Подкрепете ни!




Изкуство24 август 2023

Тото Кутуньо – вечният втори на фестивала в Санремо

Младите почти не познаваха песните му, родителите им се правеха, че не го слушат, но си тананикат и до днес „Лашатеми кантаре“


Тото Кутуньо
Във вторник на 80 г., след дълго боледуване, си отиде от този свят популярният италиански певец Тото Кутуньо. Той беше хоспитализиран в Сан Рафаеле още преди няколко месеца. Погребението му е в четвъртък, в Милано, в базиликата Santi Nereo e Achilleo. Има съпруга – Карла и син – Николо. През 1980 г. печели фестивала в Санремо с хита си Solo noi, след което 15 пъти заема второ място, припомня вестник „Кориере дела Сера“. 

„Ако Модуньо беше „господин Воларе“, който направи нашата музика популярна в Съединените щати, Тото Кутуньо беше символът на „истинския италианец“ за останалия свят. Няма таксиметров шофьор по света, който, като е доловил акцента ни, да не пусне закачка, като извика едно хубаво „lasciatemi cantare“, пише италианската медия.

Тото и неговата музика бяха част от колективния блян на осемдесетте и деветдесетте години на миналия век. „Lasciatemi cantare“ (оставете ме да пея – от ит.) беше мем преди да съществуват социалните медии. Това беше поговорка, клише, крилата фраза, но от парчето бяха продадени милиони записи. Въпреки че никой не си признаваше, че я е слушал. 

Тото, роден като Салваторе в провинция Карара през 1943 г., започва рано да се занимава с музика, още в началното училище. Подтиква го баща му – взема го за барабанист в селската група, в която е свирил. Следват първите опити с малки банди. Дебютният му запис е през 1965 г. като барабанист на Toto and the tati. През 1976 г. с Albatros заемат трето място на музикалния фестивал в Санремо. Тото продължава да работи с групата, но успоредно с това търси светлината на прожекторите като солист. През 1977 г. излиза хитът Donna donna mia – в телевизионната викторина на Майк Бонджорно Scommettiamo che... Викат го със себе си за турнета в чужбина Мигел Босе, Джони Холидей и Мирей Матийо. Адриано Челентано, който пее Soli, никога не забравя да спомене, че Тото е автор на парчето. През 1979 г. Soli оглавява класациите. Следващият хит на Тото е на следващата година - Il tempo se ne va.



През 1980 г. Кутуньо печели Санремо с песента Solo noi. Следват 15 участия на престижния фестивал, наред с Ал Бано, Пепино Ди Капри, Анна Окса и Милва, но само той е завършил на второ място шест пъти, 1984, 1987, 1988, 1989, 1990 и през 2005 г. в дует с Аналиса Минети. Седем – с Today's Boys в изпълнение на Луис Мигел, на която Тото е автор.

L'italiano, неговият международен хит, през 1983 г. е класиран едва на пето място. Стих след стих песента описва портрета на една простичка, твърде стереотипна Италия, съставена от католицизъм и футбол, любов и спагети ал денте, сърца и любов. Парчето е написано в съавторство с Кристиано Минелоно и било предназначено за Челентано, но той отказва да го изпее.

През 1990 г., за да затвърди международното си присъствие, Тото пее дует в Санремо с Рей Чарлз (Gli amori) и побеждава в конкурса за песен на Евровизия с Together: 1992, песен с проевропейски произход.

Когато популярността му в Италия започна да намалява в края на 90-те години, бившите комунистически страни го приветстват като идол именно защото публиката го идентифицира с фестивала Санремо – единственият отворен прозорец към западната музика, разрешен от режимите преди падането на Стената.

Текстовете на Тото са елементарни и директни. В песните му липсва напрежение от експериментиране или интелектуални амбиции. Самият той признава, че е прибягвал до „бръснарските акорди“, препратката към Севиля от Росини, за да подчертае хармоничната простота на неговата композиция. Критиците никога не са го оценявали точно поради тази причина. Но той пък никога не е обръщал внимание на критиките, които са се сипали по негов адрес не веднъж през годините.

Още по темата:

Картини излизат от рамките си и оживяват в Лондон Изкуство

Картини излизат от рамките си и оживяват в Лондон

Посетителите на четири галерии стават част от сюжета на 42 световноизвестни платна

Съществуват ли невидими хора? Според науката не, според късото кино – да. Изкуство

Съществуват ли невидими хора? Според науката не, според късото кино – да.

Вижте новия подбор на „Кинематограф“ и може да спечелите брой на Списание 8

Твоя единствена радост да бъде радост да даваш… Изкуство

Твоя единствена радост да бъде радост да даваш…

Три стихотворения за женската същност

Музеят Ел Прадо променя текстовете, описващи картините Изкуство

Музеят Ел Прадо променя текстовете, описващи картините

Целта е да не се засягат хората с увреждания

Всичко е любов Изкуство

Всичко е любов

В памет на Иван Иванов (16 декември 1951 - 31 януари 2024)

„Зима“ – късометражна песен за сняг и лед Изкуство

„Зима“ – късометражна песен за сняг и лед

Кинематограф ни повежда на кино пътешествие сред студовете на планетата

Няма такова нещо като прошка, хората просто имат къса памет Изкуство

Няма такова нещо като прошка, хората просто имат къса памет

Тайните истини на вселената според „истинския детектив“ Ръст Коул

Нас ще ни погуби свободата, която разрешаваме на другите и на себе си Изкуство

Нас ще ни погуби свободата, която разрешаваме на другите и на себе си

103 години от рождението на един от най-големите следвоенни писатели – Фридрих Дюренмат

Любовта започва с големи чувства и завършва с дребни кавги Изкуство

Любовта започва с големи чувства и завършва с дребни кавги

Андре Мороа: „Животът е кратък – това е разбираемо, но в сравнение с кое?“

Белведере показва онлайн 626 изложби от последните 100 години Изкуство

Белведере показва онлайн 626 изложби от последните 100 години

Всяка експозиция от сега нататък ще бъде включена във виртуалната хроника

Повей, буйни мой ветре и всяка болка в нас с обич разпилей Изкуство

Повей, буйни мой ветре и всяка болка в нас с обич разпилей

Преди 52 години си отива от този свят незабравимата Паша Христова

До 7 януари е изложбата на Златю Бояджиев в Двореца Изкуство

До 7 януари е изложбата на Златю Бояджиев в Двореца

12 зали представят творбите на големия български художник

За първи път в България: Мюзикълът „Звукът на музиката“ на сцената на Софийската опера Изкуство

За първи път в България: Мюзикълът „Звукът на музиката“ на сцената на Софийската опера

Премиерата е на 9 януари 2024 г., следващите спектакли са на 10,16, 17, 30 и 31 януари