Подкрепете ни!




ИсторияМария Бончева / 23 април 2019

Фараони в Тракия

Д-р Васил Добрев разчете име на египетски владетел върху каменен скарабей от с. Любча

снимки: Владимир Мачоков
снимки: Владимир Мачоков


Цялата статия е публикувана в брой 10/2010 г. на Списание 8

Фараони в Тракия

Д-р Васил Добрев разчете име на египетски владетел върху каменен скарабей от с. Любча. Заедно с крилат слънчев диск това са първите сериозни знаци.


Повече от 30 години Смолянският музей ревниво пази най-ценния си експонат – фигурка на свещения за египтяните скарабей, издялана от камък, без дори да предполага какви тайни на историята крие. По убедителен начин изписаните на гърба му йероглифи доказват, че казаното от бащата на историята Херодот и баба Ванга е вярно: а именно - египтяните са били тук преди 4000 години. Името на фараона – Монтухотеп IV, който най-вероятно е изпратил експедиция в Тракия, разчете известният eгиптолог д-р Васил Добрев. Той няма нужда от представяне, но ако все пак някой е пропуснал филмите на „Дискавъри“ с д-р Васко, както още го наричат, или материалите му във водещи издания у нас и в чужбина, следва да отбележим, че Добрев защитава докторска степен в Сорбоната през 1992 г., автор е на  нова теория за произхода на Сфинкса, а в момента води разкопки на платото Сакара, където очаква да намери „изчезналия фараон“ (Узеркаре от 6-а династия).

Той е сред малкото учени, които вземат на сериозно думите на Херодот. И успява да ги подплати с факти и исторически издържани хипотези. Директна връзка с Египет той открива още в крилатия слънчев диск от светилището Палеокастро, което повече от 30 години бе погрешно мислено за каменен идол. Египтологът превежда директно от фараонски топоними и названия като Странджа, Перперек, Перелик, Сютка... Какво означават, ще прочетете в текста. И ще се изумите. Пътуването в миналото на Древна Тракия и Египет ще продължи с неизвестната история на една от най-красивите жени по онова време - тракийката от Родопите - Родопис. Тази омайна хетера е прототипът на любимата приказна героиня Пепеляшка. Ще ви разкажем и за Орфей в Египет, донесъл от там вярата за бога Слънце. Елате с нас да прочетем историята под  друг ъгъл и да разкрием египетските мистерии в Древна Тракия.


Странджа означава мястото на Ра, Перперек – двойно светилище

Д-р Васил Добрев разказва откъде са минали, за какво са дошли и какво са оставили след себе си eгиптяните

„Ако египтяните са били тук, да се замислим откъде биха минали най-напред? За какво биха дошли? И какво би останало след тях, което да е налице и до днес?“ – провокира д-р Добрев. – „Идвайки от Азия, трябва да са пресекли Босфора. И макар още преди това да са били в Тракия, в нашите земи първо са минали през Странджа и Сакар. Там трябва да се търси. За своите мащабни строежи египтяните са имали нужда от огромни дървета със здрава дървесина за направата на шейните, с които са влачели каменните блокове за пирамидите. Там такива дървета няма. И днес внасяме за нуждите на разкопките. Друга липсваща суровина е медта. От нея обаче има и по-наблизо - в Йордания. Но гори няма. Ето за това са дошли. Имаме надписи за червеното дърво. Така го наричат. Използвали са го не само за строителство, но и за направата на свещено масло. То явно е внос и може да са мурите, които растат тук и имат червена кора. Не знаем. А след египтяните остават топоними, названия на места, през които е преминал Сезострис с войските си.“

Д-р Добрев вижда в името на Странджа директен превод от езика на древните фараони. Първо обяснява, че гласните не играят голяма роля. Те са взаимнозаменяеми и по принцип в науката се търсят корените от съгласни, такива са правилата и логиката на лингвистиката. Наставката „джа“ е очевиден турцизъм. Когато я махнем, остава коренът „стрн“. „Ст“ – може да се прочете „сет“, което от египетски означава място. „Ра“ е добре известно – Слънцето, върховният и единствен бог. „Н“ е означение за дателен падеж, за принадлежност, както и в българския език (например мамин). Т.е.

Странджа означава мястото на Ра

Дали тази хипотеза кореспондира с мистериите около храм на египетската богиня Бастет и тайнствени саркофази именно в мистичната Странджа, не може да се каже. Но лингвистичните доводи не свършват дотук.
„Тъй като в Египет работя на платото Сакара, а в България родът на майка ми произхожда от Сакар планина, не мога да не видя сходството” – шегува се Васил Добрев.
Коренът е „скр”. Учените свързват „скр” с латинското свещен, сакрален, но названието на планината най-вероятно е много по-старо. В Древен Египет това е бил коренът на думата сокар. Сокар е божеството на некропола, на подземния свят, на прераждането и обновлението.

Изобразяван е с глава на сокол

Впрочем в Египет „р“ и „л“ са взаимнозаменяеми, както са „б“ и „п“. Следователно корените „скр“ и „скл“ са практически едно и също. И сокар е също сокол“ – обосновава ученият. Разглеждайки картата на България, топонимът буквално се набива на очи: 3 върха със същото име има в Средна гора покрай свещения път на одрисите над с. Старосел – Сакара, Сакар колиба и Сакърка; близо до с. Зелениково – вр. Сакар тепе; в Смолянско – вр. Сакарка; в Сакар – село Сакарци.
Недалеч от Сакар планина са Източните Родопи и величественият Перперикон, или както оригинално се нарича Перперек. Според д-р Добрев „пер“ „на фараонски“ означава светилище и е повторена два пъти. Буквата „к“ накрая означава „ти“, но в мъжки род. Ако се обръщаме към бог – се използва „к“; за богиня – „ч“. И до днес същото правило е останало в арабския. „Затова

Перперек  означава „Неговото светилище“

 А повторението пер, пер според Добрев вероятно е горното и долното светилище.
Названия, които повтарят същата логика, има много, повечето в Родопите: Голям и Малък Персенк („сен“ на древния египетски означава две), голям и малък Перелик, Перник. Винаги се повтарят „пер“- светилище, и „к“.
Според езиковеда и етимолог акад. Иван Дуриданов, издал през 1976 г. речник на тракийския език, обаче „пер“ означава скала. Местата, носещи имена с този корен, са били почитани от предците ни, а всеизвестно е, че светилищата им са разположени на и около скали. 
Лингвистичните хипотези на д-р Васил Добрев ни пренасят и в Централни Родопи – обителта на легендарните беси.

Те са жреческото съсловие на сатрите, пазители на светилището на Дионис, както пише Херодот. „Бесите не са племе, те са каста“ – потвърждава Добрев. – „Както последователите на Буда се наричат будисти, на Христос – християни, на Мохамед – мохамедани, така

последователите на бог Бес са се наричали беси

В множествено число имаме беси, в единствено – бес. А Бес е египетско божество, което прогонва лошото.“
В своите светилища бесите са почитали и Сабазий. За него се знае, че е тракийският Дионис, известен от V век пр.Хр. Приема се, че името му е заемка от фригийския език. По време на шумните шествия в негова чест са се чували викове: „Сђбо“ и „Сђбас“. Той се идентифицира със скалата, с твърдия елемент в природата, владеещ едновременно живата и мъртвата природа, равнопоставен на Великата богиня майка.
От „фараонска“ гледна точка обаче, махайки -ий или гръцкото -иос, остава вече споменатото Сабас или Сабес. „Са“ означава син. (Са Ра е син на Слънцето, откъдето произлиза и популярното име.)


Д-р Васил Добрев разглежда едно от стотиците издялани в скалите на Палеокастро слънца.
Д-р Васил Добрев разглежда едно от стотиците издялани в скалите на Палеокастро слънца.


Така че Сабес според д-р Добрев е бог, син на Бес

„Това обяснява изображението на Сабазий върху намерената при светилището Белинташ сребърна пластина. Той е страховит, с две змии в ръцете. Змиите плашат, отблъскват лошото. Както кобрата при фараона - тя създава периметър на недосегаемост около него. Плюе отрова и по този начин го пази. Египетският Бес също е страшен и грозен. Със самата си грозотия отблъсква злото.“ – не спира да ни удивлява прочутият египтолог.
Загадките около бесите нямат край.

Къде ли не е търсено легендарното им светилище,

но най-често именно в Западни Родопи. Те се делят на две основни части – Дъбрашко-Баташка (западна) и Перелико-Персенкска (източна). В първата най-висок е връх Сютка (2186 м), а във втората – първенецът на Родопа Голям Перелик (2191 м). И тъй като е споменато, че прорицалището се намира най-високо в планината, именно тези върхове често се посещават от изследователи и иманяри. Разбрахме вече, че Перелик подсказва за скрит култов обект. Сега да погледнем има ли и името Сютка нещо общо. Тук се сблъскват две равностойни по своята убедителност хипотези – тракийска и египетска.
Във Велинградския музей разбрахме интересни факти относно този връх. На местния диалект той се нарича Суткя, а не както е изписано по картите – Сютка. Непосредствено под него има особен извор, наричан от местните хора Пиздина вода или още Момин кладенец. Представлява

студен гейзер, излизащ макар и под слабо налягане през цепнатина в скалата

В околността до неотдавна съществувал издялан в скалата трон (наричан от местните Бръснарския стол). За съжаление бил взривен от иманяри.
Още преди да научим тези подробности, д-р Добрев бе споделил, че според него Суткя е „стк“ – сет ка, или буквално преведено – „място на енергията“.
„Виждате ли как от само себе си се потвърждава. Идват тук египтяни,

виждат единствения гейзер на района и как да го нарекат – Сетка

Това име го има в Египет. Един от внуците на Хеопс се казва така. А и този трон надали е случаен. Сет означава още трон или стол.“
Но според речника на акад. Дуриданов и по-разпространеното у нас схващане името на Сюткя идва от тракийската дума „сука“, означаваща цепнатина, пукнатина, теснина. Интересно е, че думата за момиче е почти идентична – суку или сук, което пък обяснява названията на извора. Така че може името на извора постепенно да се е пренесло върху самия връх. Логически от „сука“ – цепнатина, може да се свърже и названието на крепостта Цепина, разположена недалеч в подножието на върха, където е намерена уникалната култова тракийска керамика. Цялата котловина около нея е носила същото име – Цепинска, но по турско време е преименувана на Чепинска, поради трудността им да произнасят „ц“.
Но от тайнствения гейзер нека се пренесем 20-ина километра на запад при

най-големия карстов извор в страната, от който всяка секунда извират 1200 литра студена вода

– Клептуза. Намира се в квартал Чепино на гр. Велинград. Д-р Добрев и един от уредниците на Велинградския музей - Баряков, самостоятелно един от друг бяха достигнали до извода, че странното название произлиза от името на древногръцкия бог лечител Асклепий (Клептуза-Клептис-Асклепий). Най-прочутото му светилище било в Епидавъра, Гърция, а второто по големина се намирало в Пауталия, древното име на гр. Кюстендил, и до днес прочут с лековитата си вода.
Д-р Добрев обяснява, че Асклепий е египетският бог Имхотеп.

Имхотеп е бил забележителна личност - философ, първосвещеник, поет,

физик, астроном, архитект – проектирал е стъпаловидната гробница на фараона Джосер, бил е негов съветник. Изключителен лекар! Заради безчетните добрини, които е правил през живота си, той е бил обявен за божество – покровител на медицината и лечението.
Неговата неоткрита гробница се намира някъде на платото Сакара в Египет.
„Именно там откриваме гръцки текстове, които говорят за елини, посещаващи Асклепион, т.е. светилището на Асклепий или гробницата на Имхотеп. Имхотеп е едно от важните божества в късната епоха, при това заедно с Бес. Изведнъж двамата стават много важни. Значи древните гърци са посещавали Клептуза, а преди тях сигурно и други са идвали, имам пред вид египтяните” – разказва египтологът. – „Всичко това са хипотези, разбира се, но то историята какво е?“
Е, засега толкова, пък кой знае какво ни очаква догодина, когато отново ще потеглим на поредните експедиции...

Цялата статия е публикувана в брой 10/2010 г. на Списание 8
Купи броя от тук


Средновековните жени са използвали неофициални социални мрежи История

Средновековните жени са използвали неофициални социални мрежи

Споделяли здравословни проблеми и медицински съвети, точно както и днес

Когато небето и Земята си прощават История

Когато небето и Земята си прощават

На Сирни заговезни, или Прошкинден искаме и даваме прошка, за да сме с чисти сърца и в мир

Не отстъпваме. Умираме на място до последния човек. История

Не отстъпваме. Умираме на място до последния човек.

Шипченската епопея: „Хора ли отбиваха атаките на противника – смъртни ли са те?”

Баба Марта не е баба! История

Баба Марта не е баба!

Тя е булка, мартеницата е разветият й сватбен чаршаф. Пижо и Пенда са нашите Ин и Ян.

Какво щеше да се случи, ако нямаше високосни години История

Какво щеше да се случи, ако нямаше високосни години

Ако нямате календар за 2024 г., можете да ползвате от 1996-а или от 1968-а

Концесионери посягат на светилището на Асклепий в земите на манастира „Св. Св. Петър и Пав История

Концесионери посягат на светилището на Асклепий в земите на манастира „Св. Св. Петър и Павел“

Историци и археолози с петиция срещу решението в местността „Хайдушко кладенче“ да се добиват инертни материали

Трифоновден – 1 или 14 февруари? История

Трифоновден – 1 или 14 февруари?

В празничността на тези дни могат да бъдат различени много предхристиянски вярвания, които нашият народ е съхранил

И преди 300 г. да си кръчмар, кафеджия, аптекар и пивовар е било доходоносно История

И преди 300 г. да си кръчмар, кафеджия, аптекар и пивовар е било доходоносно

Кратка ретроспекция на най-разпространените професии през XVIII век

Атанас си мина и зимата замина История

Атанас си мина и зимата замина

В българските народни представи св. Атанас бил един от шестимата братя юнаци, които си поделили небето и земята в началото на света

Народе, кълве те секи, кой отде помине – и турчин, и поп, и дявол... История

Народе, кълве те секи, кой отде помине – и турчин, и поп, и дявол...

Яворов: Истинската вяра е да умреш като Ботев за една идея, дори когато знаеш, че е предварително обречена

Пет древни тълкувания за символа на Дървото на живота История

Пет древни тълкувания за символа на Дървото на живота

Красивият символ на Творението присъства в много култури от векове

Коледа с врага История

Коледа с врага

И през Първата, и през Втората световна война сражаващи се от двете страни слагат оръжие и празнуват заедно

Коледата с ритъма на сърцето История

Коледата с ритъма на сърцето

В деня преди Коледа според народните представи цялата природа затаява дъх в очакване на чудото

13 г. Григорий Просветител бил забравен на дъното на каменна яма, пълна със скорпиони История

13 г. Григорий Просветител бил забравен на дъното на каменна яма, пълна със скорпиони

Армения първа в света приела християнството за държавна религия през 301 г.