1389 руснаци стъпкани от тълпата на коронацията на Николай II
500 000 поданици се бият за бира и вързопи с царски подаръци
Худ. Владимир Маковски
Тържествената коронация е насрочена в Москва за май 1896 година. Всенародните веселия по този повод стартират на 6 (18 май), а на 14 (26 май) е свещената коронация в катедралата "Успение Богородично".
Около дерето на Ходинското поле, откъм шосето били разположени отрупаните с подаръци за народа маси. Организаторите на събитието са предполагали, че хората ще си вземат царските подаръци тихо и спокойно и ще се изнесат към сцените и сергиите с напитки.
Празничният комплект съдържал шал с рисунка на Кремъл и кралската двойка, завързан на възел, в който имало 200 грама салам, меденки, 300 грама сладости (карамел, ядки, стафиди, сини сливи) и емайлирана коронационна чаша. Колекционерите в последствие я наричат "чашата на скръбта". Общо за случая са подготвени 400 хиляди празнични комплекта.
Ходинското поле е достатъчно по площ, за да поеме огромното човешко море от хора, но е осеяно с неравности, получили се от минали военни учения и от демонтираните изложбени павилиони от търговско изложение, проведено на същото място. Мнозинството се напива още през нощта преди церемонията.
Веселата тълпа се скупчва още от сутринта пред пунктовете за подаръци, но не се спазва никакъв ред и опашки, както са предполагали организаторите. Много бързо цялото тясно пространство пред все още затворените сергии и цялото дере се препълва с хора. И прииждат още. Според изчисленията на властите, до зори около половин милион души са на мястото на грандиозния купон. Почва меле. Ожесточеността идва от мълвата, че мошениците бармани раздават халби само на свои хора или помежду си и пиячката няма да стигне за всички. Вече става невъзможно да се излезе от тълпата в никоя посока.
Под натиска на тълпата тези, които са на ръба на дерето, започват да падат надолу, върху главите на онези, които не могат да излязат от него. Повечето от жертвите загиват смачкани в дерето и дълбоките ями по полето. Мъртвите продължават да стоят изправени и тълпата ги носи. Чуват се крясъци, писъци, стенания. Хората умират от компресионен синдром и компресионна асфиксия. Много от ранените слагали царските дарове под главата си, лягали и умирали.
Според официалните данни, 1389 души са загинали в мелето на Ходинското поле и над 1300 са били осакатени.
След като научил за трагедията, Николай II бил разстроен, но било решено празничните събития да не се отменят. Телата били изнесени незабавно и празненствата продължили. Към два часа следобед императорът и съпругата му пристигат на мястото на трагедията. Свири музика, хората благославят батюшката, пият, ядат и се забавляват. Вечерта френският посланик дава бал в чест на Николай II, на който императорът танцува.
Още по темата:
Видях колко е прекрасна нашата планета, нека да я пазим!
63 години от първия полет на човек в Космоса
Как едно затъмнение спаси Христофор Колумб и моряците му от гибел
Историята на една шашма от 29 февруари 1504 г. в Ямайка
Как древните цивилизации са реагирали на затъмненията
Предците ни смятали, че небесните явления са послания от боговете, знак за прекратяване на война или напускане на местообитание
Средновековните жени са използвали неофициални социални мрежи
Споделяли здравословни проблеми и медицински съвети, точно както и днес
Когато небето и Земята си прощават
На Сирни заговезни, или Прошкинден искаме и даваме прошка, за да сме с чисти сърца и в мир
Не отстъпваме. Умираме на място до последния човек.
Шипченската епопея: „Хора ли отбиваха атаките на противника – смъртни ли са те?”
Баба Марта не е баба!
Тя е булка, мартеницата е разветият й сватбен чаршаф. Пижо и Пенда са нашите Ин и Ян.
Какво щеше да се случи, ако нямаше високосни години
Ако нямате календар за 2024 г., можете да ползвате от 1996-а или от 1968-а
Концесионери посягат на светилището на Асклепий в земите на манастира „Св. Св. Петър и Павел“
Историци и археолози с петиция срещу решението в местността „Хайдушко кладенче“ да се добиват инертни материали
Трифоновден – 1 или 14 февруари?
В празничността на тези дни могат да бъдат различени много предхристиянски вярвания, които нашият народ е съхранил
И преди 300 г. да си кръчмар, кафеджия, аптекар и пивовар е било доходоносно
Кратка ретроспекция на най-разпространените професии през XVIII век
Атанас си мина и зимата замина
В българските народни представи св. Атанас бил един от шестимата братя юнаци, които си поделили небето и земята в началото на света
Българин с българин не може да се разбере. Те все гръмогласят.
106 години от смъртта на Константин Иречек
Народе, кълве те секи, кой отде помине – и турчин, и поп, и дявол...
Яворов: Истинската вяра е да умреш като Ботев за една идея, дори когато знаеш, че е предварително обречена
Пет древни тълкувания за символа на Дървото на живота
Красивият символ на Творението присъства в много култури от векове
Коледа с врага
И през Първата, и през Втората световна война сражаващи се от двете страни слагат оръжие и празнуват заедно