Подкрепете ни!




Образование14 септември 2020

Родители протестират против маските в училище

Възмутени майки и бащи искат мерките на МОН с цел превенция от коронавирус да са препоръчителни, а не задължителни


Илюстрация: Фейсбук
Илюстрация: Фейсбук
Днес и утре родители ще протестират пред Министерството на образованието и Министерството на здравеопазването против мерките, обявени наскоро за изискванията към децата в училищата с цел предпазване и превенция от заразяване с коронавирус.

Министерството на образованието и науката съвместно с Министерството на здравеопазването изработиха насоки за работа на училищата през учебната 2020-2021 година в условията на Covid-19, се казва на сайта на учебното ведомство. Това е комплекс от общи (задължителни) и препоръчителни мерки и правила, въз основа на които всяко училище да направи своята комбинация и да осъществи най-адекватния избор от действия за превенция и реакция.

Текстът, който разгневи най-силно родителите, е следният:
„Носенето на маска или шлем е задължително:
- в общите закрити части на учебната сграда - преддверие, фоайета, стълбища,
коридори, санитарни възли, медицински кабинет, учителска стая, библиотека, бюфет и
столова (освен при хранене) – за всички ученици, учители, в т.ч. от външните за
институцията лица;
- в класните стаи и другите учебни помещения (бази за учебно-практическо обучение,
кабинети, физкултурен салон) – от учителите, които преподават на ученици от повече от
една паралелка/клас/етап, в зависимост от прилагания в училището модел на дистанциране
(между паралелки/класове/етапи). При учители, които преподават само в една паралелка
носенето на защитна маска/шлем е по тяхно желание;
- в училищните автобуси.
Носенето на маска или шлем в класната стая от учениците е по желание." 

Ето как отговориха организаторите на двудневните протести от "Обединени родители" и "Българският Род Обединен за децата":
"На 14 септември в 12:00 ви очакваме пред МОН, за да изразим заедно несъгласието си за безумните мерки, предвидени за новата учебна година. Обявяваме се против част от мерките в училищата. Не на маските в училище! Осъзнаваме притесненията на част от родителите, свързани с истерията COVID-19, и се опитваме да ги разберем. Вече излязоха множество проучвания, включително и на учените от Станфорд, за вредата от носенето на маски, особено при децата. Психолози изразиха експертното си мнение за психическите травми, които могат да нанесат мерките у децата.
Искаме безумните мерки да бъдат препоръчителни, а не задължителни. Искаме всеки родител и дете да прецени дали да носи маска или не, като отказът да не носи никакви рестрикции и репресии за детето и родителите му. Искаме нормален учебен процес. Училището е място за учене!"
Преди дни пък по БНР, доц. Атанас Мангъров, началник на детското отделение на Инфекциозна болница в София заяви:
„На път сме да повторим същото нещо, но сега в училищата, водени от някакъв страх. Ще направим същите простотии, които направихме тогава, но този път ще е за сметка на нашите деца“. Според него е достатъчно децата, които са болни, да не ходят на училище, а здравите да влизат спокойно в учебните часове. По думите на доц. Мангъров изолационните стаи в училищата няма да са ефикасни, защото преди да бъде изолирано там детето вече е било с другите деца в класната стая. Според него носенето на маски в междучасията е „пълна безсмислица“.

За ситуацуята в едно столично училище преди началото на учебната година, разказва Михаела Божанкова, на страницата на „Българският Род Обединен за децата" във Фейсбук. Обсъдени са всички мерки, които ще предприеме училището спрямо деца и персонал. Начална учителка, която сега поема първокласници, изчита предписанията подробно и задава няколко въпроса на директорката:
„Да кажем, че някак си се получи да си седя само на катедрата и да не минавам между чиновете. Да кажем, че някак си успея да им покажа правилната позиция за писане и седене на чин, без да ги докосвам. Да кажем, че някак си ще им покажа във въздуха кое как се изписва и те тякак си ще го разберат. Обаче как ще им проверя писанията, когато нямам право да им пипам тетрадките?
1/ Ще сменям по чифт ръкавици за тетрадката на всяко дете?
2/ Ще ми ги хвърлят от чиновете си, защото нямат право да идват до мен?
3/ Ще има разделителна линия, от която ще ми показват на разстояние от 2 метра какво са написали, а аз ще им казвам „На втория ред петият ченгел не е хубав, трябва да е по-объл"?

Деси Накова пък пише тревожни новини за колабирали от липса на достатъчно кислород деца с маски в училищни автобуси и в класните стаи в Германия, Китай, Италия, Франция. Според нея детският организъм няма нищо общо с този на възрастните, хемодинамиката - също. Затова си има отделен клон в медицината-педиатрия, защото телата на възрастен и дете функционират различно, пише Накова. 

Още по темата:

Любов Миронова: С този курс искам да запълня голяма празнина в образователната ни система Образование

Любов Миронова: С този курс искам да запълня голяма празнина в образователната ни система

„Озарената педагогика“ е подходяща за професионалисти, работещи с деца от 3 до 7 годишна възраст

Кои са най-големите предизвикателства, с които трябва да се справят учениците в училище? Образование

Кои са най-големите предизвикателства, с които трябва да се справят учениците в училище?

За да разберете как да ги подкрепим, заповядайте на първата конференция на неформално образование

Възкресили сме фараонската мечта на Египет: задължително всеобщо подчинение Образование

Възкресили сме фараонската мечта на Египет: задължително всеобщо подчинение

Прочетете откъси от книгата на Джон Гатоу „Затъпяване – скритата цел на държавното образование"

Във всяка възраст можем да се научим на ново умение Образование

Във всяка възраст можем да се научим на ново умение

Образователен форум представи подходи за учене през целия живот

За училището на живота няма възраст Образование

За училището на живота няма възраст

Включете се като говорител или слушател във форума за учене чрез преживяване

Запишете се в Академия за Човека Образование

Запишете се в Академия за Човека

Интердисциплинарният просветен център, който извисява и обогатява човека, без значение от възрастта му -> academy@kamdzhalov-foundation.org

Монтесори – революцията в обучението чрез игра Образование

Монтесори – революцията в обучението чрез игра

Монтесори философията съчетава традиционни подходи с модерно мислене

Британски университет предлага магистърска степен по магия и окултизъм Образование

Британски университет предлага магистърска степен по магия и окултизъм

Студентите ще учат за дракони, крал Артур и за феминизма във вещерството

Китайското правителство продължава да насърчава „интелигентните класни стаи“ Образование

Китайското правителство продължава да насърчава „интелигентните класни стаи“

В някои действащи проекти съотношението на преподаден материал от ИИ и от жив учител вече е 70%/30%

Отворени врати в ,,Белите кокичета“ на 29 април Образование

Отворени врати в ,,Белите кокичета“ на 29 април

В основата на работата в детската школа е Слънчевото възпитание

Какво е растителна слепота? Образование

Какво е растителна слепота?

В образователната система се отделя по-малко внимание на растенията. Природозащитниците наричат това зоошовинизъм.

Новите реалности в педагогиката Образование

Новите реалности в педагогиката

Как да подготвим себе си и своите деца за бъдещето?

Педагогика на всекидневието Образование

Педагогика на всекидневието

Какво е бъдещето на образованието и кое е образованието на бъдещето?

Любов Миронова: Преподавам Озарена педагогика Образование

Любов Миронова: Преподавам Озарена педагогика

Сякаш преди хората имаха много въпроси и търсеха истината, а сега имат много отговори и нямат истински въпроси