Подкрепете ни!




История30 май 2023

Михаил Бакунин: „Пълната свобода на всеки е възможна при действителното равенство на всички"

209 години от рождението на бащата на анархистичните движения

Михаил Бакунин: „Пълната свобода на всеки е възможна при действителното равенство на


На 30 май, през 1814 година, е роден бащата на анархистичните движения Михаил Бакунин. Завършва Военната академия в Санкт Петербург. До 1835 г. е на военна служба, след което учи философия, превежда на руски Фихте, Хегел и други философи. През 1842 г. заминава за Германия, а впоследствие – за Франция и Швейцария. 

Бакунин е участник в революциите (1848) в Западна Европа; предаден от австрийските власти на руското правителство (1851) и затворен в Петропавловската крепост. През 1857 е изпратен на каторга в Сибир; избягва през Япония и САЩ в Лондон. Сътрудничи на А. И. Херцен. Създава в Женева Алианс на социалистическата демокрация. Член на I интернационал; изключен през 1872 за разколническа дейност. Обявява се против марксическото учение за социалистическата революция и диктатурата на пролетариата, против одържавяването. Критикува „държавния социализъм“, предсказва много от недостатъците на реалния социализъм.
Умира на 1 юли 1876 г. на 62 години в Берн, Швейцария. Много от мислите на Бакунин са актуални и днес, въпреки че са писани преди повече от два века.
  • Свободата на човека се състои единствено в това, че той се подчинява на законите на природата, защото той самият се припознава в тях, а не защото те са наложени върху него отвън от каквато и да е чужда воля, човешка или божествена, колективна или индивидуална.
  • Аз мога да бъда свободен само сред хора, ползващи се от еднаква с моята свобода. Утвърждаването на моето право за сметка на друг, по-малко свободен от мен, може и трябва да ми внуши съзнание за моята привилегия, а не съзнание за моята свобода… А нищо не противоречи на свободата, както привилегията”. 
  • Пълната свобода на всеки е възможна при действителното равенство на всички.
  • Нашето основно убеждение се заключава в това, че както свободата на всички народи е солидарна, така и отделните революции в отделните страни са длъжни да бъдат солидарни, че от днес в Европа и в целия цивилизован свят няма повече място за отделни революции, а само за една всеобща революция… Всички частни интереси, национални самолюбия, претенции, дребнави зависти и вражди са длъжни да отстъпят и се слеят в общия универсален интерес на световната революция.
  • Те твърдят (марксистите), че само диктатура – тяхната диктатура, разбира се, може да създаде волята на народа, а нашият отговор на това е: Диктатурата не може да има друга цел, освен самоподдържане, и тя може да роди само робство у хората, които я толерират. Свободата може да бъде създадена само от свобода, от универсален бунт от страна на част от хората и свободна организация на трудещите се маси отдолу нагоре.
  • Следва ли от това, че аз отхвърлям всяка власт? Такава мисъл е далеч от мен. По отношение на обувките, аз се обръщам към авторитета на обущар; относно къщи, канали, или жп линии, аз се консултирам с архитект или инженер. За определени специални знания, аз се обръщам към определен учен. Но аз не позволявам нито обущаря, нито архитекта, нито учения, да наложат властта си върху мен. Аз ги слушам свободно и с цялото ми уважение, което заслужава тяхната интелигентност, характера им, техните знания, запазвайки винаги неоспоримото ми право на критика и недоверие. Не се задоволявам с консултация само с един авторитет относно който и да е специфичен отрасъл. Консултирам се с няколко – сравнявам техните мнения, и избирам това, което ми се струва най-добре звучащо. Но не приемам непогрешим авторитет, дори и относно специални въпроси. Следователно, каквото и отношение да имам за честността и искреността на определен човек, то аз нямам абсолютна вяра в когото и да било.
  • Ето защо няма фиксиран или постоянен авторитет, а непрекъснат обмен на взаимна, временна, и, преди всичко, доброволна власт и подчинение. Същата тази причина ми забранява, да призная фиксирана, постоянна и универсална власт, защото няма универсален човек, никой е способен да овладее всички детайли, без които прилагането на науката към живота е невъзможно, на всички науки, на всички клонове на социалния живот.
  • Ние сме убедени, че свобода без социализъм е привилегия и несправедливост, и че социализъм без свобода е робство и бруталност.
  • Когато хората са бити с пръчка, те не са много по-щастливи, ако пръчката се нарича „народна пръчка“.
  • Идеята за Бог предполага абдикацията на човешкия разум и справедливост. Това е най-решаващото отрицание на човешката свобода, и непременно завършва с поробването на човечеството, на теория и на практика.
Средновековните жени са използвали неофициални социални мрежи История

Средновековните жени са използвали неофициални социални мрежи

Споделяли здравословни проблеми и медицински съвети, точно както и днес

Когато небето и Земята си прощават История

Когато небето и Земята си прощават

На Сирни заговезни, или Прошкинден искаме и даваме прошка, за да сме с чисти сърца и в мир

Не отстъпваме. Умираме на място до последния човек. История

Не отстъпваме. Умираме на място до последния човек.

Шипченската епопея: „Хора ли отбиваха атаките на противника – смъртни ли са те?”

Баба Марта не е баба! История

Баба Марта не е баба!

Тя е булка, мартеницата е разветият й сватбен чаршаф. Пижо и Пенда са нашите Ин и Ян.

Какво щеше да се случи, ако нямаше високосни години История

Какво щеше да се случи, ако нямаше високосни години

Ако нямате календар за 2024 г., можете да ползвате от 1996-а или от 1968-а

Концесионери посягат на светилището на Асклепий в земите на манастира „Св. Св. Петър и Пав История

Концесионери посягат на светилището на Асклепий в земите на манастира „Св. Св. Петър и Павел“

Историци и археолози с петиция срещу решението в местността „Хайдушко кладенче“ да се добиват инертни материали

Трифоновден – 1 или 14 февруари? История

Трифоновден – 1 или 14 февруари?

В празничността на тези дни могат да бъдат различени много предхристиянски вярвания, които нашият народ е съхранил

И преди 300 г. да си кръчмар, кафеджия, аптекар и пивовар е било доходоносно История

И преди 300 г. да си кръчмар, кафеджия, аптекар и пивовар е било доходоносно

Кратка ретроспекция на най-разпространените професии през XVIII век

Атанас си мина и зимата замина История

Атанас си мина и зимата замина

В българските народни представи св. Атанас бил един от шестимата братя юнаци, които си поделили небето и земята в началото на света

Народе, кълве те секи, кой отде помине – и турчин, и поп, и дявол... История

Народе, кълве те секи, кой отде помине – и турчин, и поп, и дявол...

Яворов: Истинската вяра е да умреш като Ботев за една идея, дори когато знаеш, че е предварително обречена

Пет древни тълкувания за символа на Дървото на живота История

Пет древни тълкувания за символа на Дървото на живота

Красивият символ на Творението присъства в много култури от векове

Коледа с врага История

Коледа с врага

И през Първата, и през Втората световна война сражаващи се от двете страни слагат оръжие и празнуват заедно

Коледата с ритъма на сърцето История

Коледата с ритъма на сърцето

В деня преди Коледа според народните представи цялата природа затаява дъх в очакване на чудото

13 г. Григорий Просветител бил забравен на дъното на каменна яма, пълна със скорпиони История

13 г. Григорий Просветител бил забравен на дъното на каменна яма, пълна със скорпиони

Армения първа в света приела християнството за държавна религия през 301 г.