанти.

Ще ни защитят ли от различните щамове?
На теория препаратите би трябвало да са ефективни срещу познатите щамове на коронавирус, включително лесно разпространяващия се Делта вариант.

Предвид предназначенията на Molnupiravir и Paxlovid, изследователите ще трябва да докажат ефективността им. Лабораторни изследвания на Merck показват, че Molnupiravir защитава от различните варианти, включително Делта и Бета, разпознат за пръв път в Южна Африка.
Има опасения че начинът, по който Molnupiravir създава мутации в генома на коронавируса, може да доведе до появата на нов щам. Според Мелърс това е малко вероятно, тъй като колкото повече мутации натрупа геномът, толкова по-голяма е вероятността една от тях да отслаби вируса. „Шансът множество мутации да подсилят вируса е малък“.

Кой ще има достъп до новите лекарства?
Merck подписа споразумение за производството на Molnupiravir в страни с ниски и средни доходи, а Pfizer в момента провежда дискусии за патент.  И двете компании работят, за да позволят на страните с по-нисък жизнен стандарт да заплащат по-малко за медикаментите от по-богатите държави.

Тестването за вируса също е приоритет: лечението с антивирусни лекарства в началото на инфекцията изисква голямо количество налични тестове за COVID-19. Ким казва, че това е проблем в някои държави. „Не искаме някой със симптоми на COVID-19 да получи рецепта за лекарството, ако се окаже, че всъщност има грип.“

Междувременно по-богатите страни вече поръчват големи количества от препаратите, което поражда опасения за ограничен достъп в други части на света.

БАДЖ: Прокуратурата да се самосезира за насаждане на страх COVID-19

БАДЖ: Прокуратурата да се самосезира за насаждане на страх

Целта е да оправдаят 570 милиона лева за тестове и ваксини, обясняват от алианса

Австралийци, пострадали от ваксините, подадоха колективен иск срещу правителството COVID-19

До 12 април са подадени 3501 заявления за обезщетения, изплатени са 7,3 млн. долара по 137 жалби

Белгийски лобист съди Урсула фон дер Лайен заради чата с шефа на Pfizer COVID-19

Белгийски лобист съди Урсула фон дер Лайен заради чата с шефа на Pfizer

Фредерик Балдан твърди, че двамата лично уредили удължаване на договора за доставка на ваксини за 1,8 млрд. долара

Нова версия за източника на Covid-19: продажба на заразени енотовидни кучета COVID-19

Нова версия за източника на Covid-19: продажба на заразени енотовидни кучета

Все повече са проучванията, сочещи към Ухан - и към пазара, и към лабораторията

Вече официално бе заявена версията за лабораторно изтичане на COVID-19 COVID-19

Вече официално бе заявена версията за лабораторно изтичане на COVID-19

Официалните институции в САЩ се разделят на два лагера относно произхода му

Проектозакон забранява всякакви иРНК ваксини в Айдахо COVID-19

Проектозакон забранява всякакви иРНК ваксини в Айдахо

Предвижда се глоба и затвор за нарушение на забраната

Кардиолог иска спешно разследване на внезапните смъртни случаи в Австралия COVID-19

Кардиолог иска спешно разследване на внезапните смъртни случаи в Австралия

Д-р Питър Маккълоу иска да се знаят причите за „синдрома на внезапната смърт" след ваксина срещу COVID-19

В морски организми откриха вещества, лекуващи COVID-19 COVID-19

В морски организми откриха вещества, лекуващи COVID-19

Природата дава изобилие от естествени лекове

Подхранват ли ваксините нови варианти на COVID? COVID-19

Подхранват ли ваксините нови варианти на COVID?

Уолстрийт Джърнъл: Вирусът изглежда се развива по начини, които избягват имунитета

Изобретателят на оригиналната технология за иРНК подарява книгата си до 25 декември COVID-19

Д-р Робърт Малоун изследва връзките между фармацевтиката, правителството и медиите и дава възможности за решение

Прокуратурата отхвърли обвинения срещу доц. Мангъров COVID-19

Прокуратурата отхвърли обвинения срещу доц. Мангъров

Порокурор К.Сулев: Липсват каквито и да било данни от МЗ за смъртността при ваксинираните

Забравяме ли повече след прекаран COVID? COVID-19

Забравяме ли повече след прекаран COVID?

Добрата новина е, че паметта се възстановява с времето