Подкрепете ни!




Събития8 декември 2019

Възкресението на гения

Коледното чудо на маестро Йордан Камджалов и арх. Димитър Ненов


 
GENESIS ORCHESTRA и Музикална лаборатория за Човека, под диригентството на Йордан Камджалов ще представят вокален цикъл „Родина“ и оратория „Коледа“ на невероятния композитор и архитект Димитър Ненов. Станете част от тазгодишния празник на 9 декември в Габрово от 19 ч, ДК „Емануил Манолов“, 10 декември в Благоевград от 19 ч в зала „Яворов“ и на 11 декември в София от 20 ч в Зала „България“!

Силата на таланта няма граници или възраст, всеки път ни убеждава диригент Йордан Камджалов, който отново ще предостави сцена и на най-младите. Освен изключителните гласове и музиканти на
GENESIS ORCHESTRA и Музикална лаборатория за Човека, зрителите ще могат да чуят като концертмайстор 16-годишната цигуларка - ученичка от НМУ „Любомир Пипков“ и лауреат на Фондация „Йордан Камджалов“ – Лора Маркова. От школата към училището е и цялата ударна секция на оркестъра.
Малките, но само по възраст таланти в сферата на рисуването пък украсиха плакатите за концертите.
В Зала „България“ ще бъдат представени всички творби на участвалите от цялата страна деца на възраст между 4 и 14 години в конкурса за рисунка на тема „Коледа“. Произведенията им могат да бъдат закупени под формата на празнични картички, а приходите от тях ще спомогнат за възстановяването на къщата-музей на Димитър Ненов в Разград, както и за опазването на богатия му архитектурен и музикален архив.
Картичките може да поръчате и на имейл contact@kamdzhalov-foundation.org


снимки: Добрин Кашавеловснимки: Добрин Кашавелов

Маестро Йордан Камджалов ни отведе на едно пътешествие във времето, в което ще се стоплят душите, нищо че е студен декември. Имахме голямото удоволствие, осен с диригента, да се срещнем, макар и задочно с друга невероятна личност, която е дала много на България. Композитор, пианист, архитект, педагог и общественик – това е краткото описание на родения през 1902 г. Димитър Ненов. Заради своя огромен талант и богато музикално и архитектурно наследство, той се превърна в лична кауза на Йордан Камджалов и едноименната му фондация. Произведенията на Димитър Ненов - оратория „Коледа“ и вокалния цикъл „Родина“ ще зазвучат отново в пълния си блясък на сцената, сбъдвайки една от големите мечти на нашия събеседник, зародила се преди 20 години. И това символично възкресение на творчеството на невероятния композитор няма да остане само единична проява на уважение към него. GENESIS ORCHESTRA и Музикална лаборатория за Човека, под диригентството на маестро Камджалов ще изпълняват всяка година през декември произведенията на Димитър Ненов, превръщайки ги в синоним на Коледа.

- Защо избрахте един не толкова популярен сред широката публика композитор за коледния Ви концерт и приехте опазването на неговото наследство за Ваша лична кауза?
- Свързан съм с Димитър Ненов от 12-13 годишната си възраст. От първата нота, която чух от него. Смятам, че това е ренесансовият гений на българската композиторска школа. Преди две години за първи път заедно с хора на Музикална лаборатория за Човека и GENESIS ORCHESTRA представихме на сцената коледната оратория на Ненов и тогава взехме решение това да се превърне в ежегодна традиция. Това беше една моя мечта, за която чаках повече от двайсет години. Иска ни се неговата музика да бъде изпълнявана от нашите състави всеки декември не само в столицата, но и пред публика от цялата страна. Затова и планираме всяка година преди коледните празници да гостуваме с негови произведения във възможно най много български градове. Това е един проект за повече от десет години напред. Сега започваме с Габрово – географския център на България. След това на 10-и декември ще бъдем в Благоевград, а третият концерт ще бъде в София на сцената на Зала „България“.
Винаги съм се интересувал от личности, които не са само архитекти, композитори или художници. Със своята  космополитност, макровизия, многостранност и свръхдарование Димитър Ненов се превърна в огромен магнит за мен. Не е изненадващо, че личностите като него са били унищожавани. Той е един уникат, при това не само в музикалната, но изобщо в цялата ни история. Усещам дълбок вътрешен дълг да направя всичко, което мога, за да бъде възкресен този невероятен творец артистично на сцената. Разбира се, чрез големи личности като проф. Лазар Николов, Васил Казанджиев, Иван Бакалов, Иван Стайков и доц. Николай Градев, интересът към Ненов е бил поддържан винаги, но в същото време той никога не е бил популярен в истинския смисъл на думата.
Доц. Николай Градев е голям изследовател на творчество на Ненов и съм много щастлив, че той ще присъства на концерта на 11 декември в Зала „България“. Поканили сме и някои от учениците на Димитър Ненов, както и хора имали удоволствието лично да са се срещали с него.


Димитър Ненов е малко познат на широката публика у нас, заради бурното и безпощадно политическо време, в което живее, като не са малко и опитите неговата личност да бъде заличена от българската история. Въпреки това архивите на Ненов, макар и в окаяно състояние все още съществуват, разказвайки ни за големия му талант. Истински космополит, неотстъпващ на европейските си колеги по това време, Ненов заминава за Дрезден през 1920 г., където учи архитектура. Там той задълбочава своите познанията по литература, философия и история на изкуството, но и остава верен на любовта си към музиката. Така Ненов записва да учи пиано и теория и композиция в Дрезденската консерватория. През 1927 г. той се завръща в България и започва да работи като архитект в Министерство на обществените сгради, пътищата и благоустройството. По-късно специализира архитектура на железопътни сгради в Италия и става ръководител на възстановителните работи в град Първомай след Чирпанското земетресение от 1928 г. Строи няколко ж.п. гари, ж.п. лаборатория, противотуберкулозен диспансер в Хасково. В първата половина на 30-те години Ненов ръководи и частна консерватория в София, а сетне става преподавател по пиано и професор в Държавната музикална академия. Димитър Ненов е и първият музикален уредник на радио „София“ (1935 – 1937), както и създател на фонотеката на радиото.Димитър Ненов е роден в Разград пред 1902 г. През 1920 г. Ненов заминава за Дрезден, където учи архитектура. Там той задълбочава своите познанията по литература, философия и история на изкуството, но и остава верен на любовта си към музиката. Така Ненов записва да учи пиано и теория и композиция в дрезденската консерватория. През 1927 г. той се завръща в България и започва да работи като архитект в Министерство на обществените сгради, пътищата и благоустройството. По-късно специализира архитектура на железопътни сгради в Италия и става ръководител на възстановителните работи в град Първомай след чирпанското земетресение от 1928 г. Строи няколко ж.п. гари, ж.п. лаборатория, противотуберкулозен диспансер в Хасково. След 30-те години Ненов се посвещава изцяло на музиката - специализира пиано в Полша и в Консерваторията в Болоня, Италия. У нас през първата половина на 30-те години ръководи частна консерватория в София, а сетне става преподавател по пиано и професор в Държавната музикална академия. Успоредно с педагогическата си кариера Ненов продължава да композира и да концертира на пиано, както на родна сцена, така и в чужбина. Ненов се проявява още като публицист и критик, задаващ една различна естетическа посока в българското музикално творчество. Димитър Ненов е първият музикален уредник на Радио София (1935 – 1937), както и създател на неговата фонотека. Наричан  е „влюбеният носител на модерния стил“ и е представител на т.нар. второ поколение български композитори. Големият творец умира през 1953 г., оставяйки своето невероятно музикално и архитектурно наследство на поколенията.
- Наричате Димитър Ненов ренесансов, казвате, че той е изпреварил времето си.
-
Ненов е изключителен композитор, пианист, архитект, но освен това той пише поезия, рисува. Бил изключителен педагог и общественик. Това е един феномен, който си заминава едва на 51-годишна възраст при тежки условия, в самота... Години след това се издава заповед неговото клавирно творчество под формата на записи в БНР да бъде унищожено. При това Ненов е бил саботиран на много нива. Съдбата на неговата личност разкрива много ясно как нагонът на посредствеността цели да унищожи извънредността. И Ненов като абсолютен носител на тази извънредност е стимулирал по всевъзможни начини този нагон за унищожение... При това колко са наистина ренесансовите личности на XX в. в България? Може би се броят на пръстите на двете ръце, но Ненов със сигурност е сред тях, сред великите личности от нашата история.

- Каква според Вас е причината толкова ярка личност като Димитър Ненов да не бъде толкова добре позната на широката общественост?
- Димитър Ненов си отива от този свят в едно социалистическо време. През 1953-та. Това е годината, в който умира и Сталин - момент, свързан с настъпването на световна промяна. От друга страна Ненов няма наследници и така по един естествен начин, заради всички тези лоши условия той започва да потъва... В Разград са полагани огромни усилия наследството на композитора да бъде опазено чрез конкурса за пианисти на негово име. Благодарение на този конкурс аз за първи път чух неговата музика и бях изумен. Но днес къщата-музей на Димитър Ненов се руши, а архивите му са пред разпад или са изгубени. Затова и реших да направим всичко възможно, за да опазим наследството на Ненов, при това не само музикалното, но и неговите архитектурни чертежи и каквото е останало от всички негови проекти.
Всяка година Фондация „Йордан Камджалов“ започва по една нова инициатива и сега ще започне и следващата, която бих казал ще бъде доживотна кауза. Това е спасение на културното наследство на Димитър Ненов. Неговият архив, не само ноти, но и други материали, намиращи се както в музея в Разград и в БАН са в бедстващо положение. Искам да отдадем всички заедно почит към този български феномен и да се поклоним пред него като запазим наследството му живо.

снимки: Добрин Кашавеловснимки: Добрин Кашавелов

- Макар езикът да не може да преде посланията и настроението на една мелодия, то нека Ви попитам как бихте описали музиката на Димитър Ненов?
- Винаги съм усещал неговата музика като негравитационна. В нея още има една мирова скръб. Ненов абитовизира българския фолклор като го изважда от мегдана и го връща там, където е неговата родина – космоса. Музиката му и като форма, и като съдържание е иновативна. Ненов създава свои звукови системи, в които твори като работи с т.нар. изкуствени ладове, които показват стихията на неговото музициране и индивидуалния му стил. В неговата музика се усеща още екзистенцията на огромния дух тук на Земята. Но този огромен дух е натъпкан в тясното пространство на тялото. Димитър Ненов е гигант в нашето малко и тясно общество, но този огромен талант обръща любящия си поглед и към корените, миналото и фолклора, но и към бъдещето и към космоса. Тук бих споменал един грандиозен цитат от самия Димитър Ненов, какъв интелект и каква фантазия трябва да има човек, за да каже през първата половина на XX в.: „човекът на изкуството трябва да се движи в космоса с царствено самочувствие“. Такъв е мащабът на Ненов. Едно такова изречение от самия него е може би достатъчен повод всички онези „духовно-интелектуални“ джуджета да обявят война на този титан... И точно този титан ние връщаме отново на сцена. Хорът на Музикална лаборатория за Човека, GENESIS ORCHESTRA и Фондация „Йордан Камджалов“ си поставяме целта да създадем нова традиция в българското изпълнителско изкуство. По подобие на ежегодните новогодишни концерти във Виена, известни по цял свят, представящи пред публиката валсовете на Щраус, ние в България ще изпълняваме всяка година през декември оратория „Коледа“ на Димитър Ненов. И от една страна концертите, които ще представим са в навечерието на един от най-хубавите християнски празници, но това е и навечерието на рождението на Димитър Ненов – 19 декември. Днес се намираме и в още едно навечерие, това на изваждането от пепелта на феникса Димитър Ненов.

- Към кого бихте отправили Вие следните думи на арх. Ненов: „На всеки съм длъжен, трябва да им върна това, което са ми дали“?
- Бих адресирал тези думи точно към тези, към които ги е отправил и самият Ненов – към целия народ. Композиторът казва, че талантът – това е едно колективно и дълго творчество на много невидими работници. Благодарение на труда и наследството на предходниците, успява да изкристализира и суперталантът. И Димитър Ненов е осъзнал това, което показва високото му ниво на саморефлексия. Това да се обърнеш с благодарност, разбирайки, че талантът ти е не просто твоя заслуга или дар от Бог, а следствие на тези преди теб, за да дойде мигът, в който и ти можеш да се проявиш. В тези силни думи има много любов и смирение, и толкова силно усещане за дълг. И когато Ненов казва, че иска да върне на всички това, което са му дали, това означава – аз ще работя, ще дам най-доброто от себе си, понасяйки и отговорността, и наказанието, заради това, че съм извънреден.



- Освен концертите, посветени на Димитър Ненов всяка година обмисляте да има и международен конкурс за детска рисунка на тема „Коледа“. Разкажете ни малко повече за тази инициатива.

- Конкурсът е инспириран от самите деца и таланти, а ние просто отговорихме на огромния емоционален ресурс. Нивото е толкова високо, талантът е толкова голям, че не може да бъде скрит. Затова решихме концертът в София да бъде съпроводен с изложба във фоайето на Зала „България“, където ще бъдат показани рисунките на деца от цялата страна на възраст от 4 до 14 години. Паралелно с техните творби там ще бъдат показани архивни снимки и на самия Димитър Ненов, както и негови чертежи и други материали, онагледяващи работата му като архитект и композитор. Идеята на фондацията е всеки един концерт или изложба, освен наслада, да донася знание, да възпитава. Всеки един такъв проект е повод за обогатяване на културното пространство у нас. Част от нашите каузи за спасяване на културното наследство на Димитър Ненов е и поставянето, може би за първи път през последния половин век, на вокалния цикъл „Родина“ в неговата пълна версия за глас и оркестър. Текстовете, част от цикъла са на петима български поети – започва с Дора Габе, минава през Никола Фурнаджиев и завършва с Асен Разцветников. Това е нещо забележително.

- По какъв начин зрителите могат да помогнат на каузата Ви за опазване на културното наследството на Димитър Ненов?
- Изключително талантливите млади български деца между 4 и 14-годишна възраст рисуваха и създадоха цялостната визия на нашата концептуална културна платформа за коледните ни концерти. Техните рисунки, претворени и като картички ще бъдат представени и на трите концерта. Те могат да бъдат закупени през време на събитията или поръчани онлайн от нашия сайт като приходите от тях ще отидат изцяло за запазването на културното наследство на Димитър Ненов. Би било чудесно и който смята, че може да помогне за възкресението на тази българска ренесансова личност, независимо дали това е човек, който е архивар или реставратор, музикант или дарител, да го направи. Всеки може да се обърне към фондацията и да помогне, защото Димитър Ненов го заслужава. И ако не се задействаме сега, утре може би вече ще бъде прекалено късно.

- Какво е Коледното чудо за Вас?
- Коледното чудо е... да стана малко по-добър, да мога да прощавам повече, да умея и да обичам повече. На всеки пожелавам това, което пожелавам и на себе си – да бъдем всички по-обичащи, по-силни, по-прощаващи и да покажем с живота, който водим и със собствените си действия, че Рождеството на Иисус наистина е имало смисъл... Би ми се искало лично да поканя всичките на концертите. Особено в Габрово и Благоевград, защото никога там не са изпълнявани творбите на Ненов, а всяка година ще гостуваме на различни места. Пожелавам на всеки да си подари звука на Димитър Ненов, да се докосне до посланието, което той е оставил като бъде част от изграждането на тази уникална коледна традиция, която искаме да направим устойчива в българското културно пространство.

Повече информация за концертите можете да намерите тук.

InGlobo представя Ловци на истории #6 – Истории за насъщния Събития

InGlobo представя Ловци на истории #6 – Истории за насъщния

Открийте какви истории разказва хлябът на 25 април 2024 г., София в Event Space 2020

„Байк и рън за Чепън” тази година ще е два дни (27 и 28 април в Драгоман) Събития

„Байк и рън за Чепън” тази година ще е два дни (27 и 28 април в Драгоман)

13-ото издание на състезанието за планинско бягане и колоездене включва и нова XCM дистанция 66 км

Ваклуш Толев: Възкресението е само на 8 април Събития

Ваклуш Толев: Възкресението е само на 8 април

Ден преди това – на 7 април в Камерната зала „България“ в София от 14:00 ч. ще бъде представен албумът „Ваклуш“

Гората.бг подарява 55 хиляди дръвчета на софиянци Събития

Гората.бг подарява 55 хиляди дръвчета на софиянци

Волята на дарителите е фиданките да не се продават и който ги вземе - да се грижи с любов за тях

Сънуващият пророк видя атентата в Русия Събития

Сънуващият пророк видя атентата в Русия

Той предсказа събитието с невероятна точност. На 27 април идва в България с подробности за предстоящи природни бедствия.

Време е за полет на звезди Събития

Време е за полет на звезди

Единственият по рода си български конкурс Wings for stars отново набира участници, както и спомоществователи

В края на юни във Варна ще се проведе семинарът „Въведение в катара и тантриара“ Събития

В края на юни във Варна ще се проведе семинарът „Въведение в катара и тантриара“

Разберете кои са най-важните послания на Съюза на Пазителите към човечеството през последните 25 години

Опитайте над 150 вина от цял свят Събития

Опитайте над 150 вина от цял свят

Петото винено изложение-дегустация на Уайнбокс ще се проведе на 15 март

Честита Баба Марта! Събития

Честита Баба Марта!

Днес се връщаме във времена, когато нашите прадеди са били по-близо до природата

Над 150 вина от цял свят на петото винено изложение-дегустация на Уайнбокс Събития

Над 150 вина от цял свят на петото винено изложение-дегустация на Уайнбокс

Участвайте и в майсторските класове с известни лектори. Ранното записване и за двете събития е до 8 март.

За първи път в България – операта „Медея“ от Луиджи Керубини Събития

За първи път в България – операта „Медея“ от Луиджи Керубини

Подарете си това преживяване в Софийската опера на 23, 24 и 25 февруари

„Планината на Танръ“ на Мухарем Алиосман с нов тираж Събития

„Планината на Танръ“ на Мухарем Алиосман с нов тираж

Това е увлекателен разказ за суфизма и мистичния ислям в Източните Родопи, за които се знае твърде малко

Концерт за виолончело и оркестър Събития

Концерт за виолончело и оркестър

33-тият сезон на Нов симфоничен оркестър се посвещава на неговия основател Юлия Христова

„Планината на Танръ“ – памет и вяра на алианите от Източните Родопи Събития

„Планината на Танръ“ – памет и вяра на алианите от Източните Родопи

Елате на представянето на книгата на 17.02.2024 г. в клуб „Перото“!

И българските фермери се вдигнаха на протест: искат защита на продукцията си Събития

И българските фермери се вдигнаха на протест: искат защита на продукцията си

Отхвърлиха предложение да им се компенсират загубите от вноса на украинско жито, но само срещу финансов отчет