Милан Кундера ни обясни как битието може да е непосилно леко
Ако имаме само един живот да живеем, може и да не сме живели изобщо
Снимка: Wikimedia Commons
- Не можете да измерите взаимната привързаност на две човешки същества с броя на думите, които си разменят.
Всеки, чиято цел е „нещо по-високо“, трябва да очаква някой ден да страда от световъртеж. Какво е световъртеж? Страх от падане? Не, световъртежът е нещо различно от страх от падане. Това е гласът на празнотата под нас, който ни изкушава и примамва, това е желанието да паднем, срещу което, ужасени, се защитаваме.
- Когато сърцето говори, умът намира за неприлично да възразява.
...Защото няма нищо по-тежко от състраданието. Дори собствената болка не тежи толкова, колкото болката, която изпитваш с някого, за някого, болка, усилена от въображението и удължена от стотици отеквания на ехото.
Да правиш любов с жена и да спиш с жена са две отделни страсти, не просто различни, но и противоположни. Любовта не се усеща в желанието за съвкупление (желание, което обхваща безкраен брой жени), а в желанието за споделен сън (желание, ограничено до една жена).
- Любовта е копнежът по половината от нас, която сме изгубили.
- Но когато силните бяха твърде слаби, за да наранят слабите, слабите трябваше да бъдат достатъчно силни, за да си тръгнат.
Най-тежкият товар ни смазва, потъваме под него, той ни приковава към земята. Но в любовната поезия на всяка епоха жената копнее да бъде натоварена от тялото на мъжа. Затова най-тежкото бреме е същевременно образ на най-интензивното удовлетворение в живота. Колкото по-тежко е бремето, колкото повече животът ни се доближава до земята, толкова по-реален и правдив става той. Обратно, абсолютното отсъствие на тежест кара човека да бъде по-лек от въздуха, да се издигне във висините, да се сбогува със земята и земното си същество и да стане само наполовина реален, движенията му колкото свободни, толкова и незначителни. Тогава какво да изберем? Тежест или лекота?
- В залеза на разпадането всичко е осветено от аурата на носталгията, дори гилотината.
- Никога не можем да знаем какво да искаме, защото, живеейки само един живот, не можем нито да го сравним с предишните си животи, нито да го усъвършенстваме в бъдещите си животи.
Мозъкът изглежда разполага със специална област, която можем да наречем поетична памет и която записва всичко, което ни очарова или докосва, което прави живота ни красив... Любовта започва с метафора. Което ще рече, любовта започва в момента, в който една жена въведе първата си дума в нашата поетична памет.
- Една единствена метафора може да роди любов.
- И в това се крие цялото тежко положение на човека. Човешкото време не се върти в кръг - тече напред по права линия. Ето защо човек не може да бъде щастлив: щастието е копнежът за повторение.
- Любовта е като империя: когато идеята, върху която са основани, се разпадне, те също избледняват.
- И какво може да струва животът, ако първата репетиция за живота е самият живот?
- Единствената връзка, която може да направи и двамата партньори щастливи, е тази, в която сантименталността няма място и никой от партньорите не претендира за живота и свободата на другия.
Целите, които преследваме, винаги са завоалирани. Момиче, което копнее за брак, копнее за нещо, за което не знае нищо. Момчето, което жадува за слава, няма представа какво е слава. Нещото, което придава смисъл на всяко наше движение, винаги е напълно непознато за нас.
- Флиртът е обещание за сексуален контакт без гаранция.
Когато искаме да дадем израз на драматична ситуация в живота си, ние сме склонни да използваме метафори за тежест. Казваме, че нещо ни е станало голямо бреме. Или носим бремето, или се проваляме и падаме с него, борим се с него, печелим или губим. А Сабина - какво я беше обзело? Нищо. Беше напуснала мъж, защото й се искаше да го напусне. Беше ли я преследвал? Дали се е опитал да й отмъсти? Не. Нейната драма беше драма не на тежестта, а на лекотата. Това, което се падна на нейната участ, не беше бремето, а непоносимата лекота на битието.“
„Обича ли ме? Той обича ли някого повече от мен? Той обича ли ме повече, отколкото аз него?“ Може би всички въпроси, които задаваме на любовта, за да я измерим, тестваме, изследваме и запазим, имат допълнителен ефект – да я съкратят. Може би причината, поради която не можем да обичаме, е, че копнеем да бъдем обичани, тоест изискваме нещо (любов) от партньора си, вместо да му се предадем без искане и да не искаме нищо друго освен неговата компания.
„Защо никога не използваш силата си срещу мен?" - попита тя.
„Защото любовта означава да се отречеш от силата" - прошепна Франц.
- Единствените наистина сериозни въпроси са тези, които дори дете може да формулира. Само най-наивните въпроси са наистина сериозни. Те са въпросите без отговор. Въпрос без отговор е бариера, която не може да бъде пробита. С други думи, въпросите без отговор определят границата на човешките възможности, описват границите на човешкото съществуване.
- Това, което се случва само веднъж, казва немската поговорка, може и да не се е случило изобщо. Ако имаме само един живот да живеем, може и да не сме живели изобщо.
Още по темата:
На 20 май: „Най-смешното шоу завинаги, навсякъде и само за вас!“
Ива забърква смел коктейл от трагедия и комедия, обича да скача в дълбокото и да ни приласкава там
Картини излизат от рамките си и оживяват в Лондон
Посетителите на четири галерии стават част от сюжета на 42 световноизвестни платна
Ако всички спазваха десетте божи заповеди, войните щяха да секнат на мига
В памет на големия български писател Алек Попов
Съществуват ли невидими хора? Според науката не, според късото кино – да.
Вижте новия подбор на „Кинематограф“ и може да спечелите брой на Списание 8
Музеят Ел Прадо променя текстовете, описващи картините
Целта е да не се засягат хората с увреждания
В семейния живот главното е търпението. Любовта не може да продължи дълго.
Велики мисли на Антон Павлович Чехов
„Зима“ – късометражна песен за сняг и лед
Кинематограф ни повежда на кино пътешествие сред студовете на планетата
Няма такова нещо като прошка, хората просто имат къса памет
Тайните истини на вселената според „истинския детектив“ Ръст Коул
Нас ще ни погуби свободата, която разрешаваме на другите и на себе си
103 години от рождението на един от най-големите следвоенни писатели – Фридрих Дюренмат
Любовта започва с големи чувства и завършва с дребни кавги
Андре Мороа: „Животът е кратък – това е разбираемо, но в сравнение с кое?“
Здрачът е пукнатината между световете. Това е вратата към неизвестното.
98 г. от рождението на Карлос Кастанеда
Белведере показва онлайн 626 изложби от последните 100 години
Всяка експозиция от сега нататък ще бъде включена във виртуалната хроника
Повей, буйни мой ветре и всяка болка в нас с обич разпилей
Преди 52 години си отива от този свят незабравимата Паша Христова
До 7 януари е изложбата на Златю Бояджиев в Двореца
12 зали представят творбите на големия български художник