Подкрепете ни!




История17 август 2023

Хитът на лятото е посветен на историческа личност

Наричали незабравимата Мириам Макеба – „мама Африка“


Сничка: Wikimedia Commons
Сничка: Wikimedia Commons
Хитът на лятото е Makeba. Чувате я навсякъде, социалните мрежи и радио каналите я въртят безспир. Всички любители инфлуенсъри записват своите видео послания на фона на Makeba. Клипът има над 221 млн. гледания само в youtube. Странна е тази еуфория около ритмичното парче, защото то е от 2015-а г., от дебютния албум Zanaka на френската изпълнителка Жан Луиз Галис. Tik-Tok я възроди отново и я превърна в мегахит.
Но коя е тази Макеба? Дано младите хора, които лудеят по тази песен, са достатъчно любознателни да си зададат този въпрос. Текстът (макар и доста завоалирано) ни препраща в близкото минало, към историята на Африка и борбата с апартейда. 

Коя е Мириам Макеба

Мириам Макеба е певица и автор на текстове, но и един от най-смелите активисти срещу апартейда в света. Хората я наричали „мама Африка“ заради неуморната и дейност за популяризиране на африканската музика и култура сред световната публика. Живяла е на три континента, първо изгонена от Африка, а след това станала нежелана и в Америка.

Когато си отишла от този свят, скоро след последния си концерт в Италия през 2008 г., Нелсън Мандела с почит заявява: „Нейните шлагерни мелодии „плачеха“ с гласа на болката, причинена от вечно изгнание, която тя изпитваше в продължение на 31 дълги години. В същото време музиката й вдъхна мощно чувство на надежда във всички нас.“

Певица, актриса, борец за справедливост

Зензи Мириам Макеба е родена на 4 март 1932 г. в сегрегиран квартал на Йоханесбург, Южна Африка. След като баща й умира, когато тя е на пет години, известно време работи с майка си като домашна помощница. На 17 години ражда дъщеря си. Почти по същото време започва да пее с групата Manhattan Brothers.

Участието й във филмите „Върни се, Африка“ и „Кинг Конг“ й носят славата и вниманието на западния свят. „Върни се, Африка“ я отвежда в САЩ през 1959 г., където певецът Хари Белафонте става неин ментор и дългогодишен сътрудник. През 1965 г. двамата печелят награда „ Грами “за „Вечер с Белафонте/Макеба“. Тя дори е поканена да пее на партито за рождения ден на президента Джон Кенеди през 1962 г.

В песните си тя пее за несправедливостта и неравенството на апартейда, сливайки традиционната музика с африканско съдържание с по-модерни форми, като по този начин прави африканското изкуство достъпно за различните вкусове на публиката. 


NYT („Ню Йорк Таймс“) пише в една статия за нея: „Честите изяви на Макеба по американската телевизия и сътрудничеството с Белафонте бяха за много американци първа среща с африканец. Тя изгради образ на достъпна, но космополитна изпълнителка, която утвърждаваше борбите на своя народ чрез достойнството, с което представяше тяхната култура.“
В интервю за The Guardian тя споделя: „Хората смятат, че съзнателно съм решила да кажа на света какво се случва в Южна Африка. Не! Пях за живота си, а в Южна Африка винаги пеехме за това, което ни се случва – особено за нещата, които ни нараняват.“
Макеба пее и на различни политически събития, включително по митингите на Мартин Лутър Кинг.

Изгнаница

През 1960 г., когато майка й умира, певицата разбира, че няма да може да присъства на погребението, защото Южна Африка й е наложила забрана да влиза в страната.

Американският историк Рут Фелдщайн, в книгата си „Как се чувстваш свободен: Чернокожи артистки и движението за граждански права“, пише за Макеба, че с изгонването й, „белите южноафрикански власти създадоха по-ефективен символ на жестокостта на апартейда, отколкото тя би могла да направи от себе си.”

През 1963 и 1971 г. певицата свидетелства срещу апартейда в ООН, като говори първо пред Комитета на ООН срещу апартейда и след това пред Общото събрание на ООН.

През 1968 г. се жени за лидера на „Черните пантери“ Стоукли Кармайкъл. Популярността й бързо започва да пада в САЩ. Макеба и Кармайкъл се преместват в Гвинея. Няколко години след развода им Макеба се жени повторно и заживява в Брюксел.

Завръща се в родината едва през 1990 г. След като в Южна Африка, режимът на апартейда, срещу който се е борила толкова усилено, рухва.

На концерт в Италия през 2008 г. Макеба припада. Събитието е организирано в подкрепа на Робърт Савиано, автор, който получава смъртни заплахи, защото е писал за организираната престъпност. Малко по-късно умира.

Източник

Още по темата:

Шотландски скулптор събра стотици издания на „1984“ на Оруел История

Шотландски скулптор събра стотици издания на „1984“ на Оруел

Хора от цял ​​свят изпратиха личните си копия в Единбург за инсталация, която ще отбележи 75 г. от раждането на шедьовъра

Видях колко е прекрасна нашата планета, нека да я пазим! История

Видях колко е прекрасна нашата планета, нека да я пазим!

63 години от първия полет на човек в Космоса

Как едно затъмнение спаси Христофор Колумб и моряците му от гибел История

Как едно затъмнение спаси Христофор Колумб и моряците му от гибел

Историята на една шашма от 29 февруари 1504 г. в Ямайка

Как древните цивилизации са реагирали на затъмненията История

Как древните цивилизации са реагирали на затъмненията

Предците ни смятали, че небесните явления са послания от боговете, знак за прекратяване на война или напускане на местообитание

Средновековните жени са използвали неофициални социални мрежи История

Средновековните жени са използвали неофициални социални мрежи

Споделяли здравословни проблеми и медицински съвети, точно както и днес

Когато небето и Земята си прощават История

Когато небето и Земята си прощават

На Сирни заговезни, или Прошкинден искаме и даваме прошка, за да сме с чисти сърца и в мир

Не отстъпваме. Умираме на място до последния човек. История

Не отстъпваме. Умираме на място до последния човек.

Шипченската епопея: „Хора ли отбиваха атаките на противника – смъртни ли са те?”

Баба Марта не е баба! История

Баба Марта не е баба!

Тя е булка, мартеницата е разветият й сватбен чаршаф. Пижо и Пенда са нашите Ин и Ян.

Какво щеше да се случи, ако нямаше високосни години История

Какво щеше да се случи, ако нямаше високосни години

Ако нямате календар за 2024 г., можете да ползвате от 1996-а или от 1968-а

Концесионери посягат на светилището на Асклепий в земите на манастира „Св. Св. Петър и Пав История

Концесионери посягат на светилището на Асклепий в земите на манастира „Св. Св. Петър и Павел“

Историци и археолози с петиция срещу решението в местността „Хайдушко кладенче“ да се добиват инертни материали

Трифоновден – 1 или 14 февруари? История

Трифоновден – 1 или 14 февруари?

В празничността на тези дни могат да бъдат различени много предхристиянски вярвания, които нашият народ е съхранил

И преди 300 г. да си кръчмар, кафеджия, аптекар и пивовар е било доходоносно История

И преди 300 г. да си кръчмар, кафеджия, аптекар и пивовар е било доходоносно

Кратка ретроспекция на най-разпространените професии през XVIII век

Атанас си мина и зимата замина История

Атанас си мина и зимата замина

В българските народни представи св. Атанас бил един от шестимата братя юнаци, които си поделили небето и земята в началото на света

Народе, кълве те секи, кой отде помине – и турчин, и поп, и дявол... История

Народе, кълве те секи, кой отде помине – и турчин, и поп, и дявол...

Яворов: Истинската вяра е да умреш като Ботев за една идея, дори когато знаеш, че е предварително обречена

Пет древни тълкувания за символа на Дървото на живота История

Пет древни тълкувания за символа на Дървото на живота

Красивият символ на Творението присъства в много култури от векове