Подкрепете ни!




НаукаДрагомир Антонов / 9 ноември 2010

Контакт сменя бензиновата колонка

Електромобилите не отделят СО2, за 2 евро минават 100 км



Тази статия трябваше да бъде на екологична тематика... Цените и акцизите на горивата обаче я превръщат и в икономическа. Добрата новина е, че съвсем скоро, карайки колите си, няма да замърсяваме природата и ще пестим сериозно. Бъдещето при автомобилите настъпва и е свързано с електромотори, които не отделят нито грам въглероден диоксид в атмосферата и консумират ток за 2 евро на 100 км! Не случайно първите „шофьори" на двете (засега) коли на бъдещето -  Chevrolet Volt и Peugeot iOn, се оказаха американският президент Барак Обама и испанската кралица София Маргарита Виктория Фредерика. По стъпките на Volt и iOn обаче вървят и конкурентите, създадени от Opel, Mitsubishi, Mercedes.


Продажбите на Chevrolet Volt вече стартираха в няколко американски щата. Огромният интерес, който автомобилът предизвика, принуди „Дженерал мотърс" да увеличи инвестициите си в завода „Детройт-Хамтрамк" с 336 милиона долара. Целта бе да се произвеждат 45 000 автомобила годишно вместо предварително заплануваните 30 000. За голямото търсене на Volt 


заслуга има цялата държавна администрация в САЩ


и най-вече президентът Барак Обама. Държавният глава първо се снима в автомобила, а след това отиде да разгледа завода, в който се произвежда. Но това, което американците най-много харесват в колата, е пазарната є стойност. Цената бе закована на 41 000 долара.

Собствениците на Volt обаче ще имат право на пълни федерални данъчни облекчения, достигащи до 7500 долара. Така на практика возилото ще струва $ 33 500. Сметката става още по-тънка, тъй като електромобилът не иска скъп петрол, а


се зарежда с ток, който излиза в пъти по-евтин


Какво всъщност е революционното при Chevrolet Volt? В неговата основа, както и в тази на Peugeot iOn, стои едно простичко проучване на потребителските навици. Според него хората на ден изминават с личния си автомобил около 50 километра. Това е дистанцията от дома до офиса и обратно, като в нея е включено и посещение до супермаркет или ресторант. Това означава, че електромобил с автономен пробег до 60 километра е напълно способен да задоволи нормалните потребности на човек. Именно това предлага Chevrolet Volt - 60 километра автономен пробег.

През това време задвижването се осигурява от акумулаторната литиевойонна батерия с капацитет 16 кВтч. За да се удължи животът є, инженерите на „Дженерал мотърс" са се погрижили в нито един момент да няма пълен цикъл на разреждане и зареждане. Това става с помощта на системата за управление на енергийните потоци.

Батерията е изградена от 9 модула, всеки от които съдържа 288 клетки Всяка клетка има заложени своеобразни буферни зони, които пречат те да се заредят напълно или да се изразходва цялата енергия в тях. Така се удължава животът на батерията. Това личи и от гаранционните условия, с които се продава автомобилът – за батерията те са 8 години, или 160 000 километра. Инженерният екип е предвидил и факта, че автомобилът няма да се ползва само в слънчеви щати като Калифорния. Затова


батерията е проектирана да работи

дори при 25 градуса под нулата


Но да се върнем към самата кола. Когато споменахме 60 километра, знайте, че със сигурност няма да останете блокирани на пътя, ако ви се наложи да изминете по-голямо разстояние. Автомобилът е оборудван с бензинов двигател с вътрешно горене, който по-скоро играе ролята на генератор. След като батерията се изчерпи, се включва двигателят, който осигурява необходимата енергия, за да продължите движението. При пълен резервоар можете да изминете още 500 километра. Ако и тази дистанция ви се струва малка, просто досипете бензин в резервоара.


Технологията, използвана при Chevrolet Volt, ще бъде въведена и в Opel Ampera, който ще се появи на европейския пазар догодина. 


Основният замисъл на инженерите на Peugeot при конструирането на iOn пък е да създадат перфектния градски автомобил, който щади и природата, и портфейла на собственика си. Компактните размери на електромобила го превръщат в идеален помощник в градската джунгла. Дължината на iOn е 3,48 м, широчината е 1,47 м, а радиусът на завой - 4,5 метра.  Маневрен,


заема малко място и лесно се паркира

 

Междуосието от 2,55 метра и високата архитектура на колата пък осигуряват стабилност на пътя. Ускорява от 0 до 50 км/ч за 5,9 секунди, до 100 км/ч - за 15,9. Резултатите в донабирането също са доста добри за електромобил – от 40 до 60 км/ч е за 2,9 секунди, а от 60 до 80  - за 3,9 секунди. И при iOn показателите се дължат на електромотора, разположен пред задната ос, и иновативната батерия с капацитет 16 кВтч. Тя няма памет, което позволява да се зарежда дори и когато не е изчерпана напълно.

Общото между iOn и Volt е, че и двата автомобила имат системи за зареждане на батериите при спиране и при движение на свободен ход – както се зареждат акумулаторите на традиционните автомобили. Това спомага за удължения преход без презареждане, който при френското возило достига до 150 км при стандартен за Европа градски режим на каране.


Батерията на iOn се зарежда на 100% за 6 часа в домашни условия, с еднофазен ток (220V) чрез


кабел, дълъг 5 метра, със стандартен щепсел


и специален щепсел за включване към автомобила. За нормално зареждане потребителят включва кабела към домашната електрическа мрежа или обществен пост за зареждане, а другия му край - в контакта от дясната страна на автомобила. От лявата страна има контакт за бързо зареждане. При него батерията се захранва от трифазен ток (380 V).


Пълненето на 50% от капацитета

на акумулатора става за 15 минути,


а 80% -  за 30 минути. Така можете да изминете дистанцията от София до Бургас с две почивки за презареждане на батериите – с кафе за вас и ток за автомобила. Индикатор в таблото и лампа в защитния модул на самия кабел показват, че зареждането е започнало. То спира автоматично при запълването на батерията. Производителите са изчислили, че по сегашни цени на тока във Франция изминаването на 100 км с iOn струва между 1,5 и 2 евро. Това определено е доста по-евтино дори и от това да карате малолитражка с разход около 4 л дизелово гориво на 100 км. Все още няма яснота каква ще е цената на градския мъник в България, но във Франция той ще се предлага с 5-годишен лизинг и 499 евро месечна вноска. Гаранцията на автомобила също е 5 години.


По отношение на сигурността, от Peugeot са сигурни, че возилото ще получи 4 звезди на EuroNcap тестовете. Серийното оборудване на модела също ще е достатъчно богато - алуминиеви джанти, сервоволан, светлини за мъгла, автоматично включване на светлините, дневни светлини, централно заключване с дистанционно, борд компютър, климатик, радио, съвместимо с МР3 и Bluetooth – с USB порт, електроуправляеми стъкла, предни и задни, регулиране на седалката на водача във височина, на наклона на облегалките и сгъване на задните седалки. Когато говорим за Peugeot iOn, няма как да не направим и аналог с Mitsubishi i-MiEV. Причината, естествено, е, че


електромобилите са съвместна

разработка на двете компании,


макар всяка от тях да е придала индивидуалност на собствения си модел. Японският екомобил се появи на пазара на 5 юни 2009 година. Датата не е подбрана случайно, тъй като това е международният ден за опазване на околната среда. А именно това е целта на електромобила. Той се движи, без да отделя вредни газове, а дори и да се вземат предвид емисиите от електроцентралите за произвеждането на тока, необходим за батерията, то стойността им отново е значително по-ниска от тази на малолитражните автомобили, оборудвани с щадящ природата двигател с вътрешно горене.


Автономният пробег на i-MiEV достига до 160 км с едно зареждане на батерията


Тук е моментът да обясним, че този резултат е съпоставен спрямо стандартите за движение в градски условия в Япония, а освен това зависи и от температурата и условията на пътя. Въпреки това батерията е така конструирана, че да може да захранва не само задвижващия електромотор с постоянни магнити, но и различните консуматори на енергия в автомобила като климатик, аудиосистема и фарове.

При електромобила на Mitsubishi има три начина за зареждане на батерията – в електропреносна мрежа до 110 волта, до 220 V и т.нар. шоково зареждане с трифазен 300 V ток.


Времето, необходимо за пълното зареждане, е 14 часа,


съответно 7 часа и 30 минути за 80% от капацитета на батерията.

И този автомобил е конструиран да превозва четирима души с разумно количество багаж, като замисълът е основно да върши работа в градски условия. Най-лесният трик за намаляване на експлоатационните му разходи е зареждането на батерията да се извършва вечер, когато цената на тока е значително по-ниска спрямо дневната тарифа.

Високоефективният електромотор определено заслужава внимание. Той е значително по-малък от малолитражните бензинови двигатели, но въпреки това осигурява достатъчна мощност – 64 к.с. и 180 Нм максимален въртящ момент, който е наличен от 0 до 2000 оборота. По този начин


моторът е изключително високоефективен


и постига по-спортно, тихо и превъзхождащо по мощност шофиране в сравнение с бензинов 660-кубиков двигател.


Показател за качеството на i-MiEV  е фактът, че само 5 месеца след появата си на пазара той се окичи с наградата „Автомобилна технология на годината 2009". Тя бе присъдена на „Операционната система MiEV", интегрирана в управлението на електромобила. Призът бе даден от организацията с идеална цел „Японска зала на славата".


Mercedes също не изостава от битката за градските автомобили,


а немският претендент се казва E-CELL. Проектиран на базата на A-class, този електромобил е оборудван с две литиевойонни батерии с общ капацитет 36 кВтч, които му позволяват по-голям автономен пробег в сравнение с останалите електромобили – 200 км. И в Mercedes са монтирани различни модерни системи за пестене и оптимизиране на енергийния разход и също така е оборудван с модерен дисплей, който показва какво е моментното състояние на батериите. Времето, необходимо за пълно зареждане на батериите в стандартен 220-волтов контакт, е 8 часа, а при 400-волтова инсталация то намалява наполовина. Динамичните показатели на Mercedes A-class E-CELL са сериозни – ускорението от


0 до 100 км/ч става за 14 секунди,

а максималната скорост е ограничена

по електронен път на 150 км/ч 


Което е напълно достатъчно, като се има предвид, че A-class на Mercedes все пак е градски автомобил. Дори и като такъв обаче той е проектиран да превозва петима души, които да се радват на куп иновативни технологии, интегрирани в електромобила.

Първоначалният замисъл на Mercedes е на пазара да бъдат пуснати 500 бройки. Ако електромобилът предизвика интерес, съвсем логично производството ще се увеличи. За да са сигурни в успешния прием, от компанията са замислили промоционални лизингови условия за клиентите.



И в Стара Загора създадоха електромобил


Преди по-малко от година и половина на бял свят се появи и първият български електромобил. Той е проектиран и изработен от Цветомил Белчев по дизайн на старозагореца Иван Василев. Въпреки че возилото доста се отличава от тези на световноизвестните марки, заслужава внимание, тъй като е перфектно за целевата група, за която е проектирано – професии, изискващи мобилност и икономии в градски условия. То е изключително удобно за пощальони и куриери. Естествено, ограниченият бюджет на създателите им пречи да разработят специални олекотени батерии. Това е причината акумулаторът да тежи 140 килограма при общо тегло на возилото 400 кг. Зареждането отнема около 8 часа, но за сметка на това разходът във финансово измерение е около 1 лев на 100 км, а отделените в атмосферата вредни емисии са 0 грама. Колата е едноместна с дължина 2,10 метра, височина 1,57 м и широчина 1,15 м. Цената му е 10 000 лева с ДДС, а работилницата на Белчев е с капацитет 10 автомобила месечно. При представянето на колата създателите обясниха, че цената, която дори и в този вид е с около 40% по-ниска от всички подобни коли, може да падне още, ако има търсене и се натоварят докрай производствените мощности. Големият є недостатък е сравнително ниската максимална скорост - 45 км/ч, което може да създаде неудобства при изминаването на по-големи дистанции. 

Слушайте 5 минути на ден и животът ви напълно ще се промени Наука

Слушайте 5 минути на ден и животът ви напълно ще се промени

Чистите тибетски лечебни дзен звуци намаляват стреса и тревожността, действат болкоуспокояващо

Чипираният пациент на Мъск играе шах със силата на мисълта Наука

Чипираният пациент на Мъск играе шах със силата на мисълта

Парализираният от раменете надолу мъж: „Започнах да си представям как курсорът се движи"

Равноденствие и слънцестоене – знаете ли разликата? Наука

Равноденствие и слънцестоене – знаете ли разликата?

Приликата е само, че и двете се случват два пъти годишно и са свързани със Слънцето

Полюсите на Титан са опасани с идеално прави линии Наука

Полюсите на Титан са опасани с идеално прави линии

Учени изследват геоложката характеристика на спътника на Сатурн

Starship на SpaceX все пак успешно излетя и достигна орбита за първи път Наука

Starship на SpaceX все пак успешно излетя и достигна орбита за първи път

Накрая изгоря над Индийския океан, но напредък има

Първият отворен AI модел на български език вече е достъпен за всички Наука

Първият отворен AI модел на български език вече е достъпен за всички

Обучен е с над 3 милиарда български изречения и се състои от 7 милиарда параметъра

Слънцето не е било толкова активно от 2017 г. Наука

Слънцето не е било толкова активно от 2017 г.

На 8 април 2024 г. пълното слънчево затъмнение ще разкрие великолепната корона на нашето светило

„Одисей“ кацна на Луната Наука

„Одисей“ кацна на Луната

В НАСА ликуват, защото и това прилуняване беше критично

Вероятността хората да изчезнат заради изкуствения интелект е до 10 процента Наука

Вероятността хората да изчезнат заради изкуствения интелект е до 10 процента

Експерти по машинно обучение са категорични, че AI ще доведе до напредък в науката и културата, но и ще създаде нови заплахи

Хипотеза: още 5 подобни на Земята светове се крият на края на Слънчевата система Наука

Хипотеза: още 5 подобни на Земята светове се крият на края на Слънчевата система

Младото Слънце може да е уловило няколко екзопланети с размерите на Марс или Меркурий, които още не сме открили

Пчелите са идеалните „екологични детективи” Наука

Пчелите са идеалните „екологични детективи”

Докато търсят храна, те „събират” и замърсители от въздуха, почвата и водата

Компанията Neuralink на Илон Мъск имплантира мозъчен чип на човек Наука

Компанията Neuralink на Илон Мъск имплантира мозъчен чип на човек

Целта е чипираният, който е скован от парализа, да предава мислите си на компютъра и да общува със света и близките си

Откриха изцяло нов клас живи организми в храносмилателната ни система Наука

Откриха изцяло нов клас живи организми в храносмилателната ни система

Запознайте се с новата неразделна част от човека – обелиските

Съвпадът Марс и Меркурий на 27.01 ще е най-близката планетарна среща през 2024 г. Наука

Съвпадът Марс и Меркурий на 27.01 ще е най-близката планетарна среща през 2024 г.

Най-ясно звездният спектакъл ще се вижда от Нова Зеландия

Унгарец предупреди берлинчани за метеорит 75 минути преди падането му Наука

Унгарец предупреди берлинчани за метеорит 75 минути преди падането му

Това е едва осмият път, в който такова явление е успешно предсказано

Заснеха растение, което „говори“ със съседа си Наука

Заснеха растение, което „говори“ със съседа си

Учени успяха да разгадаят ефирната комуникационна мрежа между две стръкчета