Подкрепете ни!




ИсторияЕкатерина Ангелова / 4 януари 2022

Младият Юнг по пътя му към психиатрията

„По онова време нямаше наука, която да разглежда човека като цяло, като включва и патологичните отклонения“.

Младият Юнг по пътя му към психиатрията


Споделяме с вас какво се случва в младежките години на Карл Густав Юнг (1875 – 1961 г.) и какви спомени има той от това време. Написаното е базирано на неговата автобиографична книга „Спомени, сънища, размисли“.

В детските си години Карл Густав Юнг често се чувства самотен, неразбран, изолиран от света и хората в него. Той постоянно си задава екзистенциални въпроси, чиито отговори така и не успява да намери. Затова чете много книги, търсейки познанието в тях. Тайно се промъква в кабинета на баща си (протестантски пастор) и чете неговите религиозни книги.

В младежките си години (така, както и в детските) Юнг изпитва дълбоки съмнения относно това какво в действителност представлява Бог и каква е истината за неговото съществуване. Недоверчив е към проповядваното от църквата и сам задълбочено търси отговори на своите въпроси. Когато е 17-годишен открива философията като наука. За период от две години изчита значително количество трудове на много философи, свързани с различни течения в тази наука. Юнг си спомня:
„Преди всичко бях привлечен от мислите на Питагор, Хераклит, Емпедокъл и Платон. Идеите им бяха красиви и академични като картини в галерия, но някак си отвлечени. Едва у Майстер Екхарт почувствах дъха на живота – без да го разбирам напълно“.
Но нито един от тези и други видни философи не достига истински до младежа. Струва му се, че пишат за неща, които никога не са виждали, преживявали и не познават. Чете и трудовете на Хегел, но е „отблъснат“ от неговия „високомерен и труден език“. Докато се лута из дебрите на философията, най-сетне  попада на нещо, което истински да го развълнува.
„Най-голямата находка в моите търсения за мен беше Шопенхауер. Той беше първият, който говореше за страданието на света, което видимо и шокиращо ни заобикаля, за объркването, страстта, злото – всички онези неща, които другите изглежда рядко забелязваха“.
Мрачната картина на света, която Шопенхауер обрисува, среща одобрението и съвпада с личните усещания на Карл Густав Юнг. Но все пак не изцяло. Следващото голямо откритие на Юнг е Имануел Кант. Спомня си, че благодарение на неговите писания открил, че „бедността не е недъг и далеч не е основната причина за страданието; че синовете на богатите нямат никакви предимства пред бедните и зле облечени момчета“, към чиято група принадлежи и той самият.

С порастването си Юнг изпитва влечение към най-разнообразни области на науката, вярата, теологията, философията и живота в неговата пълнота.
„Интересите ми ме теглеха в различни посоки. От една страна, ме привличаха естествените науки с тяхната истина, основаваща се на факти. От друга страна, бях очарован от всичко, което имаше общо със сравнителната религия.“
Юнг е запален главно по зоологията, палеонтологията, геологията, гръцко-романската, египетската и праисторическата археология. Но и по хуманитарните науки и в частност  философията. Изборът му на професия не е никак лесен. Баща му му казва да стане какъвто пожелае, но да стои далече от теологията, явно усетил противоречията в своя син относно религията, без той да е говорил открито с него за тях. Факт е, че по това време Юнг все по-често започва да пропуска църковните служби и редовното взимане на причастие.
„Колкото по-далече бях от църквата, толкова по-добре се чувствах“ – пише той.   
В свободното си време започва да създава различни структури от подредени камъни, колекционира насекоми, фосили, минерали, кости от мамути и хора. Казва, че бил против събирането на изсушени цветя, защото вярвал, че те не бива да се късат, защото в растежа и цъфтежа им се крие дълбока божествена тайна.

Независимо от все по-нарастващия му интерес към естествените науки, Юнг не загърбва и философията, в чиито дълбини с удоволствие продължава да се впуска. Въпросът за следването му обаче става все по-неотложен, тъй като настъпват последните му дни в училище. Много от професиите, които го вълнуват, не може да си позволи финансово да учи, тъй като се преподават само в чуждестранни университети. Любопитният младеж трябва да се задоволи само с тези в университета в Базел. Хрумва му, че би могъл да следва медицина, тъй като се вълнува от устройството и функционирането на човешкото тяло.

През 1895 г. се записва да учи медицина в университета в Базел и пише:
„Единственият период в моя живот, през който се бях отегчавал – годините в гимназията - беше приключил и златните двери към целокупното знание и академичната свобода се отвориха и пред мен“.
В началото на следващата година баща му си отива от този свят. Това донася не само тъга на семейството, но и много сериозни финансови затруднения. Следването на Юнг е под въпрос. Той е принуден да взима пари назаем, за да плаща обучението си, а през свободното си време да работи здраво. Въпреки това определя студентските си години като хубаво време, изпълнено с духовен живот и приятелства.

В този период той успява да изнесе няколко лекции на теологическа и философска тематика. Запалва се по спиритизма, макар и да не е докрай убеден в идеите му, но и не го отрича като възможност. Идеята за прераждането и съществуването на духове му допада и той изчита голяма част от наличната литература по тези въпроси. Но околните са скептични към новата му страст.
„Досега се бях сблъсквал единствено с тухлената стена на традиционните възгледи, но сега се изправих срещу стоманата на предубеждението на хората и пълната им неспособност да приемат необикновените възможности. За тях всичко това беше далеч по-лошо от заниманията ми с теология. Имах чувството, че съм изтикан до ръба на света. Това, което най-живо ме интересуваше, за другите беше вятър и мъгла, и дори причина за страх“.    
Всички, с които Юнг се опитва да говори по тези странни теми, подхождат с недоверие и страх, отхвърлят възможността подобни идеи да са истина. Това кара студентът по медицина да изпитва чувство на превъзходство спрямо околните, поради което се държи „високомерно“, става критичен и дори агресивен към състудентите си, като по този начин си навлича тяхното неодобрение.
„Това в крайна сметка събуждаше отново старите съмнения, чувството за малоценност и депресиите – един порочен кръг, който бях решил да разкъсам на всяка цена. Не исках повече да оставам извън света, ползвайки се със съмнителната репутация на особняк.“
Наближава моментът, в който Юнг трябва да реши какво ще специализира и в коя област на медицината ще продължи да се развива. Заинтригуван е от хирургията, вътрешните болести и патологиите като цяло. Посещава задължителните лекции по психиатрия, но в началото далеч не се чувства привлечен от тази специалност. Той споделя:
„… трябва да поясня, че по онова време психиатрията като цяло беше презирана. В действителност никой не разбираше нищо от нея и нямаше психология, която да разглежда човека като цяло, като включва в цялостната картинка и патологичните отклонения“.
Когато започва да се готви за изпита по психиатрия, едва хванал учебника на Крафт-Ебинг и четящ неговия предговор, Юнг внезапно получава прозрение, думите „заболявания на личността“ го хващат за гърлото и той осъзнава, че за него няма по-подходяща специалност и още в този миг решава, че иска да специализира именно психиатрия.

Как продължава животът и кариерата му след това съдбоносно решение четете в следващия текст, посветен на швейцарския психиатър.

Още по темата:

Видях колко е прекрасна нашата планета, нека да я пазим! История

Видях колко е прекрасна нашата планета, нека да я пазим!

63 години от първия полет на човек в Космоса

Как едно затъмнение спаси Христофор Колумб и моряците му от гибел История

Как едно затъмнение спаси Христофор Колумб и моряците му от гибел

Историята на една шашма от 29 февруари 1504 г. в Ямайка

Как древните цивилизации са реагирали на затъмненията История

Как древните цивилизации са реагирали на затъмненията

Предците ни смятали, че небесните явления са послания от боговете, знак за прекратяване на война или напускане на местообитание

Средновековните жени са използвали неофициални социални мрежи История

Средновековните жени са използвали неофициални социални мрежи

Споделяли здравословни проблеми и медицински съвети, точно както и днес

Когато небето и Земята си прощават История

Когато небето и Земята си прощават

На Сирни заговезни, или Прошкинден искаме и даваме прошка, за да сме с чисти сърца и в мир

Не отстъпваме. Умираме на място до последния човек. История

Не отстъпваме. Умираме на място до последния човек.

Шипченската епопея: „Хора ли отбиваха атаките на противника – смъртни ли са те?”

Баба Марта не е баба! История

Баба Марта не е баба!

Тя е булка, мартеницата е разветият й сватбен чаршаф. Пижо и Пенда са нашите Ин и Ян.

Какво щеше да се случи, ако нямаше високосни години История

Какво щеше да се случи, ако нямаше високосни години

Ако нямате календар за 2024 г., можете да ползвате от 1996-а или от 1968-а

Концесионери посягат на светилището на Асклепий в земите на манастира „Св. Св. Петър и Пав История

Концесионери посягат на светилището на Асклепий в земите на манастира „Св. Св. Петър и Павел“

Историци и археолози с петиция срещу решението в местността „Хайдушко кладенче“ да се добиват инертни материали

Трифоновден – 1 или 14 февруари? История

Трифоновден – 1 или 14 февруари?

В празничността на тези дни могат да бъдат различени много предхристиянски вярвания, които нашият народ е съхранил

И преди 300 г. да си кръчмар, кафеджия, аптекар и пивовар е било доходоносно История

И преди 300 г. да си кръчмар, кафеджия, аптекар и пивовар е било доходоносно

Кратка ретроспекция на най-разпространените професии през XVIII век

Атанас си мина и зимата замина История

Атанас си мина и зимата замина

В българските народни представи св. Атанас бил един от шестимата братя юнаци, които си поделили небето и земята в началото на света

Народе, кълве те секи, кой отде помине – и турчин, и поп, и дявол... История

Народе, кълве те секи, кой отде помине – и турчин, и поп, и дявол...

Яворов: Истинската вяра е да умреш като Ботев за една идея, дори когато знаеш, че е предварително обречена

Пет древни тълкувания за символа на Дървото на живота История

Пет древни тълкувания за символа на Дървото на живота

Красивият символ на Творението присъства в много култури от векове

Коледа с врага История

Коледа с врага

И през Първата, и през Втората световна война сражаващи се от двете страни слагат оръжие и празнуват заедно