
В помощ на учениците
Освен родителите, друг човек също е следял с интерес разкритията от проучването -основателят на Fjällräven Оке Нордин. Силно разтревожен от тази тенденция, Нордин решава да проектира удобна раница, за да подпомогне на децата. Правоъгълна, с достатъчно място за учебници (две папки А4, за да бъдем точни), с презрамки по цялата задна част и направена от най-издръжливата материя, която можеш да намериш. Това си е представял Оке в първоначалните планове за Kånken. В допълнение той включва подложка за сядане, която се съхранява във вътрешния заден джоб.
Но това не е най-практичната част на раницата. Нордин я е проектирал, така че ръцете на децата да останат свободни за други приключения. Зелени училища, изучаване на природата, събиране на пръчки и камъни. Затова и първата раница Kånken е произведена точно навреме за учебната 1978 година и в сътрудничество с Шведската асоциация на планинските водачи и скаути.

Цветна експанзия
Успехът на Kånken е гарантиран, той краси гърбовете на деца и възрастни в Швеция и Дания в продължение на няколко десетилетия. Но продажбите си остават ниски извън тези две страни, с изключение на Япония. През 2006 г., при рутинно посещение на доставчик в Осака, новоназначеният главен изпълнителен директор на Fjällräven Мартин Акселхед се среща с Оке, за да предложи идея: цветна метаморфоза за Kånken. Дотогава раницата се е предлагала в няколко цвята. През 2008 г., точно навреме за 30-ия рожден ден на Kånken, от Fjällräven представят смела, нова цветова палитра.
Цветовете вдъхнаха личност и индивидуалност на раницата и от този момент нататък Kånken не е спирал да разширява своите граници.
Поп(улярно) изкуство
От 2010 г. до 2017 г. продажбите на Kånken нарастват десетократно. Стратегията да остане верен на своя уникален и опростен дизайн спомага на Fjällräven до се превърне във световна марка. По това време Шведското общество на занаятите и дизайна (Svensk Form) определя Kånken като произведение на полезното изкуство, с което раницата е защитена по закона за авторското право.

Подпомагане чрез иновация
През 2019 г. серията Kånken Art стартира заедно с инициативата Arctic Fox, фондът на Fjällräven за организации с нестопанска цел, които защитават околната среда или насърчават хората да прекарват повече време сред природата. Всяка година различен шведски художник използва раницата като свое платно, за да изрази връзката си с природата, а процент от продажбата на лимитираните модели отива за инициативата Arctic Fox.
Миналото лято бе лансирана и Tree-Kånken, за чиято направа производственият екип на Fjällräven е тествал нова тъкан на растителна основа: Pine Weave. Тъканта използва само суровини от шведски дървета и е поредната крачка напред към използването на алтернативни материи в индустрията.
Моят Kånken, моят начин
Последната иновация в Kånken вселената е дебютът на Kånken Me. Вдъхновени от общността на Kånken, която персонализира своите раници с бои, значки и бродерии, от Fjällräven лансират платформа, с която любителите на емблематичната раничка ще могат да си направят своя собствена версия. С 14 цвята и 15 части с възможност за персонализиране, има милиони възможни комбинации. На практика всеки Kånken Me ще бъде единствен по рода си.
Но въпреки целия напредък и през всички изминали години, Kånken остава непоколебимо вярна на първоначалната си цел: практична, удобна и издръжлива раница, с която ще сте готови да покорите следващата си дестинация.
Моделите Kånken са налични в магазина на Fjällräven в The Mall, етаж 0, в Sport Depot Mega Store София, както и на www.fjallraven-shop.bg и www.sportdepot.bg