Ще бъде ли спасена една от най-великите картини?
Можете да наблюдавате „Викът" онлайн в работното време на музея
Две години след грабежа се смята, че картината е загубена завинаги, докато норвежката полиция мистериозно успява да я открие и върне на човечеството през август 2006 г.
Въпреки че е оцеляла след кражбата, „The Scream“ все още е изложена на опасност. Този път не е застрашена от крадци, а от лишаване на собствения си колорит заради влагата във въздуха.
Някои фрагменти на картината, където Мунк използва кадмиево жълта боя, започнали да губят цвят и да се ронят. За да се защити, платното е било съхранявано в климатично контролирано пространство в музея на Мунк и рядко е било излагано в залата от завръщането му през 2006 г. Неотдавна международен екип от химици, воден от изследователи от Националния съвет за изследвания в Италия, се приближи до истината какво се случва с боята и как най-добре да се запази картината.
Мунк използва един вид кадмиеви сулфидни жълти бои, които са били популярни и сред няколко други художници от онова време. Изследвайки роненето на боята в няколко други картини, изследователи и реставратори известно време вярват, че кадмиево жълтото реагира на светлината. Но картината е далеч от нея. Тогава?
Учените използвали различни спектроскопични и рентгенови техники, за да изследват жълтите области на картината, както и малки фрагменти от люспите на разтрошилата се боя. Създадени са и няколко проби с подобна боя, за да се наблюдава как ще реагира тя при ускорен процес на амортизация. В неотдавнашна статия в Science Advances те показаха резултатите от тези експерименти. Предполага се, че повредата е резултат от окисляването на сярата в боята - но това не е причинено от излагане на светлина.
Причината за ронещата се жълта боя била влагата във въздуха. Ако относителната влажност се поддържа под 45%, кадмиевият сулфид в боята е по-малко вероятно да се превърне в кадмиев сулфат.
Междувременно картината все още е в музея на Мунк, при относителна влажност около 50%. (И можете да я разгледате в реално време онлайн в работното време на музея.)
Още по темата:
Картини излизат от рамките си и оживяват в Лондон
Посетителите на четири галерии стават част от сюжета на 42 световноизвестни платна
Ако всички спазваха десетте божи заповеди, войните щяха да секнат на мига
В памет на големия български писател Алек Попов
Съществуват ли невидими хора? Според науката не, според късото кино – да.
Вижте новия подбор на „Кинематограф“ и може да спечелите брой на Списание 8
Музеят Ел Прадо променя текстовете, описващи картините
Целта е да не се засягат хората с увреждания
В семейния живот главното е търпението. Любовта не може да продължи дълго.
Велики мисли на Антон Павлович Чехов
„Зима“ – късометражна песен за сняг и лед
Кинематограф ни повежда на кино пътешествие сред студовете на планетата
Няма такова нещо като прошка, хората просто имат къса памет
Тайните истини на вселената според „истинския детектив“ Ръст Коул
Нас ще ни погуби свободата, която разрешаваме на другите и на себе си
103 години от рождението на един от най-големите следвоенни писатели – Фридрих Дюренмат
Любовта започва с големи чувства и завършва с дребни кавги
Андре Мороа: „Животът е кратък – това е разбираемо, но в сравнение с кое?“
Здрачът е пукнатината между световете. Това е вратата към неизвестното.
98 г. от рождението на Карлос Кастанеда
Белведере показва онлайн 626 изложби от последните 100 години
Всяка експозиция от сега нататък ще бъде включена във виртуалната хроника
Повей, буйни мой ветре и всяка болка в нас с обич разпилей
Преди 52 години си отива от този свят незабравимата Паша Христова
До 7 януари е изложбата на Златю Бояджиев в Двореца
12 зали представят творбите на големия български художник
За първи път в България: Мюзикълът „Звукът на музиката“ на сцената на Софийската опера
Премиерата е на 9 януари 2024 г., следващите спектакли са на 10,16, 17, 30 и 31 януари