Подкрепете ни!




COVID-1922 февруари 2022

Направи ли ни COVID по-малко материалисти

Тезата за харченето като път към щастието губи привърженици, но младите лесно се изкушават

снимка: iStock
снимка: iStock


Първите дни на COVID донесоха нови стресови усещания за неотложност при пазаруването на определени артикули. Тоалетната хартия, тестените изделия, дезинфектантите и хлябът бяха ометени от рафтовете в магазините. Хората се запасяваха с жизненоважни консумативи. След това дойдоха задължителните покупки, за да помогнат да преодолеем досадата от локдауна - соли за вани, кухненските приспособления и новите домашни любимци станаха изключително популярни придобивки. Направи ли ни пандемията по-големи материалисти? 

Разбира се, изследванията показват, че тенденцията към материалистично поведение – фокус върху придобиването на пари и вещи, които сигнализират за икономически и социален статус – се причинява от високи нива на стрес, тревожност и самота. За мнозина пандемията е стресиращ, тревожен и самотен период.

Материализмът се подхранва и от масираните медийни реклами. Много проучвания сочат, че по време на периоди на локдаун и социални ограничения хората стават още по-залепени за екраните си отпреди.

Но въпреки тези условия, които можеше да се очаква да направят хората по-материалистични, нашето изследване показва, че всъщност се случва точно обратното. Попитахме хората в Обединеното кралство за техните вярвания и ценности преди и след пристигането на COVID и установихме, че като цяло повечето хора са започнали по-малко да се интересуват от пари и материални придобивки. Те оцениха цели като „да бъдеш финансово успешен“ и „да имаш добре платена работа“ по-ниско от преди. Други социални ценности, свързани със самоприемането и споделянето на живота ни „с някого, когото обичам“, останаха същите.

Вярваме, че тези промени могат да се обяснят с други фактори, свързани с пандемията. Например, COVID фокусира вниманието върху важността на здравето. Освен това рекламата и социалните медии популяризираха социални ценности като солидарност и справяне с предизвикателствата на споделеното преживяване.

Не всички участници в проучването обаче мислят така. Използвахме различни техники за събиране на данни, за да попитаме представителна извадка от населението на Обединеното кралство какво мислят по тези въпроси. Стана ясно, че хората, които бяха по-привързани към това, което говорят медиите и са по-разтревожени от COVID, показват по-високи нива на материализъм. Въпреки това установихме цялостно намаляване на материалните интереси на хората.

Може да има ползи от такава промяна в отношението към вещите и парите. Изследванията установяват, че материализмът води до по-ниски нива на щастие и удовлетвореност от живота, както и причинява негативни настроения и тревожност.

И все пак попкултура и социалните медии правят материализма труден за избягване. От много ранна възраст децата бързо се научават да свързват материалната печалба с награди за добро поведение.
Когато пораснат, те откриват, че вещите могат да ни помогнат да се представим по по-привлекателен начин и да спечелим вниманието на другите хора. Материалните вещи постепенно се превръщат в силно желани награди, които също ни помагат да преодолеем някои от нашите недостатъци, които добре познаваме.

Медиите и рекламните сектори като цяло насърчават материалистичните вярвания чрез истории и изображения, които свързват парите и потреблението с щастието, високото самочувствие и социалното признание.

Разбира се, големите рекламодатели и маркетинговите отдели не избягваха напълно традиционните си методи по време на COVID. Нашето изследване също така разкри по-голям брой публикации в социалните медии от марки, насърчаващи потреблението като начин за справяне с негативните емоции и подобряване на благосъстоянието.

Това, съчетано с широко разпространено намаляване на стойността на финансовата и материална печалба, може в крайна сметка да доведе до развитие на поляризирани нагласи. От една страна е възможно много хора да продължат тенденцията, инициирана от COVID, и бавно да се отдалечат от консуматорството, което потенциално ще доведе до дълбоки социални последици: това вече може да е част от причината за „голямата оставка“ на пазара на труда, където по-висок от обичайния дял работници са решили да напуснат работата си.

От друга страна обаче, по-големият брой реклами и онлайн съобщения, които представят харченето като път към щастието, могат да доведат до друг резултат. Тези, които са по-възприемчиви на облъчването на социалните медии (тийнейджъри и млади възрастни) може да са по-склонни да прегърнат материализма и да се сблъскат с някои от негативните ефекти, които той носи.

Този вид поляризирано мислене ще се превърне в част от дългосрочното социално въздействие на глобалната здравна криза със сериозни последици за по-младите поколения. Пандемията отблъсна мнозина от вредните ефекти на материализма, но пък и привлече много други по-близо до консуматорския дух.

Източник

Още по темата:

БАДЖ: Прокуратурата да се самосезира за насаждане на страх COVID-19

БАДЖ: Прокуратурата да се самосезира за насаждане на страх

Целта е да оправдаят 570 милиона лева за тестове и ваксини, обясняват от алианса

Австралийци, пострадали от ваксините, подадоха колективен иск срещу правителството COVID-19

Австралийци, пострадали от ваксините, подадоха колективен иск срещу правителството

До 12 април са подадени 3501 заявления за обезщетения, изплатени са 7,3 млн. долара по 137 жалби

Белгийски лобист съди Урсула фон дер Лайен заради чата с шефа на Pfizer COVID-19

Белгийски лобист съди Урсула фон дер Лайен заради чата с шефа на Pfizer

Фредерик Балдан твърди, че двамата лично уредили удължаване на договора за доставка на ваксини за 1,8 млрд. долара

Нова версия за източника на Covid-19: продажба на заразени енотовидни кучета COVID-19

Нова версия за източника на Covid-19: продажба на заразени енотовидни кучета

Все повече са проучванията, сочещи към Ухан - и към пазара, и към лабораторията

Вече официално бе заявена версията за лабораторно изтичане на COVID-19 COVID-19

Вече официално бе заявена версията за лабораторно изтичане на COVID-19

Официалните институции в САЩ се разделят на два лагера относно произхода му

Проектозакон забранява всякакви иРНК ваксини в Айдахо COVID-19

Проектозакон забранява всякакви иРНК ваксини в Айдахо

Предвижда се глоба и затвор за нарушение на забраната

Кардиолог иска спешно разследване на внезапните смъртни случаи в Австралия COVID-19

Кардиолог иска спешно разследване на внезапните смъртни случаи в Австралия

Д-р Питър Маккълоу иска да се знаят причите за „синдрома на внезапната смърт" след ваксина срещу COVID-19

В морски организми откриха вещества, лекуващи COVID-19 COVID-19

В морски организми откриха вещества, лекуващи COVID-19

Природата дава изобилие от естествени лекове

Подхранват ли ваксините нови варианти на COVID? COVID-19

Подхранват ли ваксините нови варианти на COVID?

Уолстрийт Джърнъл: Вирусът изглежда се развива по начини, които избягват имунитета

Изобретателят на оригиналната технология за иРНК подарява книгата си до 25 декември COVID-19

Изобретателят на оригиналната технология за иРНК подарява книгата си до 25 декември

Д-р Робърт Малоун изследва връзките между фармацевтиката, правителството и медиите и дава възможности за решение

Прокуратурата отхвърли обвинения срещу доц. Мангъров COVID-19

Прокуратурата отхвърли обвинения срещу доц. Мангъров

Порокурор К.Сулев: Липсват каквито и да било данни от МЗ за смъртността при ваксинираните

Забравяме ли повече след прекаран COVID? COVID-19

Забравяме ли повече след прекаран COVID?

Добрата новина е, че паметта се възстановява с времето

Протести в Китай заради драконовските мерки срещу Covid-19 COVID-19

Протести в Китай заради драконовските мерки срещу Covid-19

Кореспондент на Файненшъл Таймс разказва за пребиваването си в карантинен лагер

FDA е заблудила обществеността относно ивермектина и трябва да носи отговорност в съда COVID-19

FDA е заблудила обществеността относно ивермектина и трябва да носи отговорност в съда

Асоциацията на американските лекари и хирурзи в защита на отхвърленото евтино лекарство

COVID-19 активира същото мозъчно възпаление, както при болестта на Паркинсон COVID-19

COVID-19 активира същото мозъчно възпаление, както при болестта на Паркинсон

Може да липсват външни симптоми в продължение на много години, казват учените