favorites basket
user
Fjällräven 30 август 2022

Раницата Kånken: историята зад емблематичния модел на Fjällräven

Как семплата, но издръжлива раница Kånken е спомогнала на шведския бранд да стане разпознаваем в световен мащаб?

Раницата Kånken: историята зад емблематичния модел на Fjällräven
Ако наблюдавате достатъчно дълго забързаните лица, минаващи покрай вас в делничен или почивен ден, със сигурност ще забележите поне един човек с Kånken на гърба си. Правоъгълната и нестандартна форма, ярките цветове и, разбира се, логото на Fjällräven действат като магнит за окото. Но защо една раница, проектирана през 1978 година за шведските ученици е придобила толкова голяма популярност из целия свят?

В помощ на учениците
В края на 70-те години национално проучване показва, че почти 80 процента от шведското население е страдало от болки в гърба в даден момент от живота си. Може би най-тревожният аспект на тази новина е бил, че проблемите с гърба започват да се появяват още в детска възраст. Преобладаващата теория тогава е, че тежките чанти през рамо, популярни сред децата по това време, са една от главните причини за притеснителната статистика.

Освен родителите, друг човек също е следял с интерес разкритията от проучването -основателят на Fjällräven Оке Нордин. Силно разтревожен от тази тенденция, Нордин решава да проектира удобна раница, за да подпомогне на децата. Правоъгълна, с достатъчно място за учебници (две папки А4, за да бъдем точни), с презрамки по цялата задна част и направена от най-издръжливата материя, която можеш да намериш. Това си е представял Оке в първоначалните планове за Kånken. В допълнение той включва подложка за сядане, която се съхранява във вътрешния заден джоб.

Но това не е най-практичната част на раницата. Нордин я е проектирал, така че ръцете на децата да останат свободни за други приключения. Зелени училища, изучаване на природата, събиране на пръчки и камъни. Затова и първата раница Kånken е произведена точно навреме за учебната 1978 година и в сътрудничество с Шведската асоциация на планинските водачи и скаути.



Цветна експанзия
За да гарантира, че начинанието ще е печелившо, Оке е трябвало да направи 5 000 Kånken раници. Но тъй като само един продавач се съгласява да вземе 75 бройки, той рискува и неговият зет (репортер за шведски таблоиден вестник) изпраща в редакцията статия за раница, която може да облекчи болките в гърба при деца. Над 100 издания отпечатват историята. Въпреки че Нордин планира да продаде 200 Kånken-и през първата година, той продава два пъти повече. На следващата година продажбите скачат до 30 000.

Успехът на Kånken е гарантиран, той краси гърбовете на деца и възрастни в Швеция и Дания в продължение на няколко десетилетия. Но продажбите си остават ниски извън тези две страни, с изключение на Япония. През 2006 г., при рутинно посещение на доставчик в Осака, новоназначеният главен изпълнителен директор на Fjällräven Мартин Акселхед се среща с Оке, за да предложи идея: цветна метаморфоза за Kånken. Дотогава раницата се е предлагала в няколко цвята. През 2008 г., точно навреме за 30-ия рожден ден на Kånken, от Fjällräven представят смела, нова цветова палитра.

Цветовете вдъхнаха личност и индивидуалност на раницата и от този момент нататък Kånken не е спирал да разширява своите граници.

Поп(улярно) изкуство
Kånken започна своето трансатлантическо пътуване през 2007 г., когато синът на Оке, Мартин Нордин, разрешава раницата да бъде продавана в избрани модни магазини в Съединените щати. Съвсем скоро Kånken се появява в списания, блогове и преметната на раменете на хипстъри и знаменитости. Америка беше стартовата площадка, необходима на Kånken за други пазари и хората започнаха да превръщат Kånken в част от своята идентичност. Феновете от цял свят персонализираха раниците си, взимайки ги със себе си на пътешествия по света и публикувайки тяхното Kånken съдържание в социалните мрежи.

От 2010 г. до 2017 г. продажбите на Kånken нарастват десетократно. Стратегията да остане верен на своя уникален и опростен дизайн спомага на Fjällräven до се превърне във световна марка. По това време Шведското общество на занаятите и дизайна (Svensk Form) определя Kånken като произведение на полезното изкуство, с което раницата е защитена по закона за авторското право.



Подпомагане чрез иновация
Благодарение на своята популярност сред обществото раницата Kånken се превръща и в платно за иновации. Например през 2016 г. Re-Kånken беше тест за направата на Kånken от възможно най-малко суровини, вода и енергия. Моделът използва 11 рециклирани PET бутилки и е оцветен с помощта на по-устойчивата технология Spin-Dye®.

През 2019 г. серията Kånken Art стартира заедно с инициативата Arctic Fox, фондът на Fjällräven за организации с нестопанска цел, които защитават околната среда или насърчават хората да прекарват повече време сред природата. Всяка година различен шведски художник използва раницата като свое платно, за да изрази връзката си с природата, а процент от продажбата на лимитираните модели отива за инициативата Arctic Fox.

Миналото лято бе лансирана и Tree-Kånken, за чиято направа производственият екип на  Fjällräven е тествал нова тъкан на растителна основа: Pine Weave. Тъканта използва само суровини от шведски дървета и е поредната крачка напред към използването на алтернативни материи в индустрията.

Моят Kånken, моят начин
Последната иновация в Kånken вселената е дебютът на Kånken Me. Вдъхновени от общността на Kånken, която персонализира своите раници с бои, значки и бродерии, от Fjällräven лансират платформа, с която любителите на емблематичната раничка ще могат да си направят своя собствена версия. С 14 цвята и 15 части с възможност за персонализиране, има милиони възможни комбинации. На практика всеки Kånken Me ще бъде единствен по рода си.

Но въпреки целия напредък и през всички изминали години, Kånken остава непоколебимо вярна на първоначалната си цел: практична, удобна и издръжлива раница, с която ще сте готови да покорите следващата си дестинация.

Моделите Kånken са налични в магазина на Fjällräven в The Mall, етаж 0, в Sport Depot Mega Store София, както и на www.fjallraven-shop.bg и www.sportdepot.bg


ПОДКРЕПИ НИ

Още по темата:

Абонирай се за нашия бюлетин

Не забравяй да се абонираш за нашия бюлетин, който ще те уведомява за активни промоции, нови продукти и случващото се при нас.