Подкрепете ни!




Fjällräven 30 август 2022

Раницата Kånken: историята зад емблематичния модел на Fjällräven

Как семплата, но издръжлива раница Kånken е спомогнала на шведския бранд да стане разпознаваем в световен мащаб?

Раницата Kånken: историята зад емблематичния модел на Fjällräven


Ако наблюдавате достатъчно дълго забързаните лица, минаващи покрай вас в делничен или почивен ден, със сигурност ще забележите поне един човек с Kånken на гърба си. Правоъгълната и нестандартна форма, ярките цветове и, разбира се, логото на Fjällräven действат като магнит за окото. Но защо една раница, проектирана през 1978 година за шведските ученици е придобила толкова голяма популярност из целия свят?

В помощ на учениците
В края на 70-те години национално проучване показва, че почти 80 процента от шведското население е страдало от болки в гърба в даден момент от живота си. Може би най-тревожният аспект на тази новина е бил, че проблемите с гърба започват да се появяват още в детска възраст. Преобладаващата теория тогава е, че тежките чанти през рамо, популярни сред децата по това време, са една от главните причини за притеснителната статистика.

Освен родителите, друг човек също е следял с интерес разкритията от проучването -основателят на Fjällräven Оке Нордин. Силно разтревожен от тази тенденция, Нордин решава да проектира удобна раница, за да подпомогне на децата. Правоъгълна, с достатъчно място за учебници (две папки А4, за да бъдем точни), с презрамки по цялата задна част и направена от най-издръжливата материя, която можеш да намериш. Това си е представял Оке в първоначалните планове за Kånken. В допълнение той включва подложка за сядане, която се съхранява във вътрешния заден джоб.

Но това не е най-практичната част на раницата. Нордин я е проектирал, така че ръцете на децата да останат свободни за други приключения. Зелени училища, изучаване на природата, събиране на пръчки и камъни. Затова и първата раница Kånken е произведена точно навреме за учебната 1978 година и в сътрудничество с Шведската асоциация на планинските водачи и скаути.



Цветна експанзия
За да гарантира, че начинанието ще е печелившо, Оке е трябвало да направи 5 000 Kånken раници. Но тъй като само един продавач се съгласява да вземе 75 бройки, той рискува и неговият зет (репортер за шведски таблоиден вестник) изпраща в редакцията статия за раница, която може да облекчи болките в гърба при деца. Над 100 издания отпечатват историята. Въпреки че Нордин планира да продаде 200 Kånken-и през първата година, той продава два пъти повече. На следващата година продажбите скачат до 30 000.

Успехът на Kånken е гарантиран, той краси гърбовете на деца и възрастни в Швеция и Дания в продължение на няколко десетилетия. Но продажбите си остават ниски извън тези две страни, с изключение на Япония. През 2006 г., при рутинно посещение на доставчик в Осака, новоназначеният главен изпълнителен директор на Fjällräven Мартин Акселхед се среща с Оке, за да предложи идея: цветна метаморфоза за Kånken. Дотогава раницата се е предлагала в няколко цвята. През 2008 г., точно навреме за 30-ия рожден ден на Kånken, от Fjällräven представят смела, нова цветова палитра.

Цветовете вдъхнаха личност и индивидуалност на раницата и от този момент нататък Kånken не е спирал да разширява своите граници.

Поп(улярно) изкуство
Kånken започна своето трансатлантическо пътуване през 2007 г., когато синът на Оке, Мартин Нордин, разрешава раницата да бъде продавана в избрани модни магазини в Съединените щати. Съвсем скоро Kånken се появява в списания, блогове и преметната на раменете на хипстъри и знаменитости. Америка беше стартовата площадка, необходима на Kånken за други пазари и хората започнаха да превръщат Kånken в част от своята идентичност. Феновете от цял свят персонализираха раниците си, взимайки ги със себе си на пътешествия по света и публикувайки тяхното Kånken съдържание в социалните мрежи.

От 2010 г. до 2017 г. продажбите на Kånken нарастват десетократно. Стратегията да остане верен на своя уникален и опростен дизайн спомага на Fjällräven до се превърне във световна марка. По това време Шведското общество на занаятите и дизайна (Svensk Form) определя Kånken като произведение на полезното изкуство, с което раницата е защитена по закона за авторското право.



Подпомагане чрез иновация
Благодарение на своята популярност сред обществото раницата Kånken се превръща и в платно за иновации. Например през 2016 г. Re-Kånken беше тест за направата на Kånken от възможно най-малко суровини, вода и енергия. Моделът използва 11 рециклирани PET бутилки и е оцветен с помощта на по-устойчивата технология Spin-Dye®.

През 2019 г. серията Kånken Art стартира заедно с инициативата Arctic Fox, фондът на Fjällräven за организации с нестопанска цел, които защитават околната среда или насърчават хората да прекарват повече време сред природата. Всяка година различен шведски художник използва раницата като свое платно, за да изрази връзката си с природата, а процент от продажбата на лимитираните модели отива за инициативата Arctic Fox.

Миналото лято бе лансирана и Tree-Kånken, за чиято направа производственият екип на  Fjällräven е тествал нова тъкан на растителна основа: Pine Weave. Тъканта използва само суровини от шведски дървета и е поредната крачка напред към използването на алтернативни материи в индустрията.

Моят Kånken, моят начин
Последната иновация в Kånken вселената е дебютът на Kånken Me. Вдъхновени от общността на Kånken, която персонализира своите раници с бои, значки и бродерии, от Fjällräven лансират платформа, с която любителите на емблематичната раничка ще могат да си направят своя собствена версия. С 14 цвята и 15 части с възможност за персонализиране, има милиони възможни комбинации. На практика всеки Kånken Me ще бъде единствен по рода си.

Но въпреки целия напредък и през всички изминали години, Kånken остава непоколебимо вярна на първоначалната си цел: практична, удобна и издръжлива раница, с която ще сте готови да покорите следващата си дестинация.

Моделите Kånken са налични в магазина на Fjällräven в The Mall, етаж 0, в Sport Depot Mega Store София, както и на www.fjallraven-shop.bg и www.sportdepot.bg


Още по темата:

По-близо и по-дълго сред природата с новата колекция на Fjällräven за пролет-лято 2024 Fjällräven

По-близо и по-дълго сред природата с новата колекция на Fjällräven за пролет-лято 2024

Няколко емблематични модела на шведската марка са с подобрена функционалност и очакват своите спътници за сезони напред

Аутдор екипировка без PFC Fjällräven

Аутдор екипировка без PFC

Законодателството забранява използването на PFC от 2025 г. Fjällräven започна още през 2009 г. Това е пътят на марката до момента.

Fjällräven Vándortúra празнува своята десета годишнина през 2024 година Fjällräven

Fjällräven Vándortúra празнува своята десета годишнина през 2024 година

Регистрацията за няколкодневния преход в Унгария вече е възможна

Якето Expedition на Fjällräven – любов, която устоява теста на времето и природата Fjällräven

Якето Expedition на Fjällräven – любов, която устоява теста на времето и природата

От шведския бранд вярват, че с правилната екипировка всеки може да оцени чудесата на зимния сезон

Fjällräven отваря нов магазин в България Fjällräven

Fjällräven отваря нов магазин в България

Новият дом на емблематичната шведска марка е разположен на ниво -1 в Paradise Center

Fjällräven търси смели приключенци за експедицията Fjällräven Polar Fjällräven

Fjällräven търси смели приключенци за експедицията Fjällräven Polar

Желаещите за участие могат да кандидатстват до 19 ноември 2023 г. Самата експедиция ще се проведе през април 2024 г.

Екипировка, проектирана без компромиси: това е колекция есен-зима 2023 на Fjällräven Fjällräven

Екипировка, проектирана без компромиси: това е колекция есен-зима 2023 на Fjällräven

Шведският бранд продължава да следва своята философия за предоставяне на надеждна, но и неподвластна на времето екипировка

Fjällräven Вандортура в Унгария Fjällräven

Fjällräven Вандортура в Унгария

Само 5 дни стигат, за да забравиш цивилизацията – няма стени, няма таван. Има небе и звезди.

Раницата Kånken – перфектният другар за септемврийските приключения Fjällräven

Раницата Kånken – перфектният другар за септемврийските приключения

Още от 1978 година емблематичният модел на Fjällräven радва малки и големи

Променливото време не е пречка за приключения навън Fjällräven

Променливото време не е пречка за приключения навън

За шведската марка Fjällräven изборът на правилната екипировка е ключов за пълноценно преживяване в природата

До нови срещи в природата с колекцията на Fjällräven за сезон пролет-лято 2023 Fjällräven

До нови срещи в природата с колекцията на Fjällräven за сезон пролет-лято 2023

Шведският експерт в аутдор екипировката с подобрения в ключови модели

3 предложения от Fjällräven за по-устойчиви коледни подаръци Fjällräven

3 предложения от Fjällräven за по-устойчиви коледни подаръци

Те ще стоплят сърцата, но няма да са в ущърб на природата

Пухът и вълната – главните действащи лица на Fjällräven в студените сезони Fjällräven

Пухът и вълната – главните действащи лица на Fjällräven в студените сезони

Как шведската компания си осигурява суровините за вълнените си пуловери и пухени якета?

Студеното време не означава край на походите в планината Fjällräven

Студеното време не означава край на походите в планината

3 модела от колекцията на Fjällräven, с които ще ни е по-топло този сезон

Бъди приятел със зимата с новата колекция за есен-зима 2022 на Fjällräven Fjällräven

Бъди приятел със зимата с новата колекция за есен-зима 2022 на Fjällräven

Марката добавя няколко нови модела към добре познатите зимни класики

От една жена за друга – трекинг клинът на Fjällräven от ново поколение Fjällräven

От една жена за друга – трекинг клинът на Fjällräven от ново поколение

Шведският експерт в екипировката си е поставил за цел комфортно преживяване на жените по време на преходи