
Снимка: Jeswin Thomas, Unsplash
Преподаването на математика, геометрия и тригонометрия трябва да бъде преосмислено, тъй като уменията за пространствено мислене при децата не са достатъчно развити, се казва в ново проучване.
На учениците, които са участвали в изследването, били задавани на пръв поглед елементарни въпроси за това кои форми си пасват. Те трябвало да идентифицират една основна форма в различни изображения, съставени от много различни. Децата се затруднили в откриването им сред много други.
Уменията за пространствено мислене помагат на хората да въртят мислено фигури, за да видят как биха изглеждали те, конфигурирани в различни позиции и посоки. Експертите смятат, че 1357 ученици от 4 до 9 клас в Япония, които са участвали в изследването, са се борили със заданието, тъй като не са могли да визуализират фигури и да приложат математическа теория за решаване на геометрични задачи.
Д-р Тао Фуджита от Университета в Ексетър, който ръководи изследването, казва: „Поставихме много прости математически задачи на ученици от различни възрасти и открихме, че малък брой деца могат да им отговорят правилно. Въпреки че това са ученици в Япония, изводите ни могат да бъдат отнесени и към децата от други страни. Проблемът може да е, че учителите не могат реално да преценят достиженията на учениците и само правят предположения относно уменията на децата в геометрията. Във всички случаи е важно поне веднъж годишно училищата да проверяват уменията на децата, достигнати в пространственото мислене".
Учениците знаели много за триизмерните фигури - кубове, призми, пирамиди и пр., но не можели да използват своите знания и разсъждения при решаване на прости, но непознати геометрични задачи.
Според д-р Фуджита „Не е достатъчно децата да знаят името на фигурите, те трябва да могат да използват знанията си за решаване на проблеми. Учебната програма трябва да отдели повече часове за това".
Настоящата японска учебна програма по тригонометрия трябва да бъде преразгледана и да се даде възможност на децата не само да упражняват своите умения за пространствено мислене, но и да консолидират, споделят, обсъждат и прилагат наученото.